جمعی از تشکل‌های دانشجویی: صدای هلهله مادران دادخواه از «مرگ ظالمان» به گوش می‌رسد

شنبه, 5ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

تشکل‌های صنفی و فعالان دانشجویی ۱۹ دانشگاه کشور در بیانیه‌ای مشترک مرگ ابراهیم رئیسی و همراهانش را پدیدآورنده موج عظیم شادمانی در مردم به مثابه یک «جشن سراسری» دانستند. این گروه‌های دانشجویی از سرنگونی بالگرد حامل رئیسی به عنوان چشم‌اندازی برای سرنگونی جمهوری اسلامی یاد کردند.

امضاکنندگان این بیانیه با بیان اینکه «ما مردم “خوشحال از هلاکت این جنایتکار”، با وجود شرایط شدیدا امنیتی در شهرهای مختلف، جشن شبانه و آتش‌بازی به راه انداخته و بساط رقص و می‌گساری و پخش شیرینی و شکلات به‌پا کرده‌ایم»، تاکید کردند که شرایط در روزهای گذشته «همراه با شادی آمیخته با تمسخر رئیسی» بوده است.

آن‌ها با اشاره به اینکه افراد این اتفاق فرخنده را به هم تبریک می‌گویند و شبکه‌های اجتماعی را از فضایی آمیخته به طنز و شادمانی بر سر حکومت خراب کرده‌اند، به شادمانی ایرانیان خارج از کشور نیز اشاره کردند و نوشتند: «هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر، خیابان‌های شهرهای مختلف دنیا توسط ایرانیان آزادی‌خواه به محل جشن‌های نمادین رقص بر گور رئیسی و جمهوری اسلامی بدل شده است.»

رییس دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ در اثر سقوط بالگرد در ارتفاعات شمال غرب ایران کشته شد.

به دنبال انتشار خبر کشته شدن او و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه‌اش، بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به دلیل نقش این دو در سرکوب‌‌ها و نقض حقوق بشر در ایران، به شادی و خوشحالی پرداختند و آن را پیامد سرکوب‌های شدید در دوران مسئولیت‌های آنان در چهار دهه اخیر دانستند.

تشکل‌های دانشجویی در بخش دیگری از بیانیه خود با بیان اینکه «همبستگی سراسری مردم و شادی بی‌حد و حصر ما فراتر از واکنش قلبی یک جامعه به مرگ ظالمان است»، تاکید کردند: «این صدای هلهله مادران دادخواهی است که از خاوران تا آبان و “زن، زندگی، آزادی” به رقص آمدند.»

آن‌ها این شادی را برآمده از «صدای مادر هومن عبدالهی، از کشته‌شدگان اعتراضات در سنندج، زنانی که زندگی روزمره‌شان خط مقدم جنگ با حکومت اسلامی شده، جوانانی که با هر صدای اذان صبح منزجر می‌شوند، اعتراض به فقر، فلاکت، تبعیض، بی‌حقوقی و جشن عرض اندام قدرتمند انقلاب “زن، زندگی، آزادی”» دانستند که این بار «با سلاح جوک، خنده، رقص و می‌گساری و انتشار تصاویر عریان برابر حکومت ایستاده است.

ایران‌اینترنشنال روز ۳۱ اردیبهشت در گزارشی نوشت کشته‌شدن ریٔیسی و همراهانش، شادی خانواده‌های دادخواه قربانیان جمهوری اسلامی را به همراه داشت و آن‌ها با نوشتن پیام‌هایی، شادی خود را از شنیدن خبر مرگ او اعلام کردند.

سرنگونی بالگرد رئیسی، چشم‌انداز سرنگونی جمهوری اسلامی

تشکل‌های صنفی و فعالان دانشجویی امضاکننده این بیانیه «به هلاکت رسیدن ابراهیم رئیسی و همراهان جنایتکارش» را واقعه‌ای نویدبخش خواندند و نوشتند سرنگون شدن بالگرد حامل رئیسی چشم‌اندازی برای سرنگونی جمهوری اسلامی است.

این بیانیه با اشاره به اینکه حکومت در یک ماه ادعای نابودی اسرائیل را داشت و از سوی دیگر در خیابان‌ها برای زنان شمشیر از رو بست و دست به اعدام‌های افسارگسیخته زد، تاکید کرد که جمهوری اسلامی حالا «به دریوزگی افتاده» و به مدد دولت‌های خارجی، به دنبال پیدا کردن قطعه انگشتری از رئیس دولتش و جسدگردانی او در شهرها است.

در پایان این بیانیه از فعالان، تشکل‌ها، سازمان‌ها و رسانه‌ها خواسته‌ شده است روحیه بالای مردم و همبستگی سراسری را که در این جشن سراسری به وجود آمده، به نیرویی برای برداشتن گام‌های بعدی رو به پیروزی انقلاب تبدیل کنند و توان و ابزارهای خود را برای تسریع حرکت عمومی جامعه به سوی اعتراضات و اعتصابات سراسری متمرکز کنند.

این بیانیه به امضای گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی شامل تشکل دانشجویان پیشرو، نهاد آزادی‌خواهان دانشگاه تهران شمال، تشکل آزاد اندیشان جندی‌شاپور، نهاد آزادی‌خواهان بهشتی، نهاد دانشجویان دانشگاه آزاد اصفهان، نهاد صدای آزاد دانشگاه (دانشگاه هنر اصفهان)، کمیته سراسری دانشجویان کردستان، خبرنامه خواجه نصیر، اتحاد دانشگاه صنعتی اصفهان و اتحاد دانشجویان دانشگاه الزهرا رسیده است.

جمعی از دانشجویان و فعالان دانشجویی دانشگاه‌های اصفهان، خوارزمی کرج، کردستان، شیراز، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی ارومیه، آزاد شهرقدس، فنی دخترانه سنندج و فنی یزدان‌پناه از دیگر امضاکنندگان این بیانیه هستند.

این بیانیه در حالی منتشر شده که فشارهای امنیتی و قضایی بر شهروندان شادمان از شنیدن خبر مرگ رئیسی و کسانی که به مرگ او و دیگر همراهانش واکنش نشان داده‌اند، ادامه دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.