ادامه اختلاف‌نظر مدیران نظام درباره حجاب اجباری و ترس از اعتراض‌های جدید

یکشنبه, 23ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

ادامه اختلاف‌نظر مدیران نظام درباره حجاب اجباری و ترس از اعتراض‌های جدید

امیرحسین بانکی‌پور، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی و از طراحان لایحه حکومتی موسوم به «عفاف و حجاب»، در یک برنامه تلویزیونی خبر داد که در صورت تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس و کسب تاییدیه شورای نگهبان، قرار است برای هنرمندان و ستاره‌های مخالف حجاب اجباری «مجازات بسیار سنگین» و برای زنان غیرایرانی مخالف حجاب نیز حکم اخراج از کشور اجرا شود.

او گفت: «بر اساس قانون جدید عفاف و حجاب، پلیس در چند مورد می‌تواند اشخاص را بازداشت کند که نیمه‌برهنه‌ها، افراد سازمان‌یافته یا متصل به جریان‌های معاند و خارجی و اشخاصی که مقابل تذکر مقاومت می‌کنند، جزو این مواردند. برای خارجی‌هایی که اسناد قابل‌قبول به همراه نداشته باشند، هم اخراج از ایران را در نظر گرفته‌ایم. هر فرد مشهوری که روی جامعه تاثیرگذار است، آن‌هایی که با خارج در ارتباطند و پروژه هنجارشکن دارند و از پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند، سنگین‌تر جریمه خواهند شد. چون اعتقاد داریم تمرکز باید روی سرمنشا باشد و به این ترتیب بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.»

این در حالی است که سعید معیدفر، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران، روز ۱۵ فروردین‌ با «بی‌فایده» توصیف کردن نقشه‌های حکومت برای مخالفان حجاب اجباری مانند بازگشت گشت ارشاد یا طرح عفاف و حجاب، گفته بود: «جالب است که در کشور خود ما حداقل این را در سال ۱۴۰۱ تجربه کردیم و دیدیم که نمی‌شود. چقدر دردسر برای حکومت ایجاد کرد و چقدر خسارت به مردم وارد شد. روی شرایط اقتصادی و ثبات کشور در عرصه بین‌المللی هم تاثیر گذاشت، اما باز درس گرفته نمی‌شود و دوباره می‌خواهند آن را تکرار کنند. افراد حاضر در اعتراض‌ها مدتی سبک زندگی خود را نشان دادند، اما امروز تصمیمی که دوباره حاکمیت گرفته، این است که اوضاع را به شرایط قبل از نیمه دوم ۱۴۰۱ برگرداند. امری که به نظر می‌رسد امکان‌پذیر نیست.»

با این حال بانکی‌پور ضمن تاکید بر لزوم تصویب طرح عفاف و حجاب به دلیل فقدان تاثیرگذاری قوانین سرکوبگرانه قبلی، اضافه کرد: «مبالغ جریمه در قانون عفاف و حجاب با مشورت کارشناسان مختلف تعیین شده که جریمه مرحله اول سه میلیون تومان است و باید طی سه هفته پرداخت شود. عقیده داریم که بیش از ۹۵ درصد افراد بی‌حجاب همان غارت‌زده‌ها هستند و عنادی ندارند، ولی برای آن معدود افرادی که پول برایشان مهم نیست و قصد هنجارشکنی دارند، جریمه‌های سنگین مادی و محدودیت‌های فراوانی در نظر گرفته شده است.»

علاوه بر بسیاری از تحلیلگران‌ سیاسی و جامعه‌شناسان ایرانی، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در ماه‌های اخیر با اشاره به تعداد بالای زنان مخالف حجاب اجباری در شهرهای ایران، شکست خوردن مجدد اقدام‌هایی همچون گشت ارشاد یا اعلام جریمه‌های مالی و محکومیت‌های قضایی برای زنان ایرانی را حتمی و این نوع ضرب‌وشتم و بازداشت خشونت‌آمیز مخالفان حجاب اجباری را زمینه‌ساز آغاز خیزش‌های سراسری و خیابانی دیگری دانستند؛ از جمله مرتضی حسینی، نماینده میانه و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، که روز ۲۳ اردیبهشت‌ به خبرنگار ایلنا گفت: «با قوه قهریه و بگیروببند، این مسئله به سامان نمی‌رسد و نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود. این برخوردها در سنوات گذشته کشور را به بحران، تنش و التهاب برد و باعث خسارات جانی و مالی شد. برای مثال توقیف ماشین خانم‌ها به‌ دلیل بی‌حجابی خانواده‌ها را دچار زحمت می‌کند، باعث افزایش نارضایتی مردم می‌شود و خود نیروی انتظامی را درگیر کارهای غیراصلی می‌کند. من این کار را در این برهه زمانی عاقلانه و حکیمانه نمی‌دانم و حتی احتمال می‌دهم که در تشویق اقدا‌هایی که به تنش و درگیری داخلی منجر می‌شود، دست دشمن در کار باشد.»

محمد صفری، نماینده رودسر و عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، هم گفت: «علی‌رغم همه فشارهایی که سر مسئله حجاب وجود دارد، انتظار داریم بتوانیم با فشارهای قضایی و انتظامی و بدون کار فرهنگی، کار را پیش ببریم، اما این روش هیچ‌وقت جواب نخواهد داد و متاسفانه عکس موضوع را نتیجه می‌گیریم. کما اینکه در سال ۱۴۰۱ هزینه‌های بسیار زیادی در این رابطه پرداختیم و انتظار داریم مسئولان مربوطه در این رابطه تدبیر کنند.»

در موردی دیگر، جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس، که هم تاکید کرد: «متاسفانه این برخوردهای گشت ارشاد با ادعای اجرای قانون صورت می‌گیرد، اما شورای نگهبان به‌ دلیل ایرادهای قانونی، شکلی و شرعی قانون عفاف و حجاب بارها از آن ایراد گرفته و هنوز هم نهایی نشده است. لذا جناب وزیر، سوال اینجا است که به استناد کدام قانون ماموران به خود اجازه می‌دهند با این شیوه با بانوان برخورد کنند؟ جنابعالی به‌عنوان متولی امنیت کشور باید مجری قوانین باشید، نه اینکه اجازه دهید برخلاف ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، بانوان را با قهر و تهدید سوار خودروهای گشت کنند. تا کی می‌خواهید به این شیوه نادرست برخورد با مقوله حجاب ادامه دهید؟»

با این حال، حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه پاسداران فراجا، روز شنبه با تاکید بر ادامه برخوردهای نظامی و سرکوبگرانه با زنان مخالف حجاب اجباری، مدعی شد که «مهم‌ترین هدف استکبار ضربه زدن به انقلاب از طریق وارد کردن هجمه به دختران است». 

کنار هم گذاشتن این اظهارنظرها نشان می‌دهد تناقض‌ها و اختلاف نظر میان مسئولان و تصمیم‌گیران درباره پرونده حجاب اجباری، به اوج رسیده است. 

ازسوی دیگر، در حالی که قربانعلی دری‌ نجف‌آبادی، امام جمعه اراک، مدعی شده است که «همه مردم ایران حامی طرح نور و گشت ارشادند»، بعد از انتشار ویدیویی از ضرب‌وشتم خشن یک دختر نوجوان به دست ماموران گشت ارشاد در شهر بروجرد، از روز شنبه موجی دیگر از خشم و عصبانیت کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.