سازمان عفو بین‌الملل، خواهان توقف فوری اجرای حکم اعدام رضا رسایی شد

پنجشنبه, 13ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

بی بی سی فارسی

سازمان عفو بین‌الملل برای دومین بار در ماه‌های اخیر خواهان «توقف فوری» اجرای حکم اعدام رضا رسایی شد که از زمان اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ ایران، در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه زندانی است.

عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران از او خواست تا از اعدام این زندانی سیاسی جلوگیری کند و گفت که همه راه‌های حقوقی ممکن برای لغو حکم اعدام رضا رسایی بی‌نتیجه مانده و احتمال اعدام او وجود دارد.

عفو بین‌الملل می‌گوید حکم اعدام صادر شده برای آقای رسایی براساس اعترافات اخذ شده تحت «شکنجه» صادر شده و روند رسیدگی قضایی او «ناعادلانه» بوده است.

آقای رسایی، ۳۴ ساله، از اقلیت یارسان روز سوم آذر ۱۴۰۱ توسط ماموران اداره آگاهی در شهریار تهران بازداشت و سپس به شهرستان صحنه منتقل شد.

او در مهرماه سال گذشته به اتهام «مباشرت در قتل عمد نادر بیرامی، رئیس اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه»، توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه به اعدام محکوم شد و این حکم اوایل دی‌ماه در دیوان عالی آن کشور به تایید رسید.

رضا رسایی

عفو بین‌الملل در بیانیه‌اش نوشته که آقای رسایی با وجود تحت «شکنجه» قرار داشتن در مدت بازداشت «اتهام به مباشرت در قتل رئیس اطلاعات سپاه در شهرستان صحنه» را رد کرده‌ است.

این نهاد بین‌المللی می‌گوید که رضا رسایی در مدت زمان بازداشت با شکنجه‌هایی مانند «ضرب و شتم، شوک الکتریکی، خفگی و خشونت جنسی» مواجه بوده است.

هفته گذشته افراد نزدیک به خانواده‌های رضا رسایی و حبیب دریس به نهادهای حقوق بشری گفته بودند که احتمال اجرای احکام اعدام آنها وجود دارد.

یک منبع نزدیک به خانواده رضا رسایی نیز به مرکز مشاوره و آموزش حقوقی ویژه کنش‌گران، دادبان، گفته بود که خطر اجرای حکم اعدام این زندانی در روزهای آتی به‌شدت افزایش یافته است.

به گفته این منبع: «اعتراض ماده ۴۷۷ چندین ماه است که ثبت شده اما هیچ جوابی به خانواده و وکلا داده نمی‌شود. حکم قطعی شده اعدام، پیشتر توسط شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان کرمانشاه به اجرای احکام دادگستری این شهر فرستاده شده و کارهای اداری مربوط به آن نیز انجام شده است.»

دادبان می‌نویسد: «نادر بیرامی روز ۲۷ آبان ۱۴۰۱ در جریان یکی از تجمع‌های‌ اعتراضی زن، زندگی، آزادی در شهرستان صحنه و در نتیجه به خشونت کشیده شدن این تجمع به دلیل حمله نیروهای امنیتی و انتظامی به معترضان، در جریان یک درگیری میان شهروندان و ماموران کشته شد.»

رضا رسایی مکررا اتهام دست داشتن در این قتل را تکذیب کرده است.

در دی‌ماه سال گذشته نیز عفو بین‌الملل خواهان لغو حکم اعدام آقای رسایی شده بود.

به نوشته عفو بین‌الملل آقای رسایی در جریان محاکمه گفته بود که اعترافات او «به صورت اجباری تحت شکنجه و بدرفتاری اخذ شده است.» با این حال دیوان عالی این «اعترافات» را به عنوان «شاهد» پذیرفته است.

پیشتر خبرگزاری هرانا، گزارش کرده بود که چند نفر دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ نیز در شهرستان صحنه با اتهام قتل رئیس اطلاعات سپاه این شهرستان مواجه شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.