شکست نیروهای امنیتی در گیلانغرب؛ هزاران تن نوروز را جشن گرفتند

جمعه, 3ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

پیش از این نیز نیروهای امنیتی تلاش کرده بوند تا مانع برگزاری مراسم نوروز در پارک کودک سنندج شوند.

صدای آمریکا

منابع خبری گزارش داده‌اند که با وجود مخالفت و ممانعت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی برای برگزاری جشن نوروز در شهر گیلانغرب در استان کرمانشاه، این مراسم با حضور «هزاران» تن برگزار شده است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، به دنبال انتشار فراخوان جمعی از فعالان مدنی و فرهنگی گیلانغرب برای برگزاری «جشن بزرگ نوروز» در این شهر در روز پنجشنبه دوم فروردین‌، نهادهای امنیتی طی روزهای اخیر با فشار و تهدید برگزارکنندگان، خواهان لغو این مراسم شده بودند.

بر این اساس، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از صبح روز پنجشنبه با حضور در محل برگزاری این مراسم، اقدام به «جمع‌آوری پلاکاردها و دیگر وسایل آماده‌سازی این جشن» کردند. آنها همچنین مسیرهای منتهی به محل برگزاری جشن نوروز در منطقه «ناودار» در چهار کیلومتری گیلانغرب را مسدود کردند تا از حضور مردم در این مراسم جلوگیری کنند.

طی چهار دهه اخیر، مقامات ارشد حکومتی و نهادهای مختلف جمهوری اسلامی با برگزاری جشن‌های باستانی ایران به ویژه آئین‌های فرهنگی و تاریخی مرتبط با «جشن نوروز» مخالفت کرده‌اند.

 

از سوی دیگر، سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» تصاویری از حضور مردم در مراسم نوروز گیلانغرب منتشر کرد که در آن، جمعیت زیادی به‌رغم تهدید و بازداشت فعالین مدنی و برگزارکنندگان، در این مراسم حضور داشتند. پیشتر، فرمانداری گیلانغرب، با انتشار بیانیه‌ای برگزاری مراسم را ممنوع اعلام کرده بود.

یک «منبع مطلع» محلی در این.باره به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «فشارهای نهادهای امنیتی پس از انتشار گسترده فراخوان برگزاری جشن نوروز از طرف فعالان مدنی و فرهنگی گیلانغرب آغاز شد. ابتدا با تهدید برگزارکنندگان، سعی در لغو این مراسم داشتند و زمانی که موفق نشدند، از صبح پنج‌شنبه با حضور در محل برگزاری مراسم و مسیرهای منتهی به این منطقه «سعی در جلوگیری از حضور مردم داشتند.»

به گفته او، با وجود همه این فشارها و همچنین «اختلال شدید اینترنت» در این شهر، هزاران نفر از مردم شهرستان گیلانغرب از صبح پنج‌شنبه به سمت «ناودار» حرکت کردند، اما مسدود شدن مسیرهای منتهی به این منطقه توسط نیروهای نظامی-امنیتی، باعث ایجاد ترافیک شدید در جاده‌های اطراف شد که بسیاری سعی کردند «با پای پیاده خود را به محل برگزاری جشن برسانند.»

به نوشته «هه‌نگاو»، این مراسم جشن باستانی ایرانیان با «اجرای سرود حماسی» از بردین جعفری، هنرمند اهل گیَلانغرب و به رغم همه تهدیدها و فشارها، با حضور «بیش از ۳۰ هزار تن» برگزار شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.