پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سطح «۲۵ درصد» متوقف مانده است

چهارشنبه, 22ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید پیشرفت طرح «نهضت ملی مسکن» در سطح ۲۵ درصد متوقف شده و تنها بخش «بسیار جزئی» از پروژه‌های مسکن دولتی تحویل شده است.

محمدرضا رضایی کوچی روز چهارشنبه ۲۲ فروردین همچنین گفت پس از گذشت سه سال از عمر دولت ابراهیم رئیسی، تعداد واحدهای تحویل شده از این پروژه «بسیار جزئی» بوده و آنچه هم تحویل شده است، مربوط به پروژه «اقدام ملی مسکن» دولت قبل است.

به‌رغم اصرار مقام‌های دولتی ازجمله رئیس بانک مرکزی و سخنگوی دولت بر عدم تاثیر افزایش نرخ ارز بازار آزاد ارز بر اقتصاد کشور، این نماینده مجلس تصریح کرده که گرانی ارز بر پیشرفت فیزیکی تمام پروژه‌ها از جمله ساخت مسکن و نهضت ملی مسکن تاثیر می‌گذارد.

این نماینده مجلس گفت به دلیل مواج بودن نرخ‌ها و نوسانات بازار ارز، قیمت ساخت مسکن دیگر قابل پیش‌بینی نیست و پیمانکاران در عقد قراردادهای ساخت مسکن مردد مانده‌اند.

آقای رضایی کوچی در ادامه تصریح کرد از دولت قبل ساخت ۱.۸ میلیون واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد در حال اجرا بود، اما پیشرفت پروژه‌ها در همان حد متوقف شده است.

دولت ابراهیم رئیسی از زمان روی کار آمدن وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن را داده بود؛ وعده‌ای که عملی نشد و این نماینده مجلس می‌گوید آنچه از پروژه نهضت ملی مسکن دولت ابراهیم رئیسی تا به امروز آنجام شده، «تامین زمین» است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد طی حدود دو سال و نیم ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، متوسط قیمت مسکن در تهران ۲.۷ برابر شده است.

دولت نه تنها به وعده ساخت مسکن عمل نکرده، بلکه گزارش‌ها حاکی است که کمتر از یک سوم واجدین شرایط توانسته‌اند از بانکهای کشور وام ودیعه مسکن دریافت کنند؛ موضوعی که اجاره‌نشین‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

خبرگزاری ایسنا اسفند ماه سال گذشته گزارش داد بانک‌ها طبق قانون موظف به ارائه وام ودیعه مسکن تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان به تمامی متقاضیان هستند، اما آمارها حاکی است که از حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی دریافت وام اجاره، فقط به ۲۹ درصد افراد وام پرداخت شده است.

نهادهای جمهوری اسلامی آمار رسمی اجاره‌نشینان کشور را منتشر نکرده‌اند، اما برخی مقامات ایران می‌گویند ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور اجاره‌نشین هستند.

از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی، پول ملی ایران ۶۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و قیمت مسکن و اجاره‌بها به شدت افزایش یافته است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.