سازمان حقوق بشر ایران: دست‌کم ۲۴۹ نفر در شش ماه گذشته اعدام شده‌اند

پنجشنبه, 14ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

 

صدای آمریکا

سازمان حقوق بشر ایران شمار اعدام‌های ایران در شش ماهه نخست سال جاری میلادی را دست‌کم ۲۴۹ نفر از جمله ۱۰ زن اعلام کرد و در مورد تشدید اجرای احکام اعدام پس از انتخابات حکومتی تعیین جانشین رئیسی هشدار داد.

بر پایه آمار این سازمان حقوق بشری، در شش ماهه گذشته ۱۴ نفر به اتهامات امنیتی همانند «جاسوسی برای اسرائیل» و ۱۴۷ تن هم به اتهامات مربوط به جرایم مواد مخدر اعدام شده‌اند.

بنا بر این گزارش، ۳۵ نفر از اعدام‌شدگان را هم شهروندان بلوچ تشکیل می‌دهند.

در حالی‌که شهروندان بلوچ بین دو تا شش درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند، ولی ۱۴ درصد اعدام‌ها در ایران به این اقلیت قومی تعلق دارد.

بتازگی چهار حقوقدان ایرانی در نامه‌ای سرگشاده از «دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل» خواستند هرگونه همکاری با جمهوری اسلامی را به توقف فوری اعدام متهمان جرایم مواد مخدر مشروط کند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی تعداد اعدام‌ها در شش ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل درباره ازسرگیری موج جدید اعدام‌ها پس از انتخابات هشدار داده است.

به گفته محمود امیری مقدم، مدیر این سازمان، تجربه‌ دوره‌های قبل نشان می دهد که مقام‌های جمهوری اسلامی «با هدف تشویق مردم به شرکت در انتخابات»، اجرای احکام را کاهش می‌دهند و بلافاصله پس از انتخابات، آمار اعدام شدیدا افزایش می‌یابند.

محمود امیری مقدم از مردم ایران و جامعه جهانی خواسته که «از حالا برای مقابله و واکنش مناسب به موج احتمالی اعدام‌ها آماده شوند.»

در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۳۵۴ نفر و در مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ نیز دست‌کم ۲۶۱ نفر به طناب دار سپرده شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران کاهش نسبی اعدام‌ها نسبت به مدت مشابه در دو سال گذشته میلادی را برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری ذکر کرده است.

به گزارش این سازمان، بررسی‌های آماری در ۱۵ سال گذشته نشان می‌دهد که آمار اعدام‌ها در دو هفته منتهی به انتخابات در ایران کاهش می یابند.

بنا بر این گزارش، تنها ۱۰ درصد از اعدام‌ها در شش ماهه نخست سال جاری میلادی در رسانه‌های رسمی ایران بازتاب یافته‌اند.
به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، ۷۴ درصد از کل اعدام‌های جهان در سال گذشته میلادی متعلق به ایران است.

 

 

 

 

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.