“فجایع” دوران احمدی‌نژاد از زبان وزیر راه دولت خاتمی

جمعه, 5ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

dollar

به گفته‌ی احمد خرم در دولت قبلی “فجایعی” پیش آمده که اصولگرایان حامی احمدی‌نژاد نیز از آن حرف می‌زنند. او آمارسازی، حجیم کردن دولت و حیف و میل ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفت را نمونه‌ای از این “فجایع” می‌خواند.

در حالی که برخی منتقدان، دولت روحانی را به سیاه‌نمایی و پرگویی درباره میراث دوران هشت ساله‌ی محمود احمدی‌نژاد متهم می‌کنند، وزیر راه و ترابری دولت دوم خاتمی معتقد است حسن روحانی و همکارانش در یکی دو ماه اول فرصت تشریح وضعیت بحرانی را که تحویل گرفتند از دست دادند و تنها بخش کوچکی از آن را بیان کردند.

احمد خرم در گفتگویی با روزنامه “شرق” که متن آن سه‌شنبه، دوم اردیبهشت منتشر شد گفت: «فجایعی که در دولت احمدی‌نژاد پیش‌آمد حرف ما نیست، حرف اصولگرایانی است که از احمدی‌نژاد حمایت کردند؛ قبل از آن کشفش کردند و وی را روی ‌کار آوردند و بعد متوجه شدند که بیراهه می‌رود.»

حجیم کردن دولت با نیروی ناکارآمد

یکی از مسائلی که به گمان خرم باید برای مردم تشریح می‌شد حجیم کردن دولت در هشت سال گذشته است. او می‌گوید دولت احمدی‌نژاد در همه گزارش‌های خود به مردم مدعی کوچک کردن دولت می‌شد اما طی ۸ سال بودجه جاری کشور را بیش از چهار برابر کرد.

بر این اساس بودجه جاری از ۲۳ هزار میلیارد تومان در سال ۸۴ به بیش از صد میلیارد تومان در سال آخر دولت دهم افزایش یافت.

بیژن نامدار زنگنه می‌گوید سال ۸۴ وزارت نفت را با ۱۱۰ هزار نفر تحویل داده و اکنون با ۲۷۰ هزار نفر تحویل گرفته است.

احمدی‌نژاد وزارت نفت را با ۱۱۰هزار کارمند تحویل گرفت و با ۲۷۰هزار نفر به روحانی تحویل داد. بانک مرکزی اعلام کرد که نقدینگی در هشت سال دولت احمدی‌نژاد پنج برابر و بدهی بانک‌ها بیش از ۱۳ برابر شد. حسن روحانی می‌گوید، ویرانه‌ای را از احمدی‌نژاد تحویل گرفته است.

احمد خرم به عنوان مثال دیگری از این حجیم شدن می‌گوید، شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در زمانی که تحویل دولت احمدی‌نژاد داده ‌شد ۱۴۰ نفر پرسنل داشت، الان نزدیک به ۵۲۰ نفر پرسنل دارد.

او می‌افزاید این افزایش نیرو در اداره‌ها و وزارت‌خانه‌های دولتی هم‌زمان با بیرون کردن مدیران و کارشناسان با تجربه رخ داده و “این سبک، مدیریت کشور را با بحران‌های بزرگ تا دهه‌های آینده روبه‌رو می‌کند”.

عمق فاجعه نقدینگی

یکی دیگر از مسائلی که میراث دوران احمدی‌نژاد محسوب می‌شود افزایش سرسام‌آور میزان نقدینگی است. بانک مرکزی آبان ماه سال پیش اعلام کرد نقدینگی در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۱ پنج برابر و بدهی بانک‌ها بیش از ۱۳ برابر شده است.

وزیر پیشین راه اعتقاد دارد مسئولان دولت یازدهم به مسئله نقدینگی پرداخته‌اند اما “عمق فاجعه” را نشان نداده‌اند.

او افزود احمدی‌نژاد دولت را با ۶۷ هزار میلیارد تومان نقدینگی تحویل گرفت و این میزان در نیمه دوم سال ۹۲ با بیش از ۸ برابر افزایش به ۵۵۰ هزار میلیارد تومان رسید.

به گفته‌ی احمد خرم پیامد افزایش نقدینگی، کاهش شدید ارزش پول ملی، بالا رفتن میزان تورم و “نتیجه آن ضربه سنگین به تولید است”.

وزیر پیشین راه به روزنامه شرق می‌گوید: «آن قضیه تریلی طلا و ترکیه – را شنیدید که؟ – واقعیت داشت. نماینده شهرضا در اسفند ماه مصاحبه کرد و گفت که اختلافی بین رقم فروش نفت و آنچه به حساب دولت ریخته شده پیدا شده که صد میلیارد دلار نیست. کجا رفته؟ بابت چه هزینه شده؟ امروز باید از آقای احمدی‌نژاد خواسته شود که اسناد هزینه‌کرد ۸۰۰ میلیارد دلار را به مردم ارایه دهد.»

حسن روحانی نهم فروردین ماه اعلام کرد که ساختن ویرانه‌‌ای که تحویل گرفته به زمان نیاز دارد و دولت همچنان “در حال آواربرداری خرابه ۸ سال گذشته” است.

به نظر خرم دولت روحانی باید سعی کند این مسائل را به “زبان عامه‌فهم” برای مردم توضیح دهد. او احمدی‌نژاد را به “دستکاری اطلاعات و آمارسازی” متهم کرد و از دولت خواست با دادن اطلاعات صحیح و دقیق به مردم، فضای ذهنی ساخته شده در سال‌های گذشته را اصلاح کند.

تریلی طلا و بازخواست از احمدی‌نژاد درباره دلارهای نفتی

درآمد نفتی ایران در دوره دولت‌های نهم و دهم حدود ۸۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود. خرم با بیان اینکه از این پول در عرصه توسعه جامعه بیش از صد میلیارد دلار هزینه نشد، می‌گوید احمدی‌نژاد باید روشن کند که با بقیه این پول چکار کرده است.

به نوشته‌ی روزنامه شرق، وزیر پیشین راه گفت: «آن قضیه تریلی طلا و ترکیه – را شنیدید که؟ – واقعیت داشت. نماینده شهرضا در اسفند ماه مصاحبه کرد و گفت که اختلافی بین رقم فروش نفت و آنچه به حساب دولت ریخته شده پیدا شده که صد میلیارد دلار نیست. کجا رفته؟ بابت چه هزینه شده؟ امروز باید از آقای احمدی‌نژاد خواسته شود که اسناد هزینه‌کرد ۸۰۰ میلیارد دلار را به مردم ارایه دهد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خطبه نماز جمعه پس از انتخابات پرتنش سال ۸۸ گفت که در مقابله با اکبر هاشمی رفسنجانی از محمود احمدی‌نژاد پشتیبانی کرده و نظر مساعد به او داشته است. خامنه‌ای هرگونه دستکاری در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ را رد کرد.

احمد خرم با اشاره به اینکه تندروها دنبال چوب لای چرخ دولت گذاشتن هستند، می‌افزاید این مسئله نباید باعث دست به عصا رفتن مسئولان دولتی شود و “دولت باید حواسش باشد و بداند که این هم لطمه به خودش است و هم به مردم”.

او به دولت توصیه کرد برای نتیجه‌گیری بهتر، در تصمیم‌گیری شتاب بیشتری به خرج دهد. خرم پیش‌بینی می‌کند “سال ۹۳، سال چرخشی اساسی در کشور” باشد.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.