واکنش‌های گسترده به خبر موافقت دولت با گرانی ۳۴ درصدی اینترنت در ایران

شنبه, 9ام دی, 1402
اندازه قلم متن

خبر گرانی ۳۴ درصدی اینترنت در ایران واکنش‌های گسترده‌ای را در میان چهره‌های سیاسی، فعالان مدنی و کاربران فضای مجازی به دنبال داشته است. بسیاری از منتقدان، این تصمیم دولت جمهوری اسلامی را گامی در جهت محدود کردن هر چه بیشتر دسترسی مردم ایران به اینترنت دانسته‌اند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در دولت حسن روحانی هشدار داد افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی و تشدید فیلترینگ، شکاف میان جامعه ایران و حکومت جمهوری اسلامی را بیشتر خواهد کرد.

او افزود گران‌تر شدن اینترنت «دو پیامد اجتناب‌ناپذیر» به همراه دارد: «اول کاهش استفاده مردم و به‌ویژه مستضعفین از فن‌آوری و در نتیجه افزایش شکاف دیجیتال و افزایش ناعدالتی که همه این‌ها خود را در افزایش بیشتر نارضایتی اجتماعی نشان خواهد داد و دوم، اقتصادی‌تر شدن راه‌حل‌های اتصال آزاد به اینترنت مثل استارلینک.»

استارلینک طرحی است که از سوی شرکت اسپیس‌اکس، به مدیرعاملی ایلان ماسک، برای تامین اینترنت ماهواره‌‎ای راه‌اندازی شده است.

وزیر پیشین ارتباطات خطاب به ابراهیم رئیسی، رییس دولت جمهوری اسلامی گفت: «ایلان ماسک را ناجی مردم ایران نکنید. ملت خود را دریابید!»

این اظهارات آذری جهرمی در حالی مطرح شد که قطع گسترده اینترنت و کشتار مردم ایران در آبان ۱۳۹۸ در دوران وزرات او به وقوع پیوست.

خبرگزاری فارس روز هشتم آذر از افزایش ۳۴ درصدی بسته‌های اینترنت اپراتورها خبر داد. هم‌زمان وب‌سایت دیجیاتو تاکید کرد درصد اعلام شده برای افزایش تعرفه‌ها «قطعی نیست» و اپراتورهای همراه خواستار افزایش بیشتر قیمت شده‌اند.

عباس عبدی، فعال سیاسی در واکنش به گرانی اینترنت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «هنگامی که مواد غذایی گران شد، گفتند به علت جنگ اوکراین، گرانی جهانی است. حالا اینترنت را گران کردند ولی نمی‌گویند که اینترنت در جهان در حال افزایش سرعت و کاهش قیمت است.»

کاربران اینترنت به شدت از فیلترینگ و سرعت بسیار پایین اینترنت در ایران گله‌مند هستند. حکومت جمهوری اسلامی در بحبوحه اوج گرفتن دوباره نارضایتی‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، محدودیت‌های بیشتری را برای کاربران فضای مجازی در نظر گرفته‌ است.

انجمن تجارت الکترونیک تهران تیر ماه سال جاری با انتشار گزارشی فنی، وضعیت کیفیت اینترنت در ایران را «بحرانی» توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، اینترنت ایران پس از میانمار دومین اینترنت پر اختلال، پس از چین دومین اینترنت محدود و جزو پنج اینترنت کند جهان به شمار می‌رود.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس شورای اسلامی هشدار داد گرانی اینترنت در آستانه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی ممکن است «افزایش نارضایتی و کاهش مشارکت مردم» را در پی داشته باشد.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز گفت گرانی اینترنت می‌تواند زندگی اقشار کم‌درآمد را تحت تاثیر قرار دهد.

روزنامه جهان صنعت با اشاره به تاکید دو ماه پیش وزرات ارتباطات مبنی بر گران نشدن اینترنت نوشت: «به نظر می‌آید شاید تصمیم‌گیری‌ها در جای دیگری انجام می‌شود یا اپراتورها زور و توانی بیشتر از وزارت‌ ارتباطات دارند.»

در سوی دیگر جلال بهبودی، مدیر‌کل حسابداری و مدیریت اپراتور همراه اول با دفاع از گرانی ۳۴ درصدی اینترنت گفت که تعرفه پنج گیگ اینترنت در ایران معادل قیمت یک بسته تخمه ۱۰۰ گرمی است.

برخی کاربران فضای مجازی وعده انتخاباتی ابراهیم رئیسی را درباره فراهم آوردن اینترنت رایگان برای دهک‌های پایین جامعه یادآور شدند و به طعنه گفتند او به یکی دیگر از وعده‌های خود جامه عمل پوشاند.

محمد فتحی‌لو، از فعالان عرصه استارت‌آپ در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «چیزی که امروز می‌فروشند اینترنت نیست، فیلترنت است. گران شدن اینترنت یعنی مرگ خرید اینترنتی آن هم به مرور و مرگ کسب و کارها.»

کاربر دیگری هم در ایکس نوشت: «قیمت اینترنت را ۳۴ درصد افزایش می‌دهند، حقوق کارگر را ۲۰ درصد.»

پیش از این و در روز ۱۷ آذر، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دولت رئیسی گفته بود: «سرعت اینترنت در ایران در حال رسیدن به گیگابایت بر ثانیه است …. باید تا سه چهار ماه آینده همه مردم طعم شیرین استفاده از این فن‌آوری را بچشند.»

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.