مولوی عبدالحمید خواستار «شفاف‌سازی» حکومت ایران درباره نیکا شاکرمی شد

جمعه, 14ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

قوه قضائیه دو روز پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی خبر داد علیه تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که این گزارش را بازنشر کرده‌اند، اعلام جرم کرده است

رادیو فردا

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، می‌گوید «وظیفه حاکم و دستگاه قضائی» است که در مورد کشته‌شدن نیکا شاکرمی «شفاف‌سازی» کنند.

آقای عبدالحمید روز ۱۴ اردیبهشت‌ماه با اشاره به «انعکاس گسترده‌» گزارش بی‌بی‌سی جهانی در مورد نحوهٔ کشته‌شدن خانم شاکرمی، در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان گفت مقامات جمهوری اسلامی باید «نسبت به مردم و شکایت آن‌ها از مأموران بی‌طرف باشند».

او در ادامه با بیان اینکه «اگر مقامی شکنجه یا تجاوز کرده باید به صورت قانونی مجازات شود»، افزود: «مجریان عدالت و قانون باید اول از خود و نزدیکانشان شروع کنند.»

سرویس جهانی بی‌بی‌سی روز ۱۰ اردیبهشت گزارش داد که به یک «سند خیلی محرمانه» حکومت جمهوری اسلامی ایران دست یافته که حکایت از آن دارد نیکا شاکرمی پس از دستگیری توسط نیروهای امنیتی مورد «آزار و اذیت» جنسی قرار گرفت و کشته شد.

 

به گفته بی‌بی‌سی جهانی، این سند خلاصه‌ای از «صورت‌جلسه و گزارش» پروندۀ نیکا شاکرمی توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شامل اسامی قاتلان نیکا شاکرمی و فرماندهان ارشدی است که سعی کردند حقیقت را پنهان کنند.

با وجود واکنش گسترده به این گزارش، قوه قضائیه جمهوری اسلامی دو روز پس از انتشار گزارش بی‌بی‌سی جهانی خبر داد علیه تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای که این گزارش را منتشر کرده‌اند اعلام جرم کرده است.

رضا شفاخواه، وکیل دادگستری، روز جمعه در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که مرضیه محمودی،‌ روزنامه‌نگار، «در پی اظهار نظر در خصوص گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی به شعبه ۱۶ بازپرسی دادسرای رسانه احضار شد».

نیکا شاکرمی یکی ازصدها معترضی بود که در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در ایران کشته شد.

نهادهای حکومتی خانواده شاکرمی را مجبور کردند پیکر این نوجوان را در روستایی دورافتاده در خرم‌آباد لرستان به خاک بسپارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.