«نه» بزرگ؛ هجدمین روز اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت

شنبه, 16ام تیر, 1403
اندازه قلم متن
ایران وایر 
کمپین کارگران پروژه‌ای صنعت نفت با مطالبه: «۱۴روز کار، ۱۴روز مرخصی» روز جمعه ۱۵ تیرماه و هم‌زمان با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری؛ وارد هجدهمین روز شد
کمپین کارگران پروژه‌ای صنعت نفت با مطالبه: «۱۴روز کار، ۱۴روز مرخصی» روز جمعه ۱۵ تیرماه و هم‌زمان با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری؛ وارد هجدهمین روز شد
 

«نه» بزرگ؛ هجدمین روز اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت

کمپین کارگران پروژه‌ای صنعت نفت با مطالبه: «۱۴روز کار، ۱۴روز مرخصی» روز جمعه ۱۵ تیرماه و هم‌زمان با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری؛ وارد هجدهمین روز شد. برگزارکنندگان این کمپین در این دوره از اعتصاب خود، با طرح شعار «سفره همه کارگران یکی است»، از کارگران شاغل در صنعت نفت خواستند تا به اعتصاب و تخلیه کارگاه‌ها پیوسته و در آن مشارکت کنند. با پیوستن کارگران پیمانی به کمپین اعتصاب در این شرکت‌ها، تعداد اعتصابیون از ۲۵ هزار نفر عبور کرد.

یک «نه» بزرگ

یک کارگر اعتصابی نفت و گاز شاغل در عسلویه پیشتر در گفتگو با ایران‌وایر با گفتن اینکه «شرکت‌ها تمام تلاش خود را برای استخدام افراد جدید برای شکستن اعتصاب انجام دادند اما موفق نشده‌ و با پاسخ منفی کارگران روبرو شده‌اند.» گفته بود: «حتا شرکت‌های پیمانکاری مستقر در پتروشیمی صدف و شرکت جهان‌پارس هم که پیشنهاد پرداخت بالاتر داده بودند؛ نتوانسته‌اند هیچ کارگری را به استخدام بگیرند. پیمانکاران تلاش می‌کنند برای کارهای ناتمام و رها شده، کارگران را با حقوق روزی شش میلیون تومان، با عنوان اورهال به خدمت بگیرند. ولی با «نه» غیرت‌مندانه کارگران بیکار روبرو شدند. تلاش پیمانکاران “کوروش و فرشید مرادی” هم برای استخدام کارگر در شرکت جهان‌پارس اصفهان هم با «نه» محکم کارگران بیکار اصفهانی روبرو شده است.»

بدعهدی پیمانکار

این کارگر اعتصابی با اعلام این‌که “پیمانکار شرکت پتروتکسان صنایع شیمیایی اصفهان به دلیل ناموفق ماندن تلاش در بازگرداندن کارگران به پروژه؛ قراردادش فسخ و از پروژه کنار گذاشته شده” می‌گوید: «شنیده‌ام که پیمانکاری خالق پتروپالایش برای ۱۴روز کار قرارداد چهل میلیون تومانی با داربست‌بندها امضا کرد. از آن طرف به‌دلیل بدعهدی پیمانکاری پای‌مردی در بسته شدن قرارداد با شیوه ۱۴-۱۴کارگران به‌صورت دسته‌جمعی، دوباره کارگاه را ترک کرده‌اند. بزودی قراردادهای شرکت پناه سازه سیرجان و شرکت‌های مستقر در چابهار با شیوه ۱۴-۱۴منتشر می‌شود.»

مزایای شرکت نفت مطالبه شما هم هست

او در ادامه می‌گوید: «با پیوستن کارگران پروژه‌ای به این کمپین، به زودی پیروزی را در آغوش می‌گیریم. پیام ما به دیگر کارگران نفت و گاز، نیروگاهی (ارکان ثالث، حجمی، روزمزد، قرارداد معین، پیمانی، قراردادی‌ها) این است که خواسته حذف پیمانکاران از عرصه‌های نفت و گاز، رسمی شدن کارگران نفت و گاز و نیروگاهی در شرکت نفت، افزایش دستمزدها به مقداری که سندیکا تعیین کرده است، ۱۴روز کار ۱۴روز مرخصی و برخورداری از همه مزایای شرکت نفت مطالبه شما هم هست. به ما بپیوندید تا پیروزی حاصل شود.»

ضرب و شتم کارگران اعتصابی

این کارگر اعتصابی با گفتن اینکه در شرکت راکتورسازی اهواز، برای ترساندن کارگران از پیوستن به کمپین مساله ورود نیروهای امنیتی را مطرح کرده‌اند می‌افزاید: «اما کارگران در مشابه این شرکت‌ها، با گرفتن مرخصی، به کمپین پیوسته‌اند. چند روز پیش از اعتصاب در شرکت توسعه فولاد سیرجان، “آقای رحیمی” یکی از کارگران به دلیل تبلیغ برای کمپین بازداشت شد تا کارگران بترسند. در روز آغاز کمپین هم کارگران از کارگاه بیرون آمده تا به خانه بروند. تعدادی از آنان که بلیط برگشت پیدا نکردند؛ دوباره به خوابگاه برمی‌گردند ولی وقتی  که در خواب بوده‌اند، مورد هجوم افراد مسلح واقع شده و تعدادی از این کارگران به نقطه نامعلومی منتقل می‌شوند.»

