استعفای استاد دانشگاه تربیت مدرس و منع موقت از تحصیل یک دانشجوی دانشگاه هنر

جمعه, 29ام دی, 1402
اندازه قلم متن

در ادامه تلاش حکومت برای سرکوب دانشگاه‌ها، تهمینه مهدیان، دانشجوی دانشگاه هنر تهران، با حکم دو ترم محرومیت از تحصیل روبه‌رو شد. آبتین گلکار، استادیار رشته زبان روسی دانشگاه تربیت مدرس در اعتراض به برخوردهای نامناسب با استادان و دانشجویان، از کار در این دانشگاه استعفا داد.

شبکه شرق روز پنج‌شنبه ۲۸ دی در گزارشی درباره استعفای آبتین گلکار نوشت: «دیروز، زهرا احمدی، مترجم و مدرس دانشگاه و از همکاران گلکار، در یادداشتی که در وب‌سایت شهر کتاب منتشر شده بود، نوشت: سه‌شنبه ۲۶ دی‌ ماه در جلسه دفاع یکی از دانشجویانم که آقای دکتر آبتین گلکار داور آن بودند، از ایشان شنیدم که از عضویت هیات علمی استعفا داده‌اند.»

احمدی با بیان اینکه «امیدوار بودم آن‌قدر سطح خردورزی در دانشگاه تربیت‌ مدرس باشد که هرگز با این استعفا موافقت نشود» نوشت: «شوربختانه این موافقت صورت گرفته است.»

به نوشته شرق، این مدرس و مترجم ادبیات روسی که پیش‌تر بارها به فشارهای وارد بر استادان و دانشجویان اعتراض کرده بود، با تداوم برخوردها با دانشگاه و دانشگاه تربیت‌مدرس، با وجود ۱۵ سال سابقه تدریس، از این دانشگاه خداحافظی کرد.

بنا بر این گزارش، گلکار به‌ واسطه انتقاداتش به برخوردها با دانشگاه، با اشکال‌تراشی حراست دانشگاه تربیت‌ مدرس از یک سو و مدیریت این دانشگاه در پرونده ارتقا و ترفیع خود از سوی دیگر مواجه شده بود.

ادامه فشارها بر استادان دانشگاه

شبکه شرق در ادامه گزارش خود نوشت: «قطار اخراج، تنبیه و استعفای استادان دانشگاه در واکنش به وضعیت نابسامان دانشگاه‌ها و برخوردهای قهرآمیز با دانشجویان، از سال گذشته حرکت کرد و به نظر می‌رسد هنوز هم سرِ باز‌ایستادن ندارد.»

در این گزارش آمده است پیش از کلگار، علی شریفی زارچی، استاد برجسته و عضو هیات‌ علمی هوش ‌مصنوعی و بیوانفورماتیک دانشگاه صنعتی شریف، از ارائه درس در این دانشگاه منع شد.

آذین موحد، استاد گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران از دیگر استادانی است که به دلیل همراهی با دانشجویان معترض در سال گذشته، در ۲۸ مرداد امسال حکم تعلیق از تدریس دریافت کرد.

مهدی خویی، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه تهران در ۲۶ مرداد از اخراج خود پس از هفت سال تدریس در این دانشگاه خبر داد.

داریوش رحمانیان، حسین علایی، آمنه عالی و حمیده خادمی، استادان دانشگاه علامه طباطبایی، سید‌رضا صالحی‌ امیری، استاد دانشگاه آزاد، رهام افغانی‌ خراسکانی، استاد دانشگاه بهشتی و محمدرضا نظری‌نژاد، استاد دانشگاه گیلان از دیگر استادانی بودند که به نوشته شرق، در یک سال گذشته حکم پایان همکاری، انفصال از تدریس یا قطع حقوق به آن‌ها ابلاغ شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: «فهرست استادان ممنوع‌الورود، ممنوع‌التدریس‌، اخراجی‌ها و بازنشسته‌های اجباری از شهریور سال گذشته تا کنون به همین‌ها ختم نمی‌شود. مرتضی نعمتی، استاد سابق دانشگاه شهید چمران اهواز از دیگر استادانی بود که سال گذشته مجبور به استعفا شد.»

سمیه سیما، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت‌ مدرس، فرد دیگری است که به نوشته شرق، با او قطع همکاری کردند.

بر اساس این گزارش، بهروز چمن‌آرا، استاد دانشکده زبان و ادبیات کردی دانشگاه کردستان نیز وضعیت مشابهی داشته است.

نویسنده گزارش شرق در پایان با بیان اینکه «حال با استعفای آبتین گلکار، دوباره زخم کهنه استادان و دانشگاه‌ها سر باز کرده» نوشت: «به نظر می‌رسد همچنان وزارت علوم به‌عنوان متولی اصلی وضعیت فعلی دانشگاه‌ها به فکر مرهم و علاجی برای این درد نیست.»

منع موقت از تحصیل تهمینه مهدیان

شوراهای صنفی دانشجویان کشور خبر داد محکومیت منع موقت از تحصیل تهمینه مهدیان، دانشجوی دانشگاه هنر تهران، بدون ابلاغ قبلی اجرا شده است.

بر اساس این گزارش، روز دوشنبه ۲۵ دی‌ ماه، زمانی که تهمینه مهدیان در دومین امتحان پایان ترم خود حضور یافت، مسوولان واحد آموزش دانشگاه با لحن و برخوردی نامناسب برگه امتحان را از زیر دست او کشیدند و گفتند حکم دو ترم محرومیت از تحصیلش اجرا شده است.

این اقدام در حالی صورت گرفته که پس از ثبت اعتراض به حکم بدوی، پرونده این دانشجو در کمیته‌ انضباطی مرکزی وزارت علوم در حال رسیدگی است و همچنان حکم قطعی برایش صادر نشده است.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد در این باره نوشت: «این دانشجو در شهریور ماه امسال به گزارش حراست دانشگاه با اتهامات کذب که مربوط به فعالیت در فضای توییتر بود (در حالی که وی در این فضا فعالیتی نداشته) با حکم شورای انضباطی دانشگاه به دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.»

از مهر امسال تا کنون گزارش‌های بسیاری درباره برخوردهای قهری با دانشجویان، اخراج و تعلیق‌ها و برگزاری جلسات کمیته انضباطی منتشر شده است و برای برخی از دختران دانشجوی مخالف حجاب اجباری، حکم لغو اسکان در خوابگاه‌ها صادر کرده‌اند.

ایران‌اینترنشنال روز نهم آذر در گزارشی نوشت با ادامه فشارهای امنیتی، کادرهای آموزشی شماری از دانشگاه‌ها که در خیزش ۱۴۰۱ نقشی پررنگ داشتند، پاک‌سازی شده‌اند.

دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور در جریان خیزش انقلابی سال گذشته حضور پر‌رنگی داشتند و فضای دانشگاه‌ها شاهد اعتراض، تحصن و تجمع‌های دانشجویی گسترده بود.

این اعتراضات دانشجویی در شرایطی برای ماه‌های متوالی ادامه یافت که صدها نفر از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف به شکلی خشونت‌بار بازداشت یا ممنوع‌الورود شدند و نیروهای سرکوب‌گر چندین بار به خوابگاه‌های دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف حمله کردند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.