سی‌امین سالگرد نسل‌کشی روآندا؛ جامعه جهانی قصور کرد

یکشنبه, 19ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

 

نسل‌کشی روآندا

بی بی سی فارسی

رئیس جمهوری روآندا در سی‌امین سالگرد نسل‌کشی اواسط دهه ۹۰ در این کشور گفت جامعه جهانی در سال ۱۹۹۴ نتوانست مانع کشته شدن ۸۰۰ هزار نفر از مردم روآندا شود و در پیشگیری از این نسل‌کشی «ناکام» ماند.

پل کاگامی که روز یکشنبه – هفتم آوریل – در جمع سفرا و مقامات کشورهای جهان که برای بزرگداشت یاد قربانیان این نسل‌کشی عظیم به کیگالی، پایتخت روآندا، آمده بودند گفت: «ما همچنان متاثر از این غم و تالم بزرگیم و همچنان تلاش می‌کنیم که از آن درس و عبرت بگیریم. داغی که یاد آن با خون بر خاطره ملی ما حک شده است».

سی سال پیش، در چنین روزی در آوریل ۱۹۹۴، افراطی‌گرایان قوم هوتو کشتاری ۱۰۰ روزه را علیه اهالی قوم اقلیت توتسی آغاز کردند و طی آن بین ۸۰۰ تا یک میلیون نفر را به قتل رساندند.

از نسل‌کشی روآندا تحت عنوان بزرگترین و خونین‌ترین نسل‌کشی معاصر یاد می‌شود و ناکامی جامعه جهانی و در راس آن سازمان ملل متحد و آمریکا در پیشگیری یا متوقف کردن سریع این نسل‌کشی همچنان مورد بحث و گفتگو و از نظر فعالان حقوق‌بشر «موجب شرم‌ساری» جهان است.

بیشتر بخوانید:

پل کاگامی

پل کاگامی، رئیس جمهوری روآندا، امروز در میان رهبران و سفرای کشورهای جهان، از جمله بیل کلینتون، سخن می‌گفت

پس از اتمام این نسل‌کشی، نیروهای توتسی که قدرت را در روآندا به دست گرفتند متهم‌اند که این بار آنها به بهانه انتقام، هزاران نفر از اهالی قوم هوتی را به قتل رساندند.

امروز – یکشنبه هفتم آوریل – رئیس‌جمهوری روآندا به همراه مقامات و سفرای کشورهای جهان در کنار بنای یادبود قربانیان این نسل‌کشی در کیگالی حاضر شد و علاوه بر گذاشتن دسته گل، مشعل یادبودی را روشن کرد.

بنای یادبودی که در مرکز پایتخت روآندا بنا شده محلی است که گفته می‌شود بیش از ۲۵ هزار پیکر قربانیان نسل‌کشی ۱۹۹۴ در آنجا به طور دسته جمعی دفن شده است.

بیشتر بخوانید:


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.