انجمن خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸: سلمان سامانی باید در کانادا بازداشت می‌شد نه اخراج

پنجشنبه, 2ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

  • فرزاد صیفی‌کاران
  •  بی‌بی‌سی

بی‌بی‌سی فارسی دریافته که انجمن خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸، در فوریه ۲۰۲۴ طی دادخواستی رسمی از وزارت دادگستری فدرال کانادا درخواست کردند سلمان سامانی، قائم مقام سابق وزیر کشور در دولت حسن روحانی، به دلیل «جنایت علیه بشریت در کانادا بازداشت شود» و «اخراج» نشود.

انجمن خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ در دادخواست خود که به رویت بی‌بی‌سی فارسی رسیده است، یادآور شده‌ زمانی که سلمان سامانی قائم مقام وزارت کشور بود، این وزارتخانه طی دستوری رسمی از پلیس و نیروهای امنیتی خواسته‌ بود معترضان را سرکوب کنند.

بخشی از دادخواست ارائه شده به دادگاه علیه سلمان سامانی، درباره نشست مطبوعاتی وزارت کشور پس از سرکوب اعتراضات سراسری آبان ۹۸ است. سلمان سامانی در این نشست مطبوعاتی به‌ عنوان سخنگوی وزارت کشور حضور داشت.

انجمن خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸، سال ۲۰۲۲ آغاز به فعالیت کرد. این انجمن برای «یادآوری جنایات رخ داده در آبان ۹۸، مستندسازی و تشکیل پرونده برای دادخواهی آن قتل‌عام» تشکیل شده است.

دادگاه مهاجرت کانادا دیروز (چهارشنبه اول فروردین ۱۴۰۳) حکم اخراج سلمان سامانی را صادر کرد و او بعد از مجید ایرانمنش، مدیر کل پیشین پشتیبانی و فن‌آوری اطلاعات نهاد ریاست جمهوری، دومین مقام ارشد حکومت ایران است که از کانادا اخراج می‌شود.

کانادا که به «بهشت مسئولان سابق جمهوری اسلامی» مشهور شده است، بر اساس تحریم‌هایی که بعد از سرکوب اعتراضات زن، زندگی، آزادی اعمال کرد، سلمان سامانی را اخراج کرده است.

بی‌بی‌سی فارسی برای کسب اطلاعات بیشتر با وزارت مهاجرت و وزارت امور خارجه کانادا تماس گرفت. وزارت مهاجرت گفت در حال بررسی سوال‌های بی‌بی‌سی است اما هنوز پاسخی نداده است.

ویزای توریستی و «بی‌اطلاعی از سرکوب اعتراضات»

سلمان سلمانی که ۴۳ سال دارد، گفته از ماه اوت ۲۰۲۱ هیچ سمت دولتی نداشته است.

او مناسب مهمی در جمهوری اسلامی داشته است، از جمله رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور، رئیس کمیسیون مرکزی بازرسی انتخابات مجلس خبرگان پنجم و انتخابات مجلس دهم، سرپرست معاونت امور مجلس و هماهنگی استان های وزارت کشور، سخنگوی وزارت کشور، معاون وزیر کشور و عضو ستاد انتخابات کشور و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات.

سلمان سامانی با ویزای توریستی که در آنکارا برای او صادر شده به کانادا سفر کرد. بر اساس گزارشی که رسانه کانادایی گلوبال نیوز منتشر کرد، از آقای سامانی در بدو ورود به کانادا درباره سوابقش در حکومت ایران سوال شده بود.

سلمان سامانی در جلسه ۱۹ بهمن‌ماه کمیسیون مهاجرت و پناهندگی کانادا، تایید کرد که زیر نظر عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر سابق کشور در دولت روحانی فعالیت می‌کرده است اما «نمی‌دانسته رئیسش (عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور) به پلیس و نیروهای امنیتی دستور داده در جریان اعتراضات آبان ۹۸، معترضان را بکشد.»

سلمان سامانی همچنین هرگونه دست داشتن در نقض حقوق بشر را انکار کرده و گفته از دستگیری، شکنجه و قتل معترضان به دست حکومت ایران هیچ‌ اطلاعی نداشته است.

سلمان سامانی

سلمانی سامانی و عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیرسابق کشور ایران

با این حال اداره مهاجرت کانادا گفته که سلمان سامانی به عنوان سخنگوی وقت وزارت کشور، «می‌توانست به‌عنوان مجرای تبلیغات دولتی، مسئول انتشار اطلاعاتی مطابق با روایت حکومت و سرکوب هرگونه دیدگاه مخالف» باشد.

سوران منصورنیا از اعضای انجمن خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ که دادخواست بازداشت سلمان سامانی را در اختیار بی‌بی‌سی فارسی قرار داده، می‌گوید همه خانواده‌های عضو این انجمن خواستار بازداشت آقای سامانی هستند زیرا در هنگام اعتراضات آبان او قائم مقام وزیر کشور بوده است:

«رحمانی فضلی (وزیر وقت کشور) تنها مقام جمهوری اسلامی است که رسما درباره سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ پاسخگو بوده و بر اساس آن چیزی که گفت ما فقط به گردن و سر شلیک نکردیم، به پا هم شلیک کردیم در لیست تحریم‌های حقوق بشری قرار گرفت. سلمان سامانی به رحمانی فضلی بسیار نزدیک بوده و قطعا اطلاعات بسیاری در مورد نحوه سرکوب اعتراضات دارد که می‌تواند به روشن شدن ابعاد این جنایت کمک کند.»

سوران منصورنیا می‌گوید دولت کانادا از وجود دادخواست انجمن آبان ۹۸ اطلاع داشت با این وجود حکم اخراج سلمان سامانی را صادر کرد.

کرک دیکنسون، از اعضای وزارت مهاجرت و پناهندگی دیروز گفت سلمان سامانی در «دولت ایران نفوذ پررنگی داشته و این مسئله برای دولت کانادا غیرقابل قبول» بود.

مجید ایرانمنش

مجید ایرانمنش، اولین مقام سابق جمهوری اسلامی که از کانادا اخراج شد

«بهشت مسئولان سابق» جمهوری اسلامی

مجید ایرانمنش، مدیر کل پیشین پشتیبانی و فن‌آوری اطلاعات نهاد ریاست جمهوری اسلامی، اولین مقام ارشد جمهوری اسلامی بود که با حکم دادگاه مهاجرت و پناهندگی کانادا اخراج شد.

اکنون علاوه بر سید سلمان سامانی، وزارت مهاجرت و پناهندگی کانادا گفته است که یک مقام دیگر جمهوری اسلامی را هم اخراج خواهد کرد اما از اعلام نام این فرد به علت اینکه «ادعا کرده پناهنده» است، خودداری کرد.

گلوبال نیوز هم در گزارشی نوشت که آژانس خدمات مرزی کانادا اعلام کرده تحقیق درباره ۸۶ نفری که گمان می‌رود از اعضای ارشد سابق حکومت ایران و ساکن کانادا هستند، آغاز شده است.

پرونده چهل مورد از این تحقیقات بسته شده است زیرا افراد مورد نظر یا دیگر در کانادا نبودند یا از مقامات ارشد ایرانی تلقی نمی‌‎شدند.

مقام‌های کانادایی گفته‌اند تاکنون ۸۲ ویزا را نیز لغو کرده‌اند.

وزارت مهاجرت و پناهندگی کانادا پرونده دست‌کم ۹ ایرانی دیگر به اتهام وابستگی به «جمهوری اسلامی» برای اخراج از کانادا را در دست بررسی دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.