حال‌وش: یک دانش‌آموز بلوچ بر اثر شکنجه در بازداشتگاه اطلاعات سپاه زابل کشته شد

پنجشنبه, 23ام آذر, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

سایت حال‌وش در گزارشی نوشت محمود رخشانی، دانش‌آموز ۱۹ ساله دوره پیش‌دانشگاهی که ۱۲ شهریور ماه امسال به دست ماموران اطلاعات سپاه در استان سیستان و بلوچستان بازداشت شده و بر اثر شکنجه و ضربه به سر به کما رفته بود، ۲۰ آذر ماه در «بیمارستان امیرالمومنین» زابل جان خود را از دست داد.

حال‌وش که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد درباره دلیل بازداشت محمود رخشانی نوشت: «ماموران اطلاعات سپاه روز ۱۲ شهریور به منزل پدر او یورش بردند و بدون نشان دادن حکم قضایی به آن‌ها گفتند گزارش داده‌اند اسلحه دارید اما بعد از تفتیش منزل وقتی چیزی پیدا نکردند محمود را بازداشت کردند و با خود بردند.»

در این گزارش به نقل از یکی از نزدیکان این شهروند جان‌باخته آمده است: «ماموران در بازداشتگاه به محمود گفتند باید اسلحه را تحویل بدهی. او برای پذیرفتن اتهام شکنجه شد و بر اثر ضربه به ناحیه جمجمه سر در حین شکنجه دچار ضربه مغزی شد و به بیمارستان امیرالمومنین زابل منتقل شد. محمود مدت سه ماه را در حالت کما و تحت مراقبت مامورین بود و روز دوشنبه ۲۰ آذر در اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.»

سایت حال‌وش به نقل از این منبع آگاه اضافه کرد: «ماموران اطلاعات سپاه پس از جان باختن محمود، خانواده رخشانی را مجبور به دادن رضایت کردند و روز سه‌شنبه ٢١ آذر، پیکر او را به خانواده‌اش تحویل دادند و تهدید کردند که نباید این موضوع به رسانه‌ها کشیده شود.»

پیکر این شهروند جان‌باخته، روز چهارشنبه ۲۲ آذر به وسیله خانواده‌اش به خاک سپرده شد.

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، پیش از این در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۰ آذر خود به انتقاد از برخورد ماموران و مسوولان با زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان پرداخت و «توهین و تحقیر و بدرفتاری با اسیران و زندانی‌ها» را محکوم کرد.

او از زمان شکل‌گیری خیزش انقلابی تاکنون بارها خواهان آزادی زندانیان سیاسی و معترضان بازداشتی شده و شکنجه و آزار و اذیت آنان را به شدت محکوم کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۱۵ آذر در گزارشی به شرح تجاوز ماموران سپاه، بسیج، وزارت اطلاعات و بخش‌های مختلف پلیس به زنان، مردان و کودکان در جریان خیزش انقلابی مردم ایران پرداخت و روایت‌هایی را از برخی از قربانیان منتشر کرد.

در سال‌های گذشته زندانیان سیاسی زیادی جان خود را در زندان‌های ایران از دست داده‌اند اما جمهوری اسلامی هیچ مسوولیتی در قبال مرگ آن‌ها که به دلیل فشار، شکنجه و ارائه ندادن خدمات پزشکی بوده، نپذیرفته است.

ساسان نیک‌نفس، فعال مدنی، بهنام محجوبی، درویش گنابادی، بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز و جواد روحی، معترض بازداشت شده در جریان خیزش انقلابی که حکم اعدامش نقض شده بود، برخی از این زندانیان بودند که در زندان‌های جمهوری اسلامی جان باختند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.