فرانسه؛ اولین دادگاه بررسی جنایات رژیم سوریه روز سه شنبه آغاز می‌شود

یکشنبه, 30ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

ار اف ای

پرونده‌های متعددی در سرتاسر اروپا علیه رژیم سوریه باز شده است. در اولین مورد از این دست در فرانسه، روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت/۱۰ می، سه مقام ارشد رژیم بشار اسد به دلیل مشارکت در «جنایات علیه بشریت» و «جنایات جنگی» در دادگاه ویژه پاریس محاکمه می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سه مقام ارشد رژیم بشار اسد از روز سه‌شنبه به دلیل مشارکت در جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در دادگاه ویژه پاریس به دلیل نقش آن‌ها در قتل دو فرانسوی-سوری دستگیر شده در سال ۲۰۱۳ محاکمه خواهند شد.

پیش از این پرونده‌هایی علیه رژیم سوریه در سایر کشورهای اروپایی، به ویژه در آلمان، طرح شده است. اما در این موارد، افرادی که تحت تعقیب قرار می‌گرفتند مقامات عالی‌رتبه نبودند و عموما در جلسات دادگاه حضور داشتند. 

علی مملوک، رئیس سابق دفتر امنیت ملی، عالی ترین نهاد اطلاعاتی در سوریه، جمیل حسن، مدیر سابق سرویس‌ اطلاعاتی خوفناک نیروی هوایی و عبدالسلام محمود، مدیر سابق تحقیقات این سرویس که حکم بازداشت بین‌المللی دارند در جریان این پرونده محاکمه خواهند شد.

دادگاه این افراد به مدت چهار روز برگزار می‌شود. جلسات این دادگاه به منظور ثبت در آرشیو تاریخی دادگستری، فیلمبرداری می‌شود. 

خبرگزاری فرانسه به نقل از کلمانس بکتارت که موکل گروهی از شاکیان است، نوشته است: «بسیاری ممکن است این محاکمه را نمادین بدانند، اما این بخشی از یک روند طولانی است و باید در امتداد محاکمه‌هایی که قبلاً در جاهای دیگری در جهان برگزار شده یا در حال برگزاری است دیده شود». او افزود که همه این‌ها بخشی از تلاش برای مبارزه با مصونیت از مجازات جنایات رژیم سوریه است. 

این وکیل دادگستری یادآور شد: «ما معمولا فراموش می‌کنیم که جنایات رژیم هنوز هم در حال انجام است. این محاکمه به عنوان یادآوری است که «ما تحت هیچ شرایطی نباید روابط خود را با رژیم بشار اسد عادی سازی کنیم.»

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برادرش ماهر اسد و دو ژنرال ارتش این کشور از ۱۴ نوامبر ۲۰۲۳ تحت حکم بازداشت بین المللی دادگستری فرانسه قرار گرفته‌اند. آن‌ها مظنون به همدستی در جنایات علیه بشریت برای حملات شیمیایی در سوریه در اوت ۲۰۱۳ هستند.

تا کنون پرونده‌های دیگری در کشورهای آلمان، سوئیس، هلند و سوئد علیه برخی مقامات سوری باز شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.