مراسم یادبود ابراهیم رئیسی در لندن به دلیل تجمع معترضان لغو شد

یکشنبه, 6ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

مراسم شمع‌افروزی برای ابراهیم رئیسی و همراهانش مقابل سفارت جمهوری اسلامی در لندن در روز شنبه پنجم خرداد به دلیل تجمع مخالفان حکومت ایران در این مکان لغو شد. لغو این مراسم یک روز پس از حمله حامیان جمهوری اسلامی به تجمع معترضان در لندن صورت گرفت.

شبکه‌های اجتماعی مجامع اسلامی لندن نیز تبلیغ خاصی برای مراسم یادبود رئیسی منتشر نکردند.

در همین حال، روز شنبه گروهی از ایرانیان روز شنبه پنجم خردادماه با تجمع مقابل سفارت جمهوری اسلامی در لندن برای مرگ رئیسی به رقص و شادی پرداخته و عکس علی خامنه‌ای را آتش زدند. این تجمع در واکنش به حمله حامیان جمهوری اسلامی به مخالفان‌شان در روز جمعه چهارم خردادماه برگزار شد.

حاضران شعارهایی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر رئیسی» سر دادند و همچنین بادکنکی به شکل بالگرد به نشانه سقوط بالگرد رئیسی در دست گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال، نیروهای پلیس نیز در مقابل سفارت حاضر شدند تا از افرادی که در داخل این مجموعه بودند محافظت کنند.

امید شمس، حقوق‌دان و تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل، که در این تجمع حضور داشت به ایران‌اینترنشنال گفت تلاش‌های طیف‌های مختلف جامعه ایرانی ساکن لندن باعث لغو مراسم یادبود رئیسی شد.

او تاکید کرد ایرانیان ساکن بریتانیا به حامیان جمهوری اسلامی اجازه نخواهند داد در آینده رویدادهای مشابهی را در این کشور برگزار کنند. 

پس از حمله حامیان جمهوری اسلامی به معترضان در شهر لندن در روز جمعه چهارم خرداد، یک سخنگوی پلیس متروپولیتن لندن در بیانیه‌ای که به صورت اختصاصی به ایران‌اینترنشنال ارائه شد ضمن تایید خبر این حمله گفت در جریان این حمله چهار نفر مجروح شدند و یک نفر نیز بازداشت شد. پلیس لندن اطلاعاتی درباره هویت فرد بازداشت شده نداد.

به گفته این سخنگوی پلیس لندن، مراسمی به مناسبت درگذشت رئیسی با حضور حامیان حکومت ایران در حال برگزاری بود. معترضان مخالف حکومت ایران در بیرون محل تجمع کرده بودند و درگیری بین گروه‌ها صورت گرفت.

سخنگوی پلیس متروپولیتن گفت تحقیقات در این مورد ادامه دارد و در روند بررسی‌ها، فیلم‌های حمله نیز که در شبکه‌های مجازی منتشر شده‌اند، بررسی خواهد شد. او از مردم خواست هر کسی که فیلم یا اطلاعات بیشتری در این مورد دارد با پلیس تماس بگیرد.

الی برهان، فعال مخالف جمهوری اسلامی که در اثر حمله روز جمعه حامیان حکومت ایران به معترضان در مقابل محل عزاداری برای رئیسی در لندن مصدوم شد، با اشاره به ربودن تلفن همراهش به دست حامیان جمهوری اسلامی به ایران اینترنشنال گفت گوشی او پس از سرقت در سفارت ایران در لندن روشن شده است. 

حمله به معترضان ایرانی موجی از واکنش‌ها را نیز در پی داشت.

شماری از فعالان سیاسی و چهره‌های شاخص اپوزیسیون جمهوری اسلامی در واکنش به این حمله خواهان محاکمه آمران و عاملان این «حمله وحشیانه» شدند.

شاهزاده رضا پهلوی در واکنش به این حمله گفت: «معترضان در ایران مدت‌هاست که در مبارزه برای آزادی جان خود را به خطر انداخته‌اند. اکنون معترضان در غرب نیز با تهدیدهای مشابه و مداوم اوباش رژیم مواجه‌اند که اجازه یافته‌اند در کشورهای آزاد مامن بگیرند.»

او با اشاره به اینکه معترضان ایرانی «هرگز مرعوب نمی‌شوند» تاکید کرد که این حمله‌های خشونت‌بار در لندن باید به بازداشت و محاکمه «حامیان جنایتکار» جمهوری اسلامی منجر شود.

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی، در واکنش به این حمله از خشم عمومی درباره سهل‌انگاری دولت بریتانیا در ارتباط با جمهوری اسلامی گفت.

او تاکید کرد مردم ایران خواستار اتحادند و مطالبه‌شان این است که دولت و پلیس بریتانیا در اقدامی فوری و قاطع به این حمله‌ها رسیدگی کنند.

نازنین بنیادی، هنرپیشه و فعال حقوق بشر نیز در واکنشی مشابه درباره این حمله به ایران‌اینترنشنال گفت: «حمله وحشیانه اخیر هواداران جمهوری اسلامی به مخالفان در بریتانیا نگران‌کننده است. پلیس لندن باید فورا تحقیق کند و عاملان این حمله را به دست عدالت بسپارد.»

در حالی که برگزاری مراسم یابود رئیسی در کشورهای دموکراتیک با اعتراض گسترده فعالان ایرانی همراه شده، گزارش‌ها از ادامه برگزاری رویدادهای مشابه خبر می‌دهد.

یک مرکز اسلامی در میشیگان به نام «خانه اسلامی عقلانیت» پنج‌شنبه برای ابراهیم رئیسی و همراهانش مراسم یادبود برگزار کرد. این مرکز در اعلامیه این مراسم گفته بود این رویداد را در همبستگی با مردم ایران و حامیان «صلح و عدالت جهانی» برگزار می‌کند.

از: ایران اینترنشنال

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.