تجمع افراد دارای معلولیت در تهران با حمله ماموران انتظامی مواجه شد

یکشنبه, 24ام دی, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

گروهی از معلولان روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه در اعتراض به رسیدگی نشدن به مطالباتشان، مقابل ساختمان برنامه و بودجه در تهران تجمع کردند. ویدیوها و گزارش‌های منتشرشده حاکی‌ست که معلولان معترض در این تجمع با حمله ماموران ماموران نیروی انتظامی مواجه شده‌اند.

خواسته اصلی تجمع‌کنندگان اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان است که شامل پرداخت کمک‌هزینه معیشتی به معلولان شدید و خیلی شدید به میزان حداقل دستمزد سالانه می‌شود.

ویدیوهای منتشر شده از تجمع معلولان مقابل ساختمان برنامه و بودجه در تهران نشان می‌دهد حاضران در این تجمع پلاکاردی با شعار «اجرای ماده ۲۷ حق مسلام ماست» در دست داشته و شعارهای «معلول می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «حسین حسین شعارتون، معلول‌ستیزی کارتون»، «ای معلول داد بزن، حق‌تو فریاد بزن»، «ای معلول بپا خیز، برای رفع تبعیض» و «نه صدقه، نه منت، حقو می‌خوایم، با عزت»، سر می‌دهند.

این تجمع به دنبال فراخوان قبلی و محقق نشدن وعده محمد مخبر، معاون اول ابراهیم ریٔیسی برای تعیین نحوه اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان شکل گرفت.

مخبر، ۱۵ آذرماه امسال در جلسه هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان گفته بود که ظرف یک هفته تصمیم‌گیری نهایی درباره چگونگی اجرایی شدن ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان صورت می گیرد.

در فراخوان این تجمع که در کانال تلگرامی «کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» منتشر شده آمده «تجمع انتخاب ما نیست؛‌ تجمع آخرین و تنها راه اعتراض به تبعیض و بی‌عدالتی و فقر و فلاکتی است که مسئولان به معلولان تحمیل کرده‌اند.»

در این فراخوان از افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آنان و فعالان این حوزه درخواست شده بود در تجمع معلولان در روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه مشارکت کرده و «حق پایمال‌‌شده معلولان را از حاکمیت مطالبه کنند.»

شهروندان دارای معلولیت، پیش از این بارها با انتشار بیانیه‌ها و برگزاری تجمعاتی سعی کرده‌اند بر لزوم اجرای مطالبات خود و افزایش حمایت تاکید کنند.

روز یکشنبه ۲۸ آبان شماری از شهروندان دارای معلولیت در شهرهای مختلف ایران ازجمله ساری، چابهار، اهواز، کرمانشاه، اردبیل و تفرش تجمع اعتراضی برگزار کردند.

علی‌همت محمودنژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران روز یکشنبه ۱۲ آذرماه، همزمان با روز جهانی افراد دارای معلولیت، با انتقاد از وضعیت اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در کشور گفت «تصویب قوانین برای معلولان در کشور به پُزی سیاسی تبدیل شده است.»

محمودنژاد با بیان اینکه بیش از نیم دهه از تصویب این قانون در کشور می‌گذرد، گفته بود که به باور کارشناسان برای این قانون ضمانت اجرایی وجود ندارد.

او با مرور قوانین تصویب شده در راستای بهبود وضعیت افراد دارای معلولیت گفت از نظر محتوای قانونی در حوزه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت کمبودی نداریم و آنچه که کم احساس می‌شود، «عمل» است.

فعالان حقوق شهروندان دارای معلولیت در ایران می‌گویند باوجود گذشت نیم دهه از اجرای قانون، حال معلولان هنوز خوب نیست و با وجود اجرای این قانون نتوانسته‌اند از حقوقشان برخوردار باشند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.