توماج صالحی: در زمان شکنجه به من «آدرنالین» تزریق کردند تا بیهوش نشوم و درد را تحمل کنم

دوشنبه, 6ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

توماج صالحی می‌گوید به‌دلیل شکنجه در زمان بازداشت از مقامات زندان شکایت کرده است

رادیو فردا

توماج صالحی، خواننده معترض، در اولین ویدئویی که پس از آزادیش منتشر کرده می‌گوید در زمان بازداشت به گردن من آمپولی تزریق شد که به احتمال زیاد «آدرنالین» بوده تا «در زمان شکنجه بیهوش نشوم و درد را تا اوج آن تحمل کنم».

آقای صالحی در این ویدئو که روز دوشنبه ششم آذر در کانال یوتیوب او منتشر شد، گفته است: «در زمان بازداشت دست و پای من را شکستند و به صورت و سر من بسیار ضربه زدند. سعی کردم با دستانم جلوی ضربه‌ها را بگیرم که انگشتانم شکست.»

او گفت که به همین دلیل شاید در هفته آینده دست یا پای خود را جراحی کند.

این خواننده معترض همچنین گفت که مسئولان پرونده تا لحظه آزادی او تلاش می‌کردند که صفحاتم در شبکه‌های اجتماعی را در اختیار آن‌ها بگذارم که با این مسئله مخالفت کردم.

این خواننده معترض روز ۲۷ آبان‌ «پس از تحمل ۲۵۲ روز زندان انفرادی و مجموعاً یک سال و ۲۱ روز حبس» به قید وثیقه آزاد شد.

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌هایش درباره مسائل اجتماعی به شهرت رسید و یکی از سرشناس‌ترین حامیان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ بود، آبان پارسال در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد.

آقای صالحی در ویدئو روز دوشنبه خود با اشاره به این‌که مأموران وزارت اطلاعات در عمل «بالاتر از قانون» هستند، گفت: «معاون دادستان چرا باید از اطلاعات بترسد و با ترس و لرز حال من را بپرسد و بگوید آیا این‌جا هم شکنجه‌ات می‌کنند یا نه؟»

او همچنین با تأکید بر این‌که به‌دلیل شکنجه، از مسئولان زندان و رسانه‌های نزدیک به حکومت شکایت کرده است، گفت که نهادهای امنیتی «به رئیس زندان دستور دادند» که من را تحت فشار قرار دهد.

او با قدردانی از مردم ایران که با حمایت‌هایشان تاکنون او را «دوبار از بازداشت و یک‌بار از اعدام نجات داده‌اند»، گفت: «گاهی یک خبر کوچک حمایت از من یا دیگران که به من می‌رسید خیلی زیاد دلگرم‌کننده و انرژی دوباره بود.»

وکیل توماج صالحی روز ۱۷ آبان‌ امسال خبر داد که پس از شکایت این خواننده معترض بازداشتی علیه مقامات و برخی رسانه‌ها، محدودیت‌هایی علیه او وضع شده است.

پیشتر سازمان‌های حقوق‌ بشری از مجروح شدن این خواننده رپ مخالف جمهوری اسلامی، بر اثر ضرب‌وشتم به‌دست نیروهای امنیتی در سلول‌ امنیتی زندان دستگرد اصفهان خبر داده بودند.

حساب کاربری منتسب به این خواننده معترض و سازمان‌های حقوق بشری بارها اعلام کرده بودند که او نیاز به رسیدگی پزشکی فوری دارد.

این خواننده معترض درباره وضعیت جسمی خود در زندان، به عنوان نمونه گفته بود که به مدت شش ماه درد دندان داشته و مسئولان به آن رسیدگی نمی‌کردند.

بر اساس ویدئوی توماج صالحی و رادیو فردا/پ.م/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.