اعتراضات معیشتی بازنشستگان مخابرات در چند شهر ایران: شرکت شده صدپاره، بخور بخور تو کاره

دوشنبه, 2ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

اعتراضات بازنشستگان مخابرات، اردبیل، دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲

صدای امریکا

شماری از بازنشستگان شرکت مخابرات ایران در اعتراض به وضعیت معیشتی و رفاهی خود روز دوشنبه دوم بهمن در شماری از شهرها از جمله اصفهان، اردبیل، سنندج، اراک، تبریز، رشت، اهواز، و کرمانشاه، تجمع کردند.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده در کانال تلگرامی «شورای بازنشستگان ایران» و رسیده به صدای آمریکا، در تجمع‌های دنباله‌دار بازنشستگان و مستمری‌بگیران شرکت مخابرات ایران که در اعتراض به برآورده نشدن درخواست‌هایشان صورت می‌گیرد، این هفته نیز شعارهایی علیه سیاست‌های اقتصادی و مدیریتی جمهوری اسلامی سر داده شد.

زنان و مردان شرکت‌کننده در تجمع روز دوشنبه در اصفهان، در اعتراض به واگذاری شرکت مخابرات ایران، تأکید کردند که «سهامدار عمده، حق ماها رو خورده.»

 

 

در رشت، معترضان بازنشسته شعار دادند: «تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم.»

 

در کرمانشاه، بازنشستگان معترض با تأکید بر برآورده نشدن مطالبات صنفی خود طی سال‌های متمادی، شعار دادند: «۱۴ سال خیانت، مخابرات خجالت.»

 

 

در اردبیل نیز، معترضان با اشاره به سیطره سپاه پاسداران بر اقتصاد ایران، تأکید کردند که «به جای مرد کاری، نشسته یک سپاهی.»

 

 

در تبریز، شماری از بازنشستگان شرکت مخابرات در تجمع اعتراضی روز دوشنبه شعار دادند: «شرکت شده صدپاره، بخور بخور تو کاره.»

 

بازنشستگان مخابرات در سنندج نیز با شعار «بازنشسته داد بزن، حقت رو فریاد بزن» تجمع کردند.

 

 

در اهواز نیز بازنشستگان معترض شعار دادند: «بازنشسته می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد.»

 

 

در اراک نیز، گروهی از بازنشستگان با در دست داشتن پلاکاردهایی در مقابل ساختمان «مدیریت منطقه‌ای» شرکت مخابرات ایران در استان مرکزی تجمع کردند.

اعتراضات هفتگی بازنشستگان مخابرات در چند ماه گذشته نسبت به برآورده نشدن درخواست‌های‌شان، از جمله اجرای آیین‌نامه ۸۹/۲۴ و مزایایی مانند بیمه تکمیلی بوده است.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون خدمات کشوری مصوبه سال ۱۳۸۹ در خصوص وظایف قابل واگذاری و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی است که به موجب آن «تا برطرف شدن موانع واگذاری»، ارائه خدمات به نیروی کار کماکان به عهده دستگاه اجرایی، یعنی دولت، است. اما با گذشت ۱۳ سال از تصویب این آیین‌نامه، و با توجه به اعتراضات مکرر و مداوم این بازنشستگان، به نظر می‌رسد نه «موانع واگذاری» برطرف شده و نه دستگاه اجرایی به وظایف خود در قبال معترضان عمل کرده است.

بی‌توجهی به مطالبات صنفی بازنشستگان از سوی مقامات جمهوری اسلامی در حالی است که خبرگزاری ایلنا گزارش داده تنها در یک شرکت مخابراتی، مطالبات ۱۳۰۰ تن از بازنشستگان مدت ۱۷ سال پرداخت نشده و ۱۲۵ تن از آنان بدون دریافت حقوق قانونی خود درگذشتند.

 

 

بازنشستگان و مستمری‌بگیران صنایع و شرکت‌های مختلف از جمله تأمین اجتماعی، فولاد، فرهنگیان و بازنشستگان کشوری، و مخابرات ماه‌ها است که به طور مستمر و چند روز در هفته تجمع‌های اعتراضی سراسری در شماری از شهرهای ایران برگزار می‌کنند؛ در این حال، مقامات جمهوری اسلامی به این اعتراضات صنفی و معیشتی بی‌توجهند.

در هفته‌های گذشته سه تشکل صنفی در ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که لایحه بودجه ۱۴۰۳ فشار را بر معلمان و بازنشستگان بیشتر می‌کند؛ نکته‌ای که برخی ناظران و کارشناسان نیز بر آن تأکید دارند.

از جمله، جمشید دموئی، اقتصاددان ساکن کالیفرنیا، با اشاره به «عددهای ساختگی» در لایحه بودجه ۱۴۰۳ دولت جمهوری اسلامی، به بخش فارسی صدای آمریکا گفته که باید منتظر تورم بزرگتر در ایران بود.

 

 

فرخ زندی، اقتصاددان ساکن تورنتو، نیز به بخش فارسی صدای آمریکا گفته است یکی از مشکلات اصلی جمهوری اسلامی کسری بزرگ بودجه است.

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.