خریدوفروش پررونق مدرک دیپلم و سوالات امتحان نهایی در ایران

شنبه, 19ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

امتحانات نهایی دیپلم در ایران- عکس خبرگزاری تسنیم

با جستجویی ساده در اینترنت مجموعه‌ای از آگهی‌ها و موسساتی را می‌توان دید که امکان خریدوفروش انواع مدارک تحصیلی را ارائه می‌دهند.

داریوش معمار 

هم‌زمان با اعلام نتایج نوبت اول کنکور سراسری در ایران مساله لورفتن سوالات کنکور و امتحانات نهایی و فروش مدرک تحصیلی بار دیگر موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

با جست‌وجویی ساده در اینترنت مجموعه‌ای از آگهی‌ها و موسسات را می‌توان دید که کارشان خریدوفروش انواع مدارک تحصیلی است.

 

فروش مدرک دیپلم در تمامی رشته‌ها نشان‌دهنده آن است که مدعیان فروش مدارک تحصیلی به شکلی سازمان‌یافته مشغول فعالیت‌اند و راهکارهایی ساده برای دورزدن قوانین در اختیار دارند.

با مراجعه به صفحه‌های موسسات و آگهی‌های مختلف، که در کانال‌های تلگرامی به‌وفور در دسترس است، مشخص می‌شود مدارک تحصیلی با دو ‌شیوه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

نمونه اول مدارک جعلی با مبالغی در محدوده ۵ میلیون‌ تومان است که به گفته خود فروشندگان کپی جعلی مدارک است و هنگام ارائه و استعلام جعلی بودنشان فاش می‌شود. این مدارک بیشتر برای استخدام در مشاغل غیردولتی استفاده می‌شوند.

دریافت مدرک دیپلم بنا به‌ درخواست متقاضی در رشته‌ها و سال‌های تحصیلی مختلف از مزایای این مدارک جعلی است و افراد فاقد مدرک در سنین مختلف می توانند از آن استفاده کنند.

نمونه دوم به این صورت است که موسسات با گرفتن ۱۴ تا ۵۰ میلیون‌ تومان، بسته به رشته تحصیلی موردنظر متقاضی و ثبت‌نام فرد در آزمون‌های نهایی، مدرک جعلی را فراهم می‌کنند و مدعی می‌شوند با در اختیار گذاشتن سوالات نهایی پیش از آزمون شرط موفقیت در آزمون قطعی است.

در این آگهی‌ها دیپلم علوم‌تجربی از باقی رشته‌ها گران‌تر است. در بیشتر این موسسات دیپلم گرافیک رایانه، گردشگری، نقشه‌کشی، هتلداری، حسابداری و مدیریت خانواده در فهرست ارزان‌ترین دیپلم‌ها قرار دارند.

موسسات مدعی‌اند توانایی گذراندن واحدهای موردنیاز و موفقیت در آزمون نهایی دیپلم را برای متقاضیان فراهم می‌کنند.

در برخی آگهی‌های فروش مدرک دیپلم، مساله امکان دسترسی به سامانه‌های وزارت آموزش‌ و پرورش و تغییر در تایید واحدهای مدنظر پاس‌شده برای ثبت‌نام در آزمون نهایی دیده می‌شود، مدیران این وزارتخانه همواره چنین نفوذی در سامانه‌ آموزش و پرورش را تکذیب می‌کنند.

به نظر می‌رسد در کنار گسترش خریدوفروش مدارک تحصیلی جعلی، بازار فروش سوالات امتحان نهایی نیز داغ است.

روزنامه شرق شنبه ۱۹ خرداد در گزارشی مدعی شد که معلم یکی از مدارس تهران با حضور در دفتر این روزنامه از فروش سوالات آزمون نهایی در این مدرسه خبر داده است.

در گزارش روزنامه شرق، که به گفته این روزنامه پس از صحت‌سنجی‌های متعدد منتشر شده، آمده است: «یک دبیرستان پسرانه مشهور در منطقه ۸ تهران،که حوزه امتحان نهایی بزرگسالان است، در اقدامی عجیب و کاملا طبقه‌بندی‌شده و سازمان‌یافته اقدام به فروش سوالات به داوطلبان می‌کند.»

گزارش شرق حاکی از آن است که مدیران آموزش‌وپرورش امکان درز سوالات آزمون نهایی پیش از برگزاری را ناممکن می‌دانند، اما این معلم مدارکی در اختیار دارد که نشان‌دهنده تداوم فروش سوالات در این مدرسه است.

 مرور شیوه تخلف در گزارش روزنامه شرق و شباهت آن با آگهی‌های موسسات مدعی ارائه‌ مدارک دیپلم ماجرا را روشن می‌سازد.

ثبت‌نام افراد در موسسات غیرانتفاعی و پاس‌شدن واحدهای موردنیاز برای شرکت در آزمون نهایی به طریق حضور در دوره‌های آموزشی، راه دور گرفتن مدرک دیپلم را در ایران به‌راحتی امکان‌پذیر کرده است.

متقاضیان مدرک دیپلم در ازای پرداخت مبالغ مختلف و دریافت سوالات تنها در آزمون نهایی شرکت می‌کنند و به‌راحتی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مدرک دیپلم با تضمین موفقیت در استعلامات مرتبط را دریافت می‌کنند.

این پدیده تنها به مدرک دیپلم ختم نمی‌شود. رسانه‌های ایران در سال‌های اخیر گزارش‌های مختلفی با موضوع فروش مدارک تحصیلی حتی در مقاطع دکترا منتشر کرده‌اند که گستره این پدیده را نشان می‌دهد.

در این‌ میان، فروش مدرک تحصیلی عالی با قابلیت استعلام زمانی نگران‌کننده می‌شود که بدانیم این مدارک در رشته‌هایی مانند دندان‌پزشکی نیز خریدنی است.

اسفندماه ۱۴۰۲ روزنامه اعتماد در گزارشی اعلام کرد هزینه دریافت مدرک در رشته دندان‌پزشکی با طرح و کد نظام‌پزشکی، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و آماده‌سازی‌اش حدود ۵۰ روز کاری طول می‌کشد.

فروشندگان این مدارک مدعی‌ شده‌اند که مدارک داخل دانشگاه مربوطه بایگانی می‌شود و قابل‌ استعلام کتبی و آنلاین از وزارت علوم و وزارت بهداشت است.

هرچند بیشتر این مدارک در مواردی مانند اخذ مجوزهای مختلف و یا مهاجرت کاربرد دارد، نباید فراموش کرد برخی پزشکان طی سال‌های اخیر درمورد ورود افراد متخلف در رشته‌هایی مانند خدمات زیبایی هشدار داده‌اند. به گفته آنها برخی از این افراد در کلینیک‌های زیرزمینی جراحی‌های زیبایی انجام داده‌اند و در مواردی موجب مشکلات درمانی برای مراجعه‌کنندگان شده است.

در شرایطی که، به گفته مدیران آموزش‌ و پرورش، وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی با افت محسوس مواجه است تسهیل دسترسی به مدارک تحصیلی در تمامی مقاطع این موضوع را تایید می‌کند که مفهوم رقابت تحصیلی و رشد علمی در کشور معنایش را از دست‌ داده است.

دامنه استفاده از مدارک تقلبی در مواردی به مدیران ارشد دولتی نیز می‌رسد. در دعواهای جناحی گاه افشای تقلبی بودن مدارک مدیران دایره فساد در ساختار آموزشی و اداری ایران را روشن می‌کند.

از: ایندیپندنت

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.