تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد و تامین اجتماعی در شهرهای مختلف

یکشنبه, 6ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

تجمع اعتراضی بازنشستگان صنایع فولاد و تامین اجتماعی در شهرهای مختلف

ایران وایر

بازنشستگان صنایع فولاد و تامین اجتماعی امروز یکشنبه۶خرداد در شهرهای مختلفی اقدام به برپایی تجمعات مختلفی کرده‌اند.

تا لحطه تنظیم این خبر، تصاویر تجمع بازنشستگان صنایع فولاد در اصفهان و اهواز، بازنشستگان صندوق فولاد در تهران و بازنشستگان تأمین اجتماعی کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

این دو گروه از بازنشستگان در اعتراض به وضعیت نامناسب معیشتی و عدم رسیدگی به مطالبات‌شان، بار دیگر مقابل دفاتر صندوق بازنشستگی فولاد در شهرهای یادشده اقدام به برگزاری تجمع کرده‌اند.

رییس کمیسیون تلفیق مجلس پیشتر خبر داده بود: «واریز حقوق بازنشستگان با رقم شگفت انگیز انجام هم‌سان سازی نزدیک است. هر زمانی که احکام جدید از سوی دولت صادر شود، از اول فروردین متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان محاسبه شده و مابه‌التفاوت واریز خواهد شد.»

«محمدابراهیم پژوهش» که یک بازنشسته فرهنگی است، روز ۶خرداد۱۴۰۳ با انتشار یادداشت کوتاهی در کانال تلگرامی پیک پیام‌رسان بازنشستگان دولت با به این اعلام اشاره کرده و می‌نویسد: «خبر، خبری خوبی است. ولی آن‌چنان بزرگ‌اش می‌کنند که انگار قرار است چه اتفاق شگفت انگیزی روی دهد؟ وقتی مبلغ محدود بودجه هم‌سان‌سازی و تعداد بازنشستگان هم مشخص است، این همه سر‌وصدا کردن چه سودی دارد؟ مگر مبلغ بودجه تغییری کرده است که ما بی‌خبریم؟ الان وارد ماه سوم سال شدیم. ولی هنوز حتا یک کمیسیون ساده هم تشکیل ندادند تا حقوق شاغلین هر دستگاه را بسنجند و با بازنشستگان هم‌تراز، طبق آن هم‌سان سازی کنند. کمیسیونی که در آن تعدادی از بازنشستگان به‌عنوان نماینده حضور داشته باشند تا مقابل اشتباهات و محاسبات کلی را بگیرند. پس این بی برنامه بودن آنها، موید این است که قصدشان سر هم آوردن هم‌سان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین است. برنامه‌ای که به‌زودی شاهد عملکرد نادرست آن‌ها خواهیم بود. راستی دولت‌مردان فراموش نکنند این هم‌سان سازی ۳ساله هرگز مورد تایید بازنشستگان نبوده و نخواهد بود. این ایده‌ای تحمیلی است. پس زودتر این قانون را اجرایی کنند.»

افرایش حقوق بازنشستگان

بر اعلام صندوق بازنشستگی کشور در اجرای تصویب نامه شماره ۳۰۳۴ مورخ ۱۴فروردین۱۴۰۳ هیات وزیران، برای یک میلیون و ۷۳۵ هزار نفر بازنشسته، احکام حقوق با ضریب ۲۰درصد صادر شده است. به گفته «رضا فیضی‌نژاد»، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری، این سازمان با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کند که این افزایش ۲۰درصد با حقوق فروردین‌ماه برای بازنشستگان پرداخت شود.

افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان درحالی اعلام شد که سال گذشته حکم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه پیش بینی شد، اما سخنگو دولت اعلام کرد هنوز این برنامه، نهایی و قانون نشده و طبعاً به دولت نیز ابلاغ نشده است.

«علی بهادری جهرمی» در پاسخ به ناچیز بودن افزایش حقوق بازنشستگان در مقابل نرخ تورم موجود در بازار که با افزایش بهای ارزهای خارجی شدت هم گرفته به جنگ اقتصادی با دشمن اشاره و تاکید کرده دشمن سعی دارد از هر مسیری ضربه بزند.

سخنگو دولت سیزدهم، راه‌حل  ثبات در بازار و تامین منافع ملت را وفاق، همدلی و همراهی همگانی دانسته است. پیش از افزایش ۲۰ درصدی حقوق بازنشستگان، افزایش دستمزد کارگران هم بعد از کشمکش‌های فراوان و خروج نمایندگان کارگری از شورای عالی کار ۳۵درصد تعیین شده بود.

