شهره بیات: خوشحالم پیراهن زن، زندگی، آزادی را بر تن کردم

چهارشنبه, 15ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

دی‌ سال ۱۳۹۸، شهره بیات به عنوان داور بین‌المللی ایرانی، به رقابت‌های سریع و برق‌آسای جهانی مسکو اعزام شد، اما پس از انتشار عکسی بدون حجاب از او، رسانه‌های منتسب به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به او حمله کردند.

«کیومرث بیات»، پدر شهره بیات، ۱۰آبان۱۳۹۹ در پستی اینستاگرامی، قبولی پناهندگی دخترش از سوی دولت بریتانیا را به او تبریک گفت. شهره بیات که در ایران به عنوان بازیکن تیم‌های ملی شطرنج نوجوانان، جوانان و تیم ملی شطرنج بود حالا به عنوان داور بین‌المللی در رقابت‌های اروپایی و جهانی شطرنج حضور دارد.

او اما همچنان نسبت به موضوعات حقوق‌بشری و اجتماعی در ایران واکنش نشان می‌دهد. ۲۰دی۱۴۰۱ در اوج اعتراضات سراسری در ایران، شهره بیات مدعی شد فدراسیون جهانی شطرنج (FIDE)، او را به دلیل برتن کردن پیراهنی که روی آن شعار «زن، زندگی، آزادی» نوشته شده بود، از داوری در رقابت‌های بین‌المللی محروم کرده است.

پس از آن، رسانه‌های بین‌المللی از جمله «ان‌آر‌کی» (NRK)، از ارتباط نزدیک رییس کنونی فدراسیون جهانی شطرنج، با «دیمیتری مدودوف» در زمان ریاست جمهوری‌اش در روسیه خبر دادند و مدعی شدند رییس کنونی فیده، معاون سابق دیمیتری مدودوف و از نزدیک‌ترین مدیران به «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور کنونی روسیه است.

فعالیت‌های او در زمینه‌های اجتماعی منجر به اهدای جایزه «زنان شجاع» وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۱ به این زن ایرانی شد.

«ایران‌وایر» با او که تجربه‌های جدیدی در عرصه بین‌المللی در زمینه واکنش‌های نهادهای بین‌المللی در قبال موضوعات اجتماعی و حقوق بشری دارد گفت‌وگو کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.