گزارش سالانه «آزادی مذهبی بین‌المللی» وزارت خارجه آمریکا: سرکوب اقلیت‌های مذهبی در ایران ادامه دارد

چهارشنبه, 6ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۶ تیر در جریان ارائه گزارش «آزادی مذهبی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳» میلادی، با اشاره به سرکوب پیروان مذاهب در جهان، از حمله سرکوب بهائیان در ایران و سراسر خاورمیانه، بر تعهد واشنگتن به آزادی‌های عقیدتی و مذهبی تاکید کرد.

آنتونی بلینکن با اشاره به مطالعه وضعیت آزادی مذهبی در ۲۰۰ کشور جهان در گزارش اخیر، از سرکوب و آزار شهروندان به دلیل اعتقادات مذهبی آنها در بسیاری از کشورهای جهان همچون پاکستان، مجارستان، چین، برمه، و آفریقای جنوبی خبر داد.

وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت که در حال حاضر آزادی مذهبی میلیون‌ها نفر در جهان رعایت نمی‌شود و شماری از حکومت‌ها شهروندان خود را به دلیل اعتقادات مذهبی آنها مورد آزار و سرکوب قرار می‌دهند.

او در مقابل از گام‌های محکم برخی کشورها همچون عربستان سعودی در راستای بهبود وضعیت آزادی‌های مذهبی در سال گذشته میلادی استقبال کرد.

آنتونی بلینکن با یادآوری تعهد آمریکا به آزادی‌های مذهبی در جهان گفت که ایالات متحده با ارائه حمایت‌های مالی و از جمله با کمک به آموزش مدافعان حقوق بشر و پناه دادن به صدها هزار پناهجوی گرفتار سرکوب مذهبی همچنان به تلاش برای تحقق آزادی‌های مذهبی ادامه می‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا برای نمونه به یکصد میلیون دلار هزینه‌ای که ایالات متحده در راستای کمک به برقراری آزادی‌های مذهبی در جهان در سال ۲۰۲۱ میلادی صرف کرد، اشاره کرد.

همچنین رشاد حسین، سفیر آمریکا در امور آزادی‌های مذهبی، گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا را معیاری برای سنجش وضعیت آزادی مذهبی در جهان توصیف کرد و گفت که تهیه این گزارش از ۲۵ سال گذشته تاکنون همچنان ادامه یافته است.

رشاد حسین جنگ اسرائیل و حماس، از مهر ۱۴۰۲ تاکنون را موجب تشدید یهودستیزی و اسلام‌ستیزی در جهان توصیف کرد و سال ۲۰۲۳ میلادی را مرگبارترین سال برای فلسطینیان در نوار غزه خواند.

در بخش مربوط به ایران در گزارش تازه دفتر آزادی‌های مذهبی وزارت امور خارجه آمریکا، به موارد متعددی از نقض و سرکوب آزادی‌های مذهبی توسط جمهوری اسلامی ایران اشاره شده است.

در این گزارش از جمله به فشارها بر بهائیان، نوکیشان مسیحی، دراویش و اهل تسنن نیز پرداخته شده است.

منصور برجی، بنیانگذار و مدیر سازمان «ماده ۱۸»، در گفتگو با بخش فارسی صدای آمریکا با استقبال از گزارش دفتر آزادی‌های مذهبی وزارت امور خارجه آمریکا، این گزارش را گامی در جهت «آگاهی‌بخشی» عمومی دانست.

مدیر سازمان «ماده ۱۸»، فعال در حوزه حقوق مسیحیان ساکن ایران، خواستار پاسخگو قرار گرفتن حکومت‌های ناقض حقوق بشر و تعیین مجازات برای ناقضان شد.

در چارچوب قانون آزادی‌های مذهبی بین‌المللی، ایران از سال ۱۹۹۹ میلادی، حدود ۲۵ سال قبل، تاکنون به عنوان «کشور مورد نگرانی ویژه» و محل وقوع نقض شدید آزادی‌های مذهبی شناخته شده است.

قانون آزادی مذهبی ایالات متحده مصوب سال ١٩٩٨ رئیس جمهوری آمریکا را ملزم می‌کند کشورهای ناقض آزادی‌های مذهبی به شیوه‌ای نظام‌مند و مستمر را به عنوان «کشورهای مورد نگرانی ویژه» معرفی کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در روز ۸ دی ۱۴۰۲ این وضعیت را برای ایران تمدید کرد و بر این اساس شماری از مقامات ارشد حکومت ایران به دلیل نقض جدی حقوق بشر علیه شهروندان ایران با ممنوعیت‌های صدور ویزا مواجه هستند.

 

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.