انتقاد خواهر زندانی فرانسوی در ایران از سخت‌تر شدن وضعیت او دو سال پس از بازداشت

یکشنبه, 16ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

در آستانه دومین سالگرد بازداشت سسیل کوهلر معلم و فعال صنفی فرانسوی و ژاک پاریس، شریک زندگی‌ او، در ایران، خانواده و نزدیکان خانم کوهلر برنامه‌هایی را در شهر زادگاهش در شرق فرانسه تدارک دیده‌اند.

در اردیبهشت ۱۴۰۱، تلویزیون ایران در گزارشی منسوب به وزارت اطلاعات، از بازداشت این دو فرانسوی خبر داد و آنان را به «ارتباط‌گیری» با فعالان معلم و کارگر متهم کرد.

این دو هنگامی که قصد داشتند از ایران به فرانسه بازگردند به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضائیه اتهام رسمی این دو فرانسوی بازداشت‌شده را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی کشور» عنوان کرده است.

کارزار برای آزادی سسیل کوهلر و ژاک پاریس
بیشتر در این باره:

خواهر شهروند فرانسوی محبوس در ایران: بند ۲۰۹ زندان اوین مانند جهنم است

در آستانه دومین سالگرد بازداشت این دو شهروند فرانسوی، خواهر سسیل کوهلر به رسانه‌های فرانسه گفته که این دو سال، یک «رنج دائمی» بوده و اکنون نیز خانواده تقریبا هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در پرونده این زندانی سیاسی نمی‌بینند.

نوئمی کوهلر درباره تماس‌های خواهرش از زندان با خانواده‌اش در فرانسه گفته است: «آخرین باری که با او تماس داشتیم روز سیزدهم آوریل بود. او توانست به مادرم زنگ بزند برای سه چهار دقیقه. مثل معمول یک تماس خیلی خیلی کوتاه بود. و در واقع این تماس فقط یک نشانه از زنده بودن او بود، نه ارتباطی واقعی.»

خواهر کوهلر افزود: «او مقاومت می‌کند اما ما نشانه‌هایی واقعا نگران‌کننده حس می‌کنیم و حس می کنیم که شرایط برای او واقعا سخت شده است.»

در شهر زادگاه این زندانی سیاسی در شرق فرانسه از روز شنبه برنامه‌ها و کنسرت‌هایی برای جلب توجه به وضعیت او برگزار شده است.

نوئمی کوهلر درباره این برنامه ها گفته است: «هدف از این کار برگزاری یک برنامه حمایتی بود که و گذراندن لحظاتی شاعرانه تر و حتی خوشبینانه تر از تجمع های قبلی که ما عادت داشتیم در حمایت از او برگزار کنیم. زیرا سسیل کسی است که زندگی، رقص و موسیقی را دوست دارد و ما امیدواریم که با این برنامه، بتوانیم همه امواج خوبی را که او به آنها نیاز دارد برایش بفرستیم.»

جمهوری اسلامی متهم است که با بازداشت اتباع خارجی یا شهروندان دوتابعیتی در پی فشار بر دولت‌های غربی در جهت برآورده کردن خواسته‌ها و مطالبات خود است.

نهادهای حقوق بشری و زندانیان پیشین این سیاست را با عنوان «دیپلماسی گروگان گیری» توسط جمهوری اسلامی محکوم کرده‌اند.

آخرین شهروندان فرانسوی آزادشده از زندان‌های ایران بنجامین بری‌یر و برنار فیلان بودند که اردیبهشت سال گذشته در حالی که از نظر جسمی و روحی ضعیف شده بودند، از زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد شدند.

علاوه بر سسیل کوهلر و ژاک پاریس، لویی آرنو و فردی دیگر که هویتش اعلام نشده، دو شهروند دیگر فرانسوی هستند که در ایران زندانی‌اند و هیچ مشخص نیست که آنان چه زمانی و احتمالا تحت مبادله با چه کسانی آزاد خواهند شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.