او از حمله و ضرب و شتم کارگران اعتصابی هم خبر داد و گفت: «متاسفانه با خبر شدم کارگران LNG کنگان از شرکت دریا ساحل، زمان تخلیه کارگاه، مورد حمله قرار گرفتند. در این درگیری دو نفر از کارگران زخمی شده‌اند اما، ترک کارگاه با موفقیت انجام شده است.» این کارگر اعتصابی تاکید کرد: «افزایش حقوق‌ها طبق اعلام سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، با افزودن ۳۵درصد به حقوق سال گذشته و لیست کمپین برای ۱۴روز کار باید بسته شود. کارگران اعتصابی باید نمایندگان خود را انتخاب و برای مذاکره با کارفرمایان آماده باشند. باید کارفرما تمام مزایای قانونی از جمله لیست بیمه مطابق دریافتی، عیدی و پاداش و سنوات و مزایای رفاهی مطبق استاندارد شرکت نفت را در قرارداد قید کند. اگر کارفرمایی به شما قول داد که به سر کار برگردید و هر زمان تکلیف کمپین معلوم شد شما را از مزایای کمپین برخوردار خواهیم کرد، فریب نخورید. این وعده‌ها باد هواست.«

سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران هم با اعلام اینکه این موضوع را پیگیری و از خانواده این کارگران حمایت می‌کند از همه کارگران حامی کمپین خواست تا “راه ارتباط با این خانواده‌ها را پیدا کرده و به این سندیکا اطلاع دهند تا کارهای قانونی لازم برای آن‌ها انجام شود.» این سندیکا در پیام خود، کمپین ۱۴-۱۴را متعلق به همه کارگرانی دانسته که در پروژه‌های نفت و گاز و نیروگاهی کار می‌کنند.

رعایت اخلاق و احترام

او همه کارگران را به رعایت اخلاق و احترام دعوت کرده و می‌گوید: «از توهین و گذاشتن عکس خانواده کارگران شاغل در فضای مجازی خودداری کنید.ما نباید آلوده این کار ناشایست بشویم. با افراد شاغل تماس بگیرید و مزایای کمپین۱۴-۱۴را برایشان بگویید. با اجرای کمپین ۱۴-۱۴ نه تنها دستمزدها بیشتر خواهد شد بلکه، برای آن ۱۴روزی که کارگران شاغل به مرخصی خواهند رفت هم به تعداد افراد شاغل در پروژه‌های نفت و گاز، کارگر بیکار مشغول به کار خواهد شد. پس نباید ترسی از بیکار ماندن داشته باشیم.»

نامۀ دبیرکل فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری به کارگران اعتصابی

آتل هوی، دبیرکل فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری با انتشار نامه‌ای که در همبستگی با کارگران اعتصابی میادین نفت و گاز در ایران نوشته شده خطاب به کارگران اعتصاب‌کننده نوشت:

«فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری (اینداستریال) بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سندیکای کارگران فلزکار و مکانیک ایران  (UMMI)، حمایت خود را از خواسته‌های شما در جهت ایجاد تغییرات عمده در شرایط کاری و الگوی شیفت کاری و همچنین حذف دلالان نیروی کار و شرکت‌های پیمانکاری که در روابط بین کارگران و کارفرمایان واقعی، اختلال ایجاد می‌کنند و به‌عنوان حائل عمل می‌کنند، اعلام می‌دارد. ضروری است که همه شرکت‌ها در بخش نفت و گاز شرایط کاری را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند، که با وضعیت کاری در شرکت‌های دولتی و با تحت نظارت قابل مقایسه باشد.

بنابراین، یک برنامه کاری چرخشی چهارده روز کار در محل و چهارده روز تعطیلات با حقوق ایجاد شود. آن‌ها هم‌چنین باید آژانس‌های کاریابی را حذف کنند و به قراردادهای کاری نامطمئن پایان دهند. دستمزدها را مطابق با جداول ارائه شده توسط “کمپین مطالبات کارگران پروژه‌ای” افزایش دهند، که مطابق با تجربه کاری، پیچیدگی شغل، تحصیلات و مهارت‌های فنی، و موقعیت محل کار است. کارگران اعتصابی باید از محیط کار ایمن‌تر و سالم‌تری برخوردار باشند.

بهبود نظافت و بهداشت در خوابگاه، کیفیت بهتر غذا در غذاخوری، بهبود خدمات حمل‌ونقل، و نصب تهویه مطبوع موثر و تهویه مناسب باید اجرا شود، زیرا در برخی مناطق دمای هوا بیش از پنجاه درجه سانتیگراد است. شما تنها نیستید، خواهران و برادران، صدای شما به‌شدت در سراسر جهان شنیده می‌شود. فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری (اینداستریال) با مبارزات و مطالبات عادلانه شما اعلام همبستگی می‌کند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.