برگزاری تجمع‌های اعتراضی ایرانیان در چندین کشور؛ محکومیت «سیرک انتخابات» حکومتی

جمعه, 8ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

تجمع اعتراضی ایرانیان علیه رای‌گیری جمهوری اسلامی برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی در آمستردام، پایتخت هلند (جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳)

تجمع اعتراضی ایرانیان علیه رای‌گیری جمهوری اسلامی برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی در آمستردام، پایتخت هلند (جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳)

همزمان با برگزاری رای‌گیری برای نامزدهای تایید شده از سوی حکومت جمهوری اسلامی به منظور تعیین جانشین ابراهیم رئیسی در روز جمعه ٨ تیر، ایرانیان در برخی از کشورهای جهان تجمعات اعتراضی برپا کردند.

بر اساس تصاویر متعدد منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، جمعی از ایرانیان ساکن لندن، پایتخت بریتانیا، با تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی، رای‌گیری برای تعیین جانشینی رئیسی را محکوم کردند و از طرفداران حکومت به‌شدت انتقاد کردند.

در یکی از ویدیوها، یک طرفدار جمهوری اسلامی اقدام به فیلمبرداری از تجمع‌کنندگان و تهدید آنها می‌کند و در مقابل، معترضان نیز او را «بی‌شرف» و «مزدور صادراتی» خطاب می‌کنند که برای «اربابانش» فیلم می‌گیرد و هموطنانش را «می‌فروشد.»

فیلمبرداری و تهدید مخالفان از سوی یک طرفدار جمهوری اسلامی در لندن

فیلمبرداری و تهدید مخالفان از سوی یک طرفدار جمهوری اسلامی در لندن

بر اساس ویدیوهای منتشرشده، دست‌کم دو نفر از حامیان جمهوری اسلامی هنگام خروج از سفارت حکومت ایران در لندن از سوی پلیس بازدشت شده‌اند. بخش فارسی صدای آمریکا نمی‌تواند گزارش‌های میدانی درباره دلیل بازداشت این افراد را تایید کند.

یکی دیگر از طرفداران جمهوری اسلامی که در محل اخذ رای در لندن حاضر شده و صورت خود را با کتش پوشانده است، مورد انتقاد شدید مخالفان جمهوری اسلامی واقع می‌شود که او را «ترسو» می‌خوانند و سعی می‌کنند با فیلمبرداری از او، هویتش را افشا کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان در رای‌گیری حکومتی جمهوری اسلامی در لندن تلاش می‌کند چهره‌اش را پنهان کند (جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳)

یکی از شرکت‌کنندگان در رای‌گیری حکومتی جمهوری اسلامی در لندن تلاش می‌کند چهره‌اش را پنهان کند (جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳)

رای‌گیری برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی در نیوکاسل، بزرگ‌ترین شهر شمال شرق انگلستان، نیز برگزار شد. برخی از ایرانیان با برگزاری تجمع اعتراضی مقابل محل اخذ رای، ضمن ابراز مخالفت با کلیت جمهوری اسلامی و یادآوری نام برخی از قربانیان سرکوب‌های خونین حکومتی از جمله نیکا شاکرمی و مجیدرضا رهنورد، انتقادهای شدیدی را متوجه حامیان جمهوری اسلامی حاضر در محل کردند.

در نیوزیلند نیز تجمع مخالفان جمهوری اسلامی مقابل یکی از شعب اخذ رای برای نامزدهای مورد نظر حکومت با انتقاد شدید از طرفداران جمهوری اسلامی و در مواردی درگیری‌های لفظی همراه بود.

در یکی از ویدیوهای منتشرشده از نیوزیلند، مخالفان جمهوری اسلامی با برشمردن برخی از جنایات آن، از یک حامی حکومت پرسش‌هایی درباره دلایل شرکت‌کردن او در این رای‌گیری حکومت برای تعیین جانشینی رئیسی می‌پرسند و او در پاسخ می‌گوید که به این کار خود افتخار می‌‌کند.

در سیدنی، استرالیا، مخالفان جمهوری اسلامی با برپایی تجمع اعتراضی مقابل محل اخذ رای، چند طرفدار حکومت را که با حمل پرچم جمهوری اسلامی و فیلمبرداری اقدام به تهدید تجمع‌کنندگان می‌کنند، «مزدور» خطاب می‌کنند.

