احسان مهرابی: بسیج رسانه‌های دولتی و نظامی به نفع جلیلی؛ نقش‌آفرینی شبکه مخفی

چهارشنبه, 13ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

احسان مهرابی

بسیج رسانه‌های دولتی و نظامی به نفع جلیلی؛ نقش‌آفرینی شبکه مخفی
«امیرحسین ثابتی» از حامیان «سعید جلیلی» و نماینده تهران نیز سال‌ها مجری برنامه جنجال‌برانگیز «جهان‌آرا» در شبکه «افق» بود

در دوره اول انتخابات اخیر ریاست جمهوری، انتقادات مختلفی درباره سلطه تیم «سعید جلیلی» بر صداوسیما مطرح شد. اینک نیز حامیان «مسعود پزشکیان» اعتراض می‌کنند که رسانه‌های دولتی دربست در اختیار رقیب او قرار گرفته‌اند. 

****

ستاد پزشکیان در نامه به قوه قضاییه، خواستار برخورد با رسانه‌های «حاکمیتی»، «دولتی» و «نظامی» به دلیل مداخله به نفع جلیلی شده است.

در این میان اما نقش شبکه‌های ارتباطی نهادهایی مانند بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهم‌تر از رسانه‌های علنی است. نامزدی «محمدباقر قالیباف» و جلیلی در دور اول سبب شده بود که سپاه به صورت تشکیلاتی و گسترده در انتخابات به نفع نامزدها وارد نشود اما اینک آن محدودیت وجود ندارد و حداقل بخش‌های حامی جلیلی در سپاه پاسداران ممکن است اقداماتی را به نفع او انجام دهند.

تیم جلیلی در صدا و سیما

موضوع حضور نزدیکان سعید جلیلی در صداوسیما در سال‌های گذشته بارها مطرح شده است. «علیرضا خدابخشی»، معاون سیاسی سابق صداوسیما از اقوام سعید جلیلی بود و در دوره‌ دبیری جلیلی در شورای عالی امنیت ملی، معاونت رسانه‌ای این شورا را برعهده داشت. او پس از پخش مصاحبه «حمید رسایی» درباره حمایت رسانه‌های سپاه پاسداران از قالیباف برکنار شد.

سال ۱۴۰۰ نیز «وحید جلیلی»، برادر سعید جلیلی به عنوان قائم مقام رییس صداوسیما در امور فرهنگی و دبیر ستاد «تحول رسانه ملی» منصوب شد. در دوره اول انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری، برخی خواستار استعفا یا مرخصی وحید جلیلی در ایام انتخابات شده بودند.

وحید جلیلی ،دو سال قبل از این سمت به «حسین محمدی» حمله کرده بود و قدرت گرفتن نزدیکان جلیلی در صداوسیما به نوعی کاهش قدرت حسین محمدی نیز محسوب می‌شد. 

محمدی که در دوره ریاست «علی لاریجانی»، معاون سیاسی صداوسیما بود و معاونت بررسی دفتر رهبر جمهوری اسلامی را بر عهده داشت، همواره نقشی تعیین‌کننده در صداوسیما داشته است.

«امیرحسین ثابتی»، از حامیان جلیلی و نماینده تهران نیز سال‌ها مجری برنامه جنجال‌برانگیز «جهان‌آرا» در شبکه «افق» بود. این شبکه اگرچه به صورت مستقیم مخاطب زیادی ندارد اما در شبکه‌های اجتماعی خبرساز می‌شود.

شکایت ستاد پزشکیان از جانب‌داری رسانه‌های دولتی و نظامی

به جز صداوسیما، رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران، از جمله خبرگزاری «تسنیم» و «فارس» و نیز خبرگزاری‌های دولتی خبرهای مختلف به نفع جلیلی منتشر و همچنین به پزشکیان حمله می‌کنند. 

در این میان «انتخاب» نوشت سایت دولتی «ایسنا» سفرهای استانی و اخبار مربوط به سعید جلیلی را به طور کامل و لحظه به لحظه پوشش می‌دهد.

این سایت خبری اضافه کرد که مدیران ایسنا به حمایت از جلیلی بسنده نکرده‌ و حتی علیه پزشکیان گزارش‌های متعددی تهیه و منتشر کرده‌اند.

