قیمت نفت در پی تعویق اجلاس اوپک و کشورهای هم‌پیمان تا «پنج درصد» افت کرد

چهارشنبه, 1ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

قیمت نفت برای چهارمین هفته متوالی است که روند نزولی دارد

قیمت نفت برای چهارمین هفته متوالی است که روند نزولی دارد

قیمت نفت در پی تعویق غیرمنتظره دیدار وزیران نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه تا پنج درصد افت کرد.

قیمت نفت شاخص برنت در روز چهارشنبه اول آذر با افت ۴.۳ درصدی به حدود ۷۹ دلار و قیمت نفت شاخص وست تگزاس اینترمیدیت با افت ۴.۶ درصدی به ۷۴ دلار و ۲۱ سنت رسید.

اوپک روز چهارشنبه بدون ارائه توضیح بیشتر اعلام کرد که اجلاس ۲۶ نوامبر وزیران نفت اعضای این سازمان و کشورهای هم‌پیمان به تعویق افتاده است.

انتظار می‌رفت که کشورهای تولیدکننده نفت در نشست بعدی در مورد کاهش بیشتر سطح تولید برای سال ۲۰۲۴ رایزنی کنند.

خبرگزاری بلومبرگ روز سه‌شنبه گزارش داده بود که اجلاس اوپک و کشورهای هم‌پیمان به خاطر عدم توافق عربستان با دیگر کشورها بر سر حجم کاهش تولید نفت، احتمالا به تعویق بیفتد.

خبرگزاری رویترز نیز پیشتر گزارش داده بود که انتظار می‌رود در اجلاس اوپک و کشورهای هم‌پیمان موضوع ادامه کاهش تولید نفت تمدید شود، یا این کشورها حتی بر سر کاهش بیشتر تولید نفت در سال آینده میلادی به توافق برسند.

قیمت نفت برای چهارمین هفته متوالی است که روند نزولی دارد. قیمت نفت برنت اواخر ماه گذشته میلادی به ۹۸ دلار رسیده بود.

افت مداوم قیمت نفت طی چهار هفته گذشته در حالی است که بنابر گزارش‌ها، دولت ابراهیم رئیسی در لایحه بودجه سال آینده، صادرات روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۶۵ یورو (۷۱ دلار) را پیش‌بینی کرده است.

آمارهای شرکت اطلاعات کالا، کپلر، نشان می‌دهد ایران در ۱۰ ماهه سال ۲۰۲۳ روزانه به‌طور متوسط کمی بیش از ۱.۲ میلیون بشکه صادرات نفت داشته که ۹۵ درصد آن راهی چین شده است.

ایران برای هر بشکه نفت صادراتی، حدود ۱۲ تا ۱۵ دلار به پالایشگاه‌های چینی تخفیف می‌دهد. هدررفت واقعی درآمدهای نفتی ایران با توجه به عملیات انتقال محموله‌های نفتی از نفتکشی به نفتکش دیگر در دل اقیانونس‌ها برای پنهان کردن منبع آن، استفاده از دلال‌های بین‌المللی برای تغییر برند و مالکیت نفت و پروسه‌های دیگر برای دور زدن تحریم‌ها، بسیار بیشتر از این رقم است.

آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در چهار ماهه اول امسال تنها ۴۸ درصد از درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه دولت محقق شده است.

دولت ایران در سال جاری صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۸۵ دلار را پیش‌بینی کرده بود.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، رادیو فردا/د.خ/ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.