مشکلات محیط زیست دامنه‌دار خواهد بود

شنبه, 6ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

mahi08

بهروز دهزاد

علت قطعی مرگ این آبزیان رها شدن فاضلاب خام اعلام شده، اما این موجودات همواره تحت تاثیر رسوب فاضلاب های قبلی که خام نبوده و از کانال هایی می گذشته اند، ناسالم و آسیب پذیر بوده‌اند.

مرگ دو میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه خبر تاثر و تامل برانگیزی بود که روز گذشته شنیدیم. در اخبار علت واقعه را رهاسازی فاضلاب خام به سد فشافویه اعلام کرده بودند. حالا خطر این است که آب شرب منطقه هم آلوده شود. باید بگویم کنترل و نظارت، مهم ترین مسئله‌ای است که نه تنها در حوزه محیط زیست بلکه در تمام حوزه ها اگر اجرا می شد، وضع به این منوال نبود. متاسفانه وقتی کار از کار گذشت و حادثه رخ داد، دوستان شروع به صحبت می کنند و علت حادثه را می گویند، تا قبل از آن اما کسی نیست که کنترل و بررسی کند که اوضاع از چه قرار است. آب، مهم ترین ماده حیاتی ماست و تمام فعالیت های ما به نحوی با آب در ارتباط است و تاثیر آلودگی آن تمام زندگی ما را مختل خواهد کرد. دو میلیون قطعه ماهی تعدادی نیست که بتوان ساده از کنار آن گذشت.

علت قطعی مرگ این آبزیان رها شدن فاضلاب خام اعلام شده، اما این موجودات همواره تحت تاثیر رسوب فاضلاب های قبلی که خام نبوده و از کانال هایی می گذشته اند، ناسالم و آسیب پذیر بوده‌اند. موادی که در فاضلاب است وقتی رسوب می کند احیا می شود و یک سری گازهای سمی ایجاد می کند. آن ها هستند که عامل مرگ قطعی یا تدریجی این موجودات می شوند. مشکل بودجه هم در کار بوده و شرکت آب و فاضلاب که قبلا این سد را پوشش می داده آن را رها کرده. این اتفاقات بر اساس ناآگاهی، بی تدبیری و بی مسئولیتی رخ می دهد. نشان می دهد هم من به عنوان معلم درست به وظیفه ام عمل نکرده ام، هم شما به عنوان رسانه، و هم مسئولان به عنوان متولی امر. این موضوع دامنه‌دار خواهد بود و به طور حتم در این مقطع متوقف نخواهد شد.

متاسفانه پدیده ای شوم است که برای مقابله با آن هزینه‌های بسیار سنگینی باید پرداخت شود. از آن جا که به احتمال زیاد دولت نمی تواند زیر بار این هزینه ها برود، این پدیده بلایی خواهد شد که گریبان مردم آن ناحیه را خواهد گرفت. مردمی که ناآگاهی آن ها نیز در بروز این اتفاقات سهم دارد. با هزینه هایی که این کار دارد، در سال های آینده هم موفق به خنثی کردن آن نخواهند شد.
در عین حال آب های زیرزمینی را مسموم خواهد کرد، و خدا می داند مواد سمی مثل آرسینیک در آن هست یا نه. این سم سالیان سال در سفره آبی می ماند و مردم را مسموم می کند و آب‌های سطحی را از بین می برد. برای تصفیه و استفاده چه برای آب شرب و چه کشاورزی هم مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد. مشکلاتی که مربوط به محیط زیست است که در صورت وقوع، بسیار وسیع خواهد شد. وقتی که رخ داد مقابله کردن با آن مشکل است.
از: قانون


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.