این خبرگزاری و دیگر رسانه‌های دولتی نیز گزارش‌های مختلفی را درباره «طرح بنزینی» پزشکیان منتشر و اعلام کرده‌اند که او قصد دارد قیمت بنزین را به ۲۵ هزار تومان افزایش دهد.

در این میان، روزنامه «کیهان» به صراحت از جلیلی حمایت و به منتقدان او حمله کرده است؛ از جمله «حسین شریعتمداری»، نماینده «علی خامنه‌ای» در روزنامه کیهان ضمن حمله به «محمدجواد ظریف»، «محمدجواد آذری‌جهرمی» و «حسن روحانی»، جلیلی را «فرزند انقلاب» نامید. 

در واکنش به این اقدامات، ستاد پزشکیان در نامه به رییس قوه قضاییه خواستار برخورد با رسانه‌های «حاکمیتی»، «دولتی» و «نظامی» به دلیل مداخله به نفع جلیلی شده است.

در این نامه که دقایقی پیش از آغاز اولین مناظره دو نفره کاندیداها منتشر شد، ستاد انتخاباتی پزشکیان خواستار آن شده بود که از مداخله خبرگزاری‌های فارس، تسنیم و «دانشجو» و روزنامه‌های کیهان، «جوان» و «فرهیختگان» به نفع جلیلی جلوگیری شود.

در بخشی از این نامه ضمن اشاره به مفاد قانونی مبنی بر ممنوعیت هرگونه فعالیت تبلیغی یا ضد آن توسط موسسات و نهاد‌های دولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند، آمده بود: «هیچ‌گونه نظارتی بر تخلفات عیان رسانه‌های حاکمیتی و نظامی وجود ندارد و قانون در منظر افکار عمومی در حال شرحه شرحه شدن است.»

خبرگزاری فارس این نامه را  یک عملیات تبلیغاتی خوانده و مدعی شده که برای مظلوم‌نمایی در روزهای منتهی به انتخابات انجام شده است.

رسانه‌ها و شبکه‌های مخفی 

به جز رسانه‌های علنی، شبکه‌های سپاه پاسداران نقش اصلی را در تبلیغات انتخابات دارند. از سازمان فضای مجازی «سراج» که سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، به عنوان اصلی‌ترین بازوی سپاه پاسداران در فضای مجازی نام برده می‌شود.

سراج در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های فعال ایران در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است که دفاتر آن در ۳۱ استان از امکانات بسیار زیادی برخوردار و در خدمت دفتر مرکزی هستند. کارشناسان این سازمان به‌طور مرتب در شهر‌های مختلف ایران اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای افرادی که سربازان جنگ نرم نامیده‌اند می‌کنند، تا به آن‌ها بیاموزند چگونه در شبکه‌های اجتماعی تاثیرگذار باشند.

حضور محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی در دور اول انتخابات باعث شده بود که سپاه پاسداران به صورت تشکیلاتی و گسترده در انتخابات دخالت نکند، چرا که هر دو در سپاه پایگاه داشتند. اینک آن محدودیت وجود ندارد اما هنوز مشخص نیست که تصمیم سپاه در این‌باره چیست و معمولا بسیج همگانی در ۴۸ ساعت آخر اتفاق می‌افتد.

به جز رسانه‌ها، نهادهای تبلیغاتی حوزه نیز برای تبلیغ جلیلی بسیج شده‌اند و معاونت آموزش حوزه علمیه قم دروس هفته جاری ششمین دوره تابستانه طلاب حوزه علمیه را تعطیل کرده است. این معاونت هدف از تعطیلی را ضرورت نقش‌آفرینی طلاب و اساتید در مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور در میدان جهاد تبیین عنوان کرده است.

سایت انتخاب اما نوشت که تیم سعید جلیلی اخیرا با ارسال گسترده پیامک برای روحانیون و طلبه‌ها، از آن‌ها برای اعزام به روستاها، مساجد و مناطق مختلف کشور دعوت و این تیم به‌شدت روی اعزام مبلغ جهت تغییر نظر مثبت مردم روستاها به پزشکیان حساب باز کرده است.

ویدیوهایی نیز از تبلیغات این روحانیون به نفع جلیلی منتشر شده‌اند؛ از جمله یک روحانی به مردم می‌گوید پزشکیان می‌خواهد بنزین را ۲۵ هزار تومان کند. در پاسخ به افرادی که می‌گویند شایعه است، تکرار می‌شود که خودش گفته است.

از: ایران وایر 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.