راه‌اندازی کارزار حمایت از معلمان گیلان و اعتراض به ادامه حبس عزیز قاسم‌زاده

پنجشنبه, 23ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

جمعی از فعالان مدنی و سیاسی با راه‌اندازی کارزاری به صدور حکم حبس برای ۱۰ فعال صنفی معلمان‌ در استان گیلان اعتراض کردند. کانون صنفی فرهنگیان گیلان در نامه‌ای به دادستان این استان ضمن هشدار درباره وضعیت عزیز قاسم‌زاده، خواستار آزادی هرچه سریع‌تر این معلم و فعال صنفى زندانی شد.

انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور، عزیز قاسم‌زاده، تیمور باقری کودکانی، طهماسب سهرابی، غلامرضا اکبرزاده باغبان، علی نهالی، محمدجواد سعیدی، جهانبخش لاجوردی و یدالله بهارستانی، ۱۰ فعال صنفی معلمان‌ در استان گیلان، اسفند ماه گذشته از سوی دادگاه انقلاب رشت هر یک به تحمل دو سال و یک روز حبس و دو سال منع عضویت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی محکوم شدند.

کارزار لغو احکام ناعادلانه فعالان صنفی معلمان گیلان با اشاره به احکام صادر شده برای این فعالان صنفی تاکید کرد بیم آن می‌رود در دادگاه تجدیدنظر نیز گشایشی در پرونده آنان صورت نگیرد.

جمع‌آوری امضا برای این کارزار از روز ۲۱ فروردین آغاز شده و تا روز اول اردیبهشت امسال ادامه خواهد داشت.

به نوشته کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، تا روز دوم جمع‌آوری امضا بیش از هزار و ۳۰۰ نفر نام خود را در کارزار حمایت از معلمان گیلانی ثبت کرده‌اند.

امضاکنندگان این کارزار که نام صدها وکیل، روزنامه‌نگار، جامعه‌شناس، نویسنده، پژوهشگر دینی، فعال کارگری، حقوق بشر، دانشجویی و اهالی سینما در میانشان به چشم می‌خورد، اعلام کرده‌اند خواهان لغو احکام ناعادلانه‌ای هستیم که بر این معلمان تحمیل شده است.

از میان ۱۰ فعال صنفی محکوم شده در دادگاه انقلاب رشت، انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور و عزیز قاسم‌زاده، هم‌اکنون دوران محکومیت یک سال حبس پیشین خود را در زندان لاکان می‌گذرانند.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان روز ۲۲ فروردین در نامه‌ای خطاب به دادستان استان گیلان، مسوولیت هر خطری براى سلامت قاسم‌زاده را که با ایجاد تاخیر عمدى در آزادی او پیش بیاید، بر عهده قوه قضاییه گذاشت و خواستار آزادی هرچه سریع‌تر این معلم، خواننده و فعال صنفى شد.

در نامه این تشکل صنفی آمده است که قاسم‌زاده باید ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ با پایان دوران محکومیت قانونی‌اش آزاد می‌شد اما با آزادى‌اش موافقت نشده است.

کانال تلگرام قاسم‌زاده، روز پنج‌شنبه ۱۶ فروردین با انتشار گزارشی از بازگشت این فعال صنفی معلمان به زندان لاکان رشت خبر داد و نوشت بازگرداندن او به زندان با وجود پایان یافتن مدت حبس صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، حکم یک سال زندان قاسم‌زاده با اتهام تبلیغ علیه نظام در تاریخ هفتم فروردین ۱۴۰۳ به پایان رسیده و او باید در روز ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ از زندان آزاد می‌شده اما «به دلیل اعمال نشدن قانون تجمیع احکام»، به زندان بازگردانده شده است.

در این گزارش با اشاره به محتمل بودن وجود ضایعات بدخیم در پروستات قاسم‌زاده، آمده است که این معلم زندانی باید در ادامه درمان، ام‌آر‌آی، سی‌تی‌اسکن و نمونه‌برداری از پروستات انجام می‌داده اما دادستانی و دادیار ناظر بر زندان با مرخصی درمانی‌اش مخالفت کرده‌اند.

اعمال فشار و تلاش حکومت برای سرکوب معلمان و فعالان صنفی در دو دهه گذشته سابقه داشته اما در سال‌های گذشته شمار زیادی از معلمان بازداشت و با احکام سنگین حبس مواجه شده‌اند.

این فشارها از زمان آغاز خیزش انقلابی مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱ شدت یافته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.