وزیر کشور: پتو کشیدن ماموران گشت ارشاد روی سر زنان طبق ضوابط است

چهارشنبه, 26ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، در واکنش به انتشار ویدیوهای پوشاندن سر و بدن زنان با پتو به دست ماموران گشت ارشاد هنگام بازداشت آن‌ها به دلیل حجاب اجباری، این اقدام را «طبق ضوابط» خواند.

وحیدی روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ با دفاع مجدد از برخوردهای امنیتی با زنان و دختران برای تحمیل حجاب، به ویدیوهایی که از بازداشت خشونت‌آمیز زنان و پتو کشیدن بر سر آنان منتشر شده، واکنش نشان داد.

او درباره یک ویدیوی که برخورد خشن ماموران گشت ارشاد با یک زن در تهران را نشان می دهد و خبرساز شده، گفت: «آن‌چه منعکس شده، ظاهرا جور دیگری بوده است.» وحیدی همچنین زن قربانی برخورد ماموران را متهم کرد که خود را «برهنه» کرده بود.

این ویدیو که با واکنش‌های منفی گسترده در رسانه‌های اجتماعی مواجه شده، نشان می‌دهد ماموران گشت ارشاد با پتوپیچ کردن یک زن او را به شکل خشنی بازداشت می‌کنند.

در هفته‌های اخیر پس از ادامه گشت ارشاد و گسیل ماموران به خیابان‌ها و اماکن عمومی ویدیوهای متعددی از بازداشت خشونت‌آمیز زنان و ضرب و شتم آن‌ها به دست ماموران منتشر شده است.

در برخی از این ویدیوها ماموران در شیوه‌ای متفاوت از قبل پیش از بازداشت زنان روی سر آن‌ها پتو کشیدند.

اکنون وزیر کشور در این زمینه می‌گوید: «نیروی انتظامی با پتویی زن را پوشانده و طبق ضوابط عمل کرده است.»

از سوی دیگر ویدیوی هم منتشر شده که در آن یک مامور انتظامی به صورت شدید و خشن یک زن را هنگام بازداشت با دستانش هدف ضربات سنگین قرار می‌دهد و در حالی که زن می‌گوید «باشه ولم کنید… گردنم شکست» او را به داخل خودروی پلیس هل می‌دهد.

ایران اینترنشنال در گزارش‌های جداگانه‌ای از توهین و ضرب و شتم و حتی اخاذی مالی ماموران از زنان خبر داده بود.

شماری از زنان مخالف حجاب اجباری که به دست ماموران گشت ارشاد بازداشت شده‌اند، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال از ضرب‌وشتم شدید، تعرض و آزار خود در زمان بازداشت روایت کرده و گفته‌اند ماموران پلیس و نیروهای لباس شخصی در زمان دستگیری زنان به آنها توهین‌های جنسی می‌کنند.

همچنین است در جریان دور تازه برخورد با زنان برای تحمیل حجاب اجباری، علاوه بر سرقت اموال برخی از شهروندان، ماموران انتظامی از آن‌ها تقاضای انتقال پول به حساب بانکی در قبال آزادی کرده‌اند.

دور تازه و شدیدتر برخورد با زنان تحت عنوان طرح «نور»، با حمایت علی خامنه‌ای و روسای قوا از جمله ابراهیم رئیسی آغاز شده و ادامه یافته است.

علی خامنه‌ای ۱۵ فروردین‌ماه در میان مقام‌های حکومت مساله حجاب را «چالش تحمیلی» خواند و گفت پیش از این در کشور مساله حجاب وجود نداشت.

او افزود: «حجاب حکم مسلم شرعی است. زنان باید این را رعایت کنند. حجاب حکم قانون است و چه کسانی که به شرع معتقدند و چه کسانی که نیستند باید آن را رعایت کنند.» 

ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور هم در سفرش به قم گفت که «اسلام و شرع وجوب حجاب را حکم می‌کند و ما هم موظفیم نظر اسلام را عمل کنیم.»

روز سه‌شنبه هم غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، با بیان اینکه «یکی از مسائل مهم کشور امروز مسائل فرهنگی است»، گفت: «دشمن می‌خواهد با کم رنگ کردن ارزش‌های دینی مثل حجاب و عفاف به زعم خود و با ایجاد اختلاف و شبهه به توفیقاتی برسد.»

برخوردها با زنان نه‌تنها از سوی فعالان مدنی و حقوق بشر بلکه از سوی برخی چهره‌های مذهبی نیز با واکنش و انتقاد مواجه شده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.