تهدید مخالفان از سوی چند طرفدار جمهوری اسلامی در سیدنی، استرالیا

تهدید مخالفان از سوی چند طرفدار جمهوری اسلامی در سیدنی، استرالیا

گوتنبرگ سوئد نیز صحنه برپایی تجمع اعتراضی ایرانیانی بود که ضمن فیلمبرداری از معدود طرفداران جمهوری اسلامی، آنها را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

 

تهدید مخالفان از سوی یک طرفدار جمهوری اسلامی در گوتنبرگ، سوئد
تهدید مخالفان از سوی یک طرفدار جمهوری اسلامی در گوتنبرگ، سوئد

در فنلاند، یکی از طرفداران جمهوری اسلامی که عینک دودی بر چشم دارد، رو به مخالفان حکومت شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» می‌دهد که با واکنش کلامی معترضان روبرو می‌شود.

تهدید مخالفان از سوی یک طرفدار جمهوری اسلامی در فنلاند که شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» می‌دهد

تهدید مخالفان از سوی یک طرفدار جمهوری اسلامی در فنلاند که شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» می‌دهد

در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، یکی دیگر از طرفداران جمهوری اسلامی اقدام به فیلمبرداری از مخالفان رای‌گیری برای تعیین جانشین ابراهیم رئیسی می‌گیرد.

فیلمبرداری و تهدید مخالفان از سوی یک طرفدار جمهوری اسلامی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک

فیلمبرداری و تهدید مخالفان از سوی یک طرفدار جمهوری اسلامی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک

در گراتس، اتریش، جمعی از ایرانیان با برپایی تجمعی اعتراضی مقابل محل اخذ رای اقدام به پخش تصاویری از معترضان کشته‌شده از سوی جمهوری اسلامی و برخی از فعالان زندانی در زندان‌های حکومت ایران کردند.

در آمستردام، پایتخت هلند، نیز جمعی از ایرانیان عمدتا پادشاهی‌خواه با حمل پرچم‌های شیر و خورشید نشان اقدام به برپایی تجمعی اعتراضی مقابل سفارت جمهوری اسلامی کردند و شعارهایی مانند «ایران آری، ملا نه، آنها تروریست هستند و باید بروند» (ترجمه شعار انگلیسی) و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» دادند.

در همین ارتباط، گروه همبستگی ملی ایران به نقل از «اطلاعات به دست آمده» نوشت که «برگزاری انتخابات نمایشی جمهوری اسلامی در یکی از شعب از پیش تعیین شده در منطقه تایسونز کرنر در ایالت ویرجینیا لغو شده است.»

این گروه در صفحه اینستاگرامی خود افزود:‌ «سردرگمی دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی و مسوولین برگزاری انتخابات در آمریکا» به شکلی‌ است که تا ساعاتی مانده به آغاز رای گیری در این کشور، «هنوز آدرس دقیق و محل برگزاری ۲۸ نقطه اعلام شده مشخص نیست.»

این در حالی است که شماری از فعالان حقوق بشری و سیاسی و نیز مخالفان جمهوری اسلامی مقیم آلمان اعلام کرده‌اند که روز جمعه هشتم تیر با تجمع در مقابل سفارت و کنسولگری‌های جمهوری اسلامی، این انتخابات را محکوم خواهند کرد.

آنها در بیانیه‌هایی ضمن اعلام برائت از جمهوری اسلامی، از هموطنان خود خواستند که در روز انتخابات «در خانه بمانند» و در مراسم «فرمایشی» انتخاب جانشینی ابراهیم رئیسی شرکت نکنند و «انگشتان خود را به خون جوانان کشته شده راه آزادی آغشته نکنند.»

مخالفان جمهوری اسلامی با این جمله که «مسیر صندوق رای را خون جوانان ما مسدود کرده است»، به جمهوری اسلامی «نه» گفته‌اند.

در روز‌های گذشته نیز بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی آن چه جمهوری اسلامی انتخابات می نامد را با عباراتی مانند «سیرک» یا «نمایش» توصیف کرده‌ و خواستار تحریم آن شده‌اند.

طی روزهای اخیر، هشتگ «در خانه می‌مانیم» در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شده است و شماری از شهروندان گفته‌اند که در آن چه «سیرک انتخابات» می‌نامند، شرکت نخواهند کرد.

آمریکا نیز می‌گوید انتخابات به سبک رژیم جمهوری اسلامی، نه عادلانه است و نه آزاد.

در روزهای اخیر، شمار بسیار زیادی از چهره‌های سیاسی و نیز سازمان‌ها و احزاب با گرایش‌های سیاسی متفاوت انتخابات را تحریم کرده‌اند.

شمار زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز با اشاره به موارد مختلف نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی، از جمله اعدام شماری از معترضان بازداشت شده، گفته‌اند که «در خانه می‌مانیم و به گلوله رأی نمی‌دهیم.»

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.