اعتراض بازنشستگان کشوری در ۷ شهر ایران؛ کارگران پتروشیمی گچساران تجمع کردند

سه شنبه, 7ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی گچساران

صدای آمریکا

عده‌ای از بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری، از جمله فرهنگیان، در ادامه اعتراضات معیشتی روز سه‌شنبه هفتم آذر، در چندین شهر ایران تجمع کردند. هم‌زمان، گروهی از کارگران پتروشیمی گچساران به بی‌توجهی مقامات به مطالبات خود اعتراض کردند.

بنا بر گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و ویدئوهای شهروندی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، بازنشستگان معترض دست‌کم در شهرهای کرمانشاه، همدان، اهواز، اراک، یزد، شیراز و سنندج، در مقابل ساختمان های صندوق بازنشستگی کشوری تجمع کردند و علیه سیاست‌های اقتصادی جمهوری اسلامی شعار دادند.

در تجمع بازنشستگان اهواز که با اعتراض پرستاران همراه بود، معترضان برای آزادی کارگران و معلمان زندانی شعار دادند.

در این تجمع، معترضان با در دست داشتن پلاکاردها و سر دادن شعارهایی مانند «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «عدالتی ندیدیم، فقط دروغ شنیدیم»، «اجرای همسان‌سازی حق مسلم ماست»، «کارگر زندانی، آزاد باید گردد»، و «شاغل و بازنشسته، اتحاد اتحاد» خواهان رسیدگی به مطالبات خود شدند.

 

همچنین در تجمع بازنشستگان کرمانشاه، معترضان با شعار «معلم زندانی، آزاد باید گردد» از فعالان دربند حقوق معلمان حمایت کردند.

از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون، برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری، حقوق معلمان و دیگر مزدبگیران شدت گرفته است و دهها تن از آنان بازداشت شده اند.

در سنندج نیز، بازنشستگان معترض بر ضرورت تحقق مطالبات صنفی و معیشتی خود تأکید کردند و با شعار «دولت ورشکسته، دشمن بازنشسته» به بی‌توجهی مقامات به مطالبات شان اعتراض کردند.

 

 

در همدان هم بازنشستگان معترض با تأکید بر ضرورت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان، شعار دادند: «همه‌ش دروغ شنیدیم، عدالتی ندیدیم.»

 

به گزارش گروه اتحاد بازنشستگان، بازنشستگان کشوری شیراز هم در تجمع خود شعار دادند: »معلم زندانی آزاد باید گردد»، «یک اختلاس کم بشه – مشکل ما حل می شه»، «عدالتی ندیدیم – ما دیگه رای نمیدیم» «اتحاد اعتراض علیه فقر و فساد»، «تا حقمون نگیریم – آروم نمی نشینیم» و «دولت ورشکسته – دشمن بازنشسته.»

اعتراضات بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری در هفته‌های گذشته هر سه‌شنبه در شماری از شهرهای ایران تکرار شده است.

تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی گچساران
تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی گچساران

با بالا گرفتن اعتراضات معیشتی در ایران که در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هر هفته در شهرهای مختلف برگزار می‌شود، مسعود نیلی، داوود سوری و زهرا کاویانی سه اقتصاددان شناخته شده، در روزهای اخیر با انتقاد از شیوه حکمرانی اقتصادی جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته اعلام کردند که در زمینه کاهش فقر «دستاورد ویژه‌ای» نداشتیم و «حدود ۳۰‌ درصد جمعیت ما زیر خط فقر هستند.»

مسعود نیلی در سالیان گذشته عهده دار سمت هایی در دولت های مختلف جمهوری اسلامی بوده است. از جمله او در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی بود.

فرشاد مومنی، اقتصاددان در ایران، تیز پیشتر با استناد به «داده‌های رسمی» گفته بود تقریبا یک نفر از هر سه ایرانی «به معنای مطلق، فقیر» است و برای نخستین بار در ۱۰۰ سال گذشته، در زمان کمتر از سه سال، جمعیت فقیر ایران دو برابر می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.