گزارشی از اخراج و بازنشستگی اجباری صدها استاد دانشگاه در ۳۴ ماه گذشته

پنجشنبه, 14ام تیر, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – روزنامه اعتماد در گزارشی اعلام کرد که دستکم ۳۵۷ استاد دانشگاه از دانشگاه های مختلف کشور در ۳۴ ماه گذشته اخراج و یا با بازنشستگی اجباری مواجه شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از اعتماد، در ۳۴ ماه گذشته، دستکم ۳۵۷ استاد دانشگاه اخراج و یا به بازنشستگی اجباری محکوم شده اند.

روزنامه اعتماد گزارشی در واکنش به اطلاعیه اخیر وزارت علوم و بهداشت که در آن اخراج استادان معترض در ۳۴ ماه گذشته را تکذیب کرده بود، منتشر کرده است.

این روزنامه بر اساس آمار و اطلاعات موجود، اظهار داشته که حداقل ۳۵۷ استاد دانشگاه به دلایل مختلف از جمله حمایت از دانشجویان در اعتراضات و عدم تایید در فرآیند قانونی استخدام از دانشگاه‌های مختلف کشور اخراج و یا به بازنشستگی اجباری مواجه شده‌اند. همچنین، مسئولان مختلف دولتی و برخی از استادان نیز این امر را تایید کرده‌اند.

آمار این روزنامه در پی می‌آید:

محمد فاضلی، استاد دانشگاه شهید بهشتی، آرش اباذری، استاد دانشگاه صنعتی شریف، علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه صنعتی شریف، آذین موحد، استاد دانشگاه تهران، رسول رسولی‌پور و سیدحسین سراج‌زاده، حسین مفتخری، استاد دانشگاه خوارزمی، مهدی خویی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، احمد شکرچی و مصطفی آذرخشی، استادان دانشگاه شهید بهشتی، محسن خلیلی، شهرام عباسی، علیرضا آزاد، مهشید گوهری کاخکی و مهدی کلاهی، استادان دانشگاه فردوسی مشهد و حسن باقری نیا، استاد دانشگاه حکیم سبزواری، از جمله استادانی هستند که به دلیل حمایت از دانشجویان در اعتراضات مختلف اخراج یا بازنشسته شده‌اند.

سخنگوی وزارت علوم در شهریور ۱۴۰۲، در واکنش به اخراج ۵۸ استاد دانشگاه، اعلام کرد: “از این ۵۸ نفر، ۳ نفر مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی و ۱۷ نفر مربوط به دانشگاه آزاد هستند که ارتباطی به وزارت علوم ندارند. از ۳۸ نفر باقی‌مانده، ۳ نفر به سن بازنشستگی رسیده‌اند که بازنشستگی‌های آنها هیچ ربطی به اخراج و اغتشاشات ندارد. ۳ نفر پرونده قضایی خارج از وزارت علوم دارند و بر طبق قانون از آنها خواسته شده است که تعلیق شوند. ۵ نفر با استعفای شخصی کنار رفته‌اند یا جابه‌جا شده‌اند. یک نفر بدون اجازه دانشگاه از کشور خارج شده است. ۷ نفر قرارداد حق‌التدریس داشتند و دانشگاه تصمیم گرفته است که افراد دیگری جایگزین آنها شوند. ۳ نفر در هیأت انتظامی اعضای هیأت علمی به دلایل مختلف پرونده دارند. ۷ نفر ارتباط‌شان توسط هیأت اجرایی جذب دانشگاه قطع شده است. ۷ نفر در اغتشاشات اخیر کنشگری مجرمانه داشتند و به مدت یک تا دو نیمسال تحصیلی معلق شدند. ۲ نفر توسط مراجع ذی‌صلاح رد صلاحیت شدند و دانشگاه با آنها قطع همکاری کرده است.”

در دی ۱۴۰۲، علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم، مساله اخراج و بازنشستگی اجباری استادان را در جلسه با سران احزاب و فعالان سیاسی مطرح کرد. به درخواست دفتر ریاست‌جمهوری، نامه‌ای به رییس قوه مجریه نوشت و لیستی شامل ۱۵۸ استاد اخراجی و ۶۰ استاد بازنشسته اجباری را ارسال کرد.

رضا ملک‌زاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در فروردین امسال، اعلام کرد که ۴۰ استاد از این دانشگاه به بازنشستگی اجباری محکوم شده‌اند. این اعلامیه منجر به تکذیب از سوی رییس دانشگاه شد، که بیان کرد در دو سال و نیم گذشته هیچ استادی به دلیل اخراج یا بازنشستگی اجباری از دانشگاه علوم پزشکی تهران اخراج نشده است.

کارن ابری‌نیا، دبیر کانون صنفی استادان دانشگاه، در اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام کرد که در سال ۱۴۰۲، حدود ۲۰۰ استاد دانشگاه به دلیل بیانیه‌ها یا اعلام مواضع در واکنش به حوادث سال ۱۴۰۱، محدودیت‌ها و محرومیت‌های مختلفی را تجربه کردند. از این تعداد، نزدیک به ۲۵ نفر اخراج شدند، و برخی دیگر از طریق قطع حقوق و یا محدودیت‌های دیگر تحت فشار قرار گرفتند. وی همچنین به وجود محدودیت‌ها و اقدامات امنیتی در دانشگاه‌ها به دستور وزارت علوم و شورای امنیت کشور اشاره کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.