نعمت احمدی: افسوس در آینده

پنجشنبه, 18ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

nemat-ahmadi

وقتی بابک زنجانی را دستگیر کردند نگارنده طی مطلبی که در روزنامه «شرق» به چاپ رسید، نوشتم که با بازداشت بابک زنجانی مخالفم. فرق بابک زنجانی با دیگر متهمان مفاسد اقتصادی در این است که اکثر افرادی که قبل از بابک زنجانی تحت‌تعقیب قرار گرفتند، اموالشان اعم از منقول و غیرمنقول در ایران بود و کنترل اموال ساده.

به‌عنوان نمونه در پرونده معروف به فساد سه‌هزارمیلیاردی، بیش از آنچه گفته می‌شود و متهم پرونده بدهکار است اموال اعم از منقول و غیرمنقول در ایران وجود دارد و تکاپوی ضرر و زیان را می‌کند. اما بابک زنجانی و شیوه کار او با دیگر پرونده‌ها کاملا فرق دارد. او بانکی در تاجیکستان تاسیس کرد، صندوقی در امارات‌متحده‌‌عربی و بانکی در مالزی و نیز شرکت هواپیمایی‌ای دایر کرد که نمی‌دانیم هواپیماهای وی اجاره‌ای است یا به تملک شرکت آمده است، شریکی ترک داشت که تا پشت اتاق وزیر، وکیل و رییس بانک دولت ترکیه نفوذ کرد. بازداشت وی زلزله‌ای در ارکان حزب حاکم ترکیه به‌پا کرد. در آن مطلب نوشتم که بازداشت بابک زنجانی موجب شادی خارج‌نشینانی می‌شود که به پول‌های ایران که توسط بابک زنجانی تاراج شده، دسترسی دارند. پیشنهاد دادم باید بابک زنجانی تحت نظر در دفترکار خود نگهداری شود و عده‌ای کارشناس در دفترش زیرنظر دادستانی حضور داشته باشند و در محیطی آرام با تدبیر، اموال به‌تاراج‌رفته توسط وی را از خارج شناسایی و تحت‌کنترل درآوریم.

باید این مساله مدنظر باشد که در دولت گذشته وی را مسوول فروش نفت کردند، او را وسیله دورزدن تحریم‌ها قرار دادند و اموال کشور را به نام وی کردند.

مگر بابک زنجانی نگفت که این پول‌ها در خارج است و امکان ارسال آن به ایران را نداشتم، باید دنبال راهکاری می‌گشتیم که نشد و امروز عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی می‌گوید: «با این روندی که تا به امروز طی شده، منابع مالی زنجانی در خارج از کشور هرروز به سود بیشتری می‌رسد و ما هنوز داریم در داخل کشور دور خودمان می‌چرخیم، واقعیت این است که زنجانی تمام این مدت دروغ گفته او پولی در ایران ندارد، پول را به‌موقع به خارج از کشور منتقل کرد و حالا هم سودش را می‌برد.»
به این بخش از سخنان آقای سلطانی توجه کنید: «وقتی می‌گویم او، منظورم آنهاست. بنابراین فاز بعدی پیگیری پرونده زنجانی باید متمرکز بر دست‌اندرکاران پرونده زنجانی باشد نه اینکه تنها اسم او تکرار شود.»

به‌هرحال محور اقدامات بابک زنجانی، وزارت نفت و سازمان تامین‌اجتماعی بود. وزارت نفت دولت گذشته، متاسفانه بدترین شیوه را در دورزدن تحریم‌ها در پیش گرفت.

کسی را مسوول دورزدن تحریم‌ها قرار داد که سوءسابقه او حداقل برابر پرونده تشخیص هویت او و سابقه کیفری‌اش روشن بود؛ کسی که از بدترین سابقه مالی برخوردار بود. اما کسانی که بابک زنجانی را وجه‌المصالحه اقدامات خود قرار دادند احتمالا از گذشته او با اطلاع بودند، اما او را انتخاب کردند.

به این بخش از سخنان آقای سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی توجه کنید: «در آینده‌ای نزدیک اطلاعاتی از برخی افراد و نهادهای حمایت‌کننده زنجانی برای افکارعمومی مشخص می‌شود چراکه اگر اینطور نشود مردم اعتمادشان را به ما از دست خواهند داد یعنی مردم سوالشان این است که واقعا مسوولان ما متوجه این ماجرا نمی‌شوند که این سطح از تخلف با محوریت یک فرد صورت نگرفته است؟»

مردم می‌دانند که چه کس یا کسانی پشت این پرونده بودند پس می‌توان آنان را به محاسبه کشید. باید تا دیر نشده همه مرتبطان با بابک زنجانی تحت پیگرد قرار گیرند.

اگر اینگونه نشود در آینده‌ای نزدیک بازهم افسوس این را هم خواهیم خورد.
از: شرق


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید