تجمع اعتراضی علیه طالبان به دومین ولسوالی بدخشان کشیده شد

شنبه, 15ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

بی بی سی فارسی

بر اساس گزارش‌ها از ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان، تجمع اعتراضی در ولسوالی درایم امروز (شنبه ۱۵ثور/ اردیبهشت) ادامه یافت و مردم ولسوالی ارگو هم علیه طالبان تجمع اعتراضی برپا کردند.

به گفته منابع محلی تاکنون دو نفر به دلیل تیراندازی طالبان در دو ولسوالی ارگو و درایم کشته شده‌اند و یک نفر دیگر هم زخمی شده‌ است.

منابع محلی گفته‌اند که این تجمع اعتراضی پس از آن شروع شد که نیروهای طالبان مزارع خشخاش دهقانان را تخریب و با کشاورزان بدرفتاری کردند.

در ویدیوهای منتشر شده از تجمع اعتراضی مردم در ولسوالی درایم یکی از روحانیون در سخنرانی خود از طالبان شکایت دارد که مزارع مردم را نابود کرده‌اند و حتی یک فرد معلول را هم کتک زده‌اند.

این روحانی رفتار طالبان با مردم محلی را «ظالمانه» خواند و می‎‌گوید که افراد طالبان «به کرامت، عزت، سلامت و حتی خون» مردم احترام نگذاشته‌اند. به گفته او افراد طالبان دیوار مردم را تخریب کرده و آنها را کتک زده‌اند.

ذبیح‌الله امیری، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در بدخشان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی وضعیت این ولایت را «عادی» توصیف کرد ولی تایید کرد که در ولسوالی ارگو مردم محلی در زمان تخریب مزارع خشخاش به طرف نیروهای طالبان و تیم تخریب کشت خشخاش هجوم بردند و قصد آتش زدن لوازم و خودروهای آنها را داشتند.

به گفته اواین موضوع سبب بروز تنش شد و در تیراندازی افراد طالبان در ولسوالی ارگو، یک نفر کشته و یک نفر دیگر زخمی شد. او افزود که تظاهرات مهار شده است و محل اکنون در کنترل نیروهای امنیتی است.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله/کشور افغانستان هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشته که فرمان رهبر طالبان در مورد ممنوعیت کشت خشخاش واضح است و پلیس مکلف به تطبیق آن است.

او افزوده که وزارت داخله با مسئولان محلی درباره اتفاقات اخیر در ولایت بدخشان رخ داده در تماس است و تلاش می‌کند که با همکاری مردم مشکل را حل کند.

آقای قانع اوضاع را در ولایت بدخشان عادی و تحت کنترل پلیس توصیف کرده است.

او قبلاً گفته بود که پلیس مبارزه با مواد مخدر در چند عملیات جداگانه، ۵۰۰ جریب (حدود نیم هکتار) زمین کشت خشخاش را در بدخشان نابوده کرده است.

بدخشان

توضیح تصویر،امروز مردم ولسوالی ارگو دست به تجمع اعتراضی زدند

واکنش‌ها به اعتراضات بدخشان

تظاهرات مردم علیه طالبان در بدخشان، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته است. کاربران، سختگیری‌های طالبان بر مردم را دلیل این اعتراضات می‌دانند.

امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور پیشین افغانستان این اعتراض را «قیام خودجوش بدخشان» خوانده است و افزوده «سرنگونی باند ستمگر و متعصب ملا هبت‌الله (رهبر طالبان) با قیام خودجوش مردمان بدخشان آغاز شد.»

تجمع اعتراضی بی‌سابقه علیه طالبان دیروز با شعار «مرگ بر امارت» و « امارت را نمی خواهیم» از ولسوالی درایم آغاز شد.

منابع محلی گفته‌اند که این حادثه زمانی اتفاق افتاده است که افراد طالبان برای تخریب کشت خشخاش به این ولسوالی رفته بودند ولی با باشندگان محل درگیر شدند و در این درگیری‌ها یک نفر کشته شد.

معترضان هم انتقاد داشتند که افراد طالبان وارد خانه‌های آنها شده و با مردم «بدرفتاری» کرده‌اند.

دفتر سخنگوی فرماندهی امنیه ولایت بدخشان هم، دیروز در واکنش به این حادثه گفته بود که «تحرک و سوءاستفاده تعدادی از افراد از چند دهقان و زارعین کشت خشخاش باعث بروز درگیری بین نیروهایی که موظف به تخریب بودند با زارعین شده است.»

دفتر سخنگوی فرماندهی همچنین گفته بود که در درگیری پیش آمده «مردم محل با پرتاب سنگ و چوب به سوی مجاهدین در صدد به آتش کشیدن وسایط و سامان آلات آن‌ها برآمدند که این درگیری‌ها منجر به کشته شدن یک نفر از مردم محلی شد».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.