از اعتراض به صدور صورت‌ حساب‌ مبادلات تا سرقت از طلافروشان

جمعه, 8ام دی, 1402
اندازه قلم متن
 
از اعتراض به صدور صورت‌ حساب‌ مبادلات تا سرقت از طلافروشان

 

طلا و جواهر فروشان شهرهای مختلف کشور از روز یک‌شنبه سوم دی‌ماه جاری، در اعتراض به صدور صورت حساب الکترونیکی در سامانه مودیان مالیاتی و ثبت موجودی از باز کردن مغازه‌های خود؛ خودداری کردند.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران، فروشندگان مصنوعات طلا و پلاتین از روز یکم دی ماه سال جاری موظف شده‌اند تا به سامانه مودیان مالیاتی متصل شده و صورت‌ حساب‌های خرید و فروش طلا و جواهر خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

این موضوع از آن جهت با اعتراض طلافروشان روبرو شده که این صنف هم مثل پزشکان و وکلا، ملزم به پرداخت مالیات با هر میزان فروش هستند ولی؛ سایر صنوف تا سقف ۱۸ میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

اعتراض طلا و جواهر فروشان نسبت به «صدور صورت‌حساب الکترونیکی و ثبت تمام موجودی در سامانه» تا روز پنج‌شنبه کماکان ادامه یافته است. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که روز پنجشنبه ۷دی‌ ۱۴۰۲ هم، بازارهای طلافروشان در شهرهای تهران، اصفهان، همدان، مشهد، قم، یزد، اراک، تبریز ، اهواز و چند شهر دیگر در اعتصاب بوده و فروشگاه‌ها تعطیل هستند.

دولت ابراهیم رئیسی کنترل‌ها را برای اخذ مالیات بیشتر بر خرید و فروش طلا افزایش داده و همین امر در روزهای اخیر موجب شد که گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با «مالیات ۲۵ درصدی» دولت بر سود ناشی از معاملات طلا و جواهر منتشر شود. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که امروز پنجشنبه ۷دی‌۱۴۰۲، بازارهای طلافروشان در شهرهای تهران، اصفهان، همدان، مشهد، قم، یزد، اراک، تبریز ، اهواز و چند شهر دیگر در اعتصاب و فروشگاه‌ها تعطیل هستند.

۵ دی‌۱۴۰۲ و در سومین روز از این اعتصاب همگانی، سخنگوی سازمان امور مالیاتی ضمن تکذیب دریافت مالیات بر عایدی سرمایه  گفته بود: «صرفا افرادی  که طی سال‌ها با سوءاستفاده از فضاهای غیرشفاف و تاریک اقتصادی کشور توانستند فرار مالیاتی داشته باشند، اقدام به ایجاد شایعاتی مثل مالیات ۲۵ درصد طلا کرده‌اند.» اما هم‌زمان خبرگزاری دولتی «ایرنا» در گزارشی نوشت: «طبق آخرین آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات ۳۴ درصد طلافروشان صفر است. ۲۰ درصد طلافروشان سالانه حدود پنج میلیون مالیات پرداخت می‌کنند. این آمارها با کسب سودی که طلافروشان دارند، نسبت به مالیات پرداختی کارمندان و سایر اصناف قابل مقایسه نیست.»

به نطر می‌رسد که گمانه‌زنی‌ها برای افزایش مالیات صنف طلا و جواهرفروشان چندان نادرست هم نیست. چرا که این خبرگزاری در بخش دیگری از گزارش خود نوشته بود: «باید هرگونه خرید ‌و ‌فروش، کسب سود و فروش در سامانه مودیان ثبت شود. چرا که بر اساس این سامانه است که، مالیات‌ ستانی از مشاغل صورت می‌گیرد.»

 

با وجود تکذیب افزایش دریافت مالیات از طلافروشان اما آنها در روزهای چهارم تا ششم دی‌ماه هم، اعتصاب خود را ادامه دادند. تداوم اعتصاب این صنف موجب شد تا رییس سازمان امور مالیاتی به این موضوع واکنش نشان دهد. «محمدهادی سبحانیان»، گفته است: «در ‌حال ‌حاضر، مالیات طلا مثل سایر مشاغل و اصناف از سود عملکرد فعالیت طلافروشان اخذ می‌شود. فعلا مالیات جدیدی در دستور کار نیست.»

هم‌زمان با این اظهارنظر، روز چهارشنبه ۶دی‌۱۴۰۲ وزیر اقتصاد نیز در واکنش به ادامه اعتصاب طلافروشان اعلام کرد: «موج خبری کاذبی که در ارتباط با مالیات این صنف منتشر شده صحت ندارد. ما در این حوزه سیاست جدیدی نداریم.» احسان خاندوزی ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت را نیز در حوزه اختیارات وزارت صنعت معدن و تجارت تعریف کرد و گفت: «وزیر صمت باید درباره چرایی این اقدام توضیح بدهد.»

مالیات بر عایدی سرمایه تاکنون در خصوص خودرو و مسکن از مالکان دریافت می‌شد، اما پس از تصویب ماده ۱۲ طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شورای اسلامی، طلا هم به‌عنوان یکی از دارایی‌های هدف برای دریافت مالیات از سود خرید ‌و ‌فروش معرفی شده است.

اعتراض طلا فروشان سراوان به ناامنی و سرقت مسلحانه

در کنار این اخبار در صنف طلا فروشان؛ طلافروشان شهر سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه ششم دی‌ماه، در اعتراض به ناامنی در شهر و وقوع سرقت‌های مسلحانه از باز کردن کرکره مغازه‌ها خودداری کرده و مقابل فرمانداری این شهرستان تجمع کردند.

بر اساس گزارش یک منبع خبری محلی: «طلا فروشان سراوان به‌خاطر نبود امنیت و وجود یک تیم از سارقین مسلح که در طی دو ماه دو بار اقدام به سرقت از طلا فروشان کرده‌اند، خواستار دستگیری و تامین امنیت کسب و کار خود شده‌اند.»

در آخرین مورد از این سرقت‌های مسلحانه، هفته گذشته، سارقین مسلح ضمن دستبرد به یکی از طلا فروشی‌ها در پاساژ اصحاب و نزدیک به یک کیلو طلا را به سرقت برده‌اند. طلافروشان این شهر پس از این ماجرا دو روز را در اعتراض به ناامنی کسب و کار خود، اعتصاب کرده و مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

از: ایران وایر 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.