شرایط کنونی کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی

شورای بازنشستگان ایران با صدور بیانیه‌ای که روز ۲۱اردیبهشت۱۴۰۳منتشر شد، در مورد دور تازه اعتراضات بازنشستگان نوشته بود: «در جریان اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی علیه “مداخله غیرقانونی دولت” و “بی‌توجهی به قوانین موجود در افزایش حقوق”، کانون‌های بازنشستگی هم به‌خاطر «انفعال و مماشات با مقامات حکومتی» با انتقاد بدنه بازنشستگان مواجه شده‌اند.» به گفته این شورا: «کانون‌های بازنشستگی که نمایندگان‌ آن تحت انتخابات‌های کنترل شده حکومتی و با تایید مقامات بالا دست و با ترفندهای عجیب‌وغریب و اغلب رابطه‌های غیرعلنی بر سر کار می‌آیند، راه را برای حضور نمایندگان مستقل، تنگ و سخت می‌کنند. بعد از انتخاب هم، از جیب بازنشستگان تامین هزینه می‌شوند.»

شورای بازنشستگان ایران در ادامه نوشته بود: «یعنی سیستم انتخابات و تایید نمایندگان با دولت و نهادهای امنیتی است، اما بودجه‌اش بر گردن بازنشستگان می‌افتد. کارنامه چهل ساله این تشکل‌ها که بیش از سه هزار عضو به‌عنوان هیات مدیره دارند، نشان می‌دهد که همواره در هم‌سویی با سیاست دولت‌های مختلف و جناح بندی‌های آن عمل کرده و اقدامات موثری برای بازنشستگان نداشته‌اند. از صدها کانون و هزاران عضو در هیات مدیره‌های آن در سراسر ایران، آبی برای بازنشستگان تامین اجتماعی گرم نشده است.»

براساس بیانیه شورای بازنشستگان ایران، «کانون‌های بازنشستگی، تبدیل به تشکل‌های زرد بی خاصیتی شده‌اند که بازنشستگان با آگاهی از موقعیت و نقش بی‌تاثیری آن‌ها، خود به‌طور مستقل راه خیابان را انتخاب کرده و بی‌توجه به توصیه‌های کانون‌ها و نقش سرعت‌گیر آنان، با اعمال اراده مستقیم خود، مطالبات را در کف خیابان، جلوی افکار عمومی جامعه مطرح می‌کنند. آنچه که تاکنون به دست آورده‌اند به یمن همین حضور مداوم و اراده خودشان بوده که با شعار “تا حق خود نگیریم، از پا نمی‌نشینیم” مصمم به ادامه آن هستند.»

افزایش سن بازنشستگی؛ غارت ثروت و نقض حقوق عمومی مردم

در آخرین روزهای آبان‌ سال گذشت،  خبری از سوی مجلس شورای اسلامی به بیرون راه یافت. بر‌اساس این اعلام «سن بازنشستگی افزایش یافت.» این جمله خبری چهار کلمه‌ای در نگاه اول صرفا یک گزاره خبری محسوب می‌شود، اما در پشت این چهار کلمه، یک سونامی مالی بزرگ، زندگی طیف بزرگی از شاغلان در آستانه بازنشستگی را در هم می‌شکند.

«ایران‌وایر» با انتشار گزارشی، ضمن گفت‌وگو با یکی از فعالان حقوق بازنشستگان، به بررسی این مصوبه پرداخت. با تصویب افزایش سن بازنشستگی که در نزدیک‌ترین چشم‌انداز آن می‌توان تداوم اشتغال‌به‌کار نیروهای موجود را علی‌رغم رسیدن به مرز بازنشستگی (۶۲ سال) دید؛ بیکار ماندن جوانان جویای کار در تمامی رشته‌ها هم اتفاق خواهد افتاد.

یکی از فعالان حقوق بازنشستگان که نامش نزد ایران‌وایر محفوظ است، در موضوع این مصوبه به ایران‌وایر گفته بود: «حتما و قطعا بار سنگینی را بر عموم شاغلان تحمیل خواهد کرد، ولی این کار مزایای زیادی برای دولت جمهوری‌اسلامی دارد. اولین منفعت آن موضوع تامین نیرو و آموزش متخصصین است که زمان‌بر است، کنترل و حراست زیادی هم لازم دارد. از طرف دیگر، افزایش سن بازنشستگی، دست حاکمیت را برای بالا کشیدن حق تامین اجتماعی و پس‌انداز سرمایه تامین‌ اجتماعی آن‌ها، برای تامین و جبران کسری بودجه باز خواهد گذاشت.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.