دادگاه تجدیدنظر؛ الهه محمدی و نیلوفر حامدی به مجموعا دوازده سال حبس محکوم شدند

یکشنبه, 21ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – وکلای نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعلام کردند که این دو روزنامه نگار توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران هر کدام به شش سال حبس محکوم شدند. آنها پیشتر در مرحله بدوی دادگاه به مجموعا ۲۵ سال زندان محکوم شده بودند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل شرق، نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو زن روزنامه نگار توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران به دوازده سال حبس محکوم شدند.

پرتو برهانپور و حجت کرمانی، وکلای نیلوفر حامدی و شهاب‌الدین میرلوحی، وکیل الهه محمدی در این خصوص اعلام کردند که موکلانشان توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران از بابت اتهام “همکاری با دولت خارجی متخاصم آمریکا” تبرئه شدند و دیگر احکام صادره یعنی پنج سال حبس از بابت اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و یک سال حبس از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” برای هر کدام تایید شده است.

شهاب‌الدین میرلوحی، وکیل مدافع الهه محمدی، روزنامه‌نگار روزنامه هم‌میهن اظهار داشت: “این حکم در تاریخ ۱۶ تیرماه سال جاری جهت اجرا به شعبه اول اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۳ ارجاع شد و رأی قطعی در اجرای احکام به وکلا ابلاغ شد. البته طبق دادنامه دادگاه تجدیدنظر، حکم اشد (یعنی ۵ سال حبس) قابل اجراست.”

به گفته میرلوحی، “با توجه به اینکه دو اتهام باقیمانده از شرایط کامل بخشنامه عفو سال ۱۴۰۱برخوردار است، امیدواریم الهه محمدی مشمول عفو شده و این پرونده با صدور قرار موقوفی اجرا مختومه شود.”

وکلای مدافع نیلوفر حامدی، روزنامه نگار شبکه شرق نیز در خصوص پرونده او گفتند: “با توجه به دلیل تشکیل پرونده علیه خانم حامدی (حوادث پس از فوت خانم مهسا امینی) و زمان تشکیل پرونده (پس از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱) و بخشنامه عفو اعلامی ۱۴۰۱ و اینکه خانم نیلوفر حامدی مشمول هیچ یک از مستثنیات بخشنامه عفو مذکور نیست و آنچه موکل را از بهمن ۱۴۰۱ تاکنون از عفو اعلامی محروم کرده بود اتهام «همکاری با دولت خارجی متخاصم» بود که خوشبختانه با حکم قطعی صادره از دادگاه تجدیدنظر استان تهران از این اتهام تبرئه شده است، بنابراین باید پرونده خانم نیلوفر حامدی با اعمال بخشنامه عفو سال ۱۴۰۱، همانند هزاران متهم و محکوم دیگر سال ۱۴۰۱، با صدور قرار موقوفی تعقیب مختومه شود.”

نیلوفر حامدی، روزنامه نگار “روزنامه شرق” اولین بار عکس مهسا امینی را در کما منتشر کرد و الهه محمدی، روزنامه نگار “روزنامه هم میهن” که به شهر سقز رفت و گزارش مرگ مهسا امینی را تهیه کرد، در روزهای ابتدایی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ بازداشت شدند. چندی بعد این دو روزنامه نگار از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شدند.

در اواخر مهرماه سال گذشته، حکم این روزنامه نگاران توسط شعبه پانزهم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی صادر شد. نیلوفر حامدی از بابت اتهام “همکاری با دولت متخاصم آمریکا” به تحمل هفت سال حبس، در خصوص اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور” به پنج سال حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” به تحمل یک سال حبس محکوم شده است. همچنین، الهه محمدی به اتهام “همکاری با دولت متخاصم آمریکا” به تحمل شش سال حبس، در خصوص اتهام “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور” به پنج سال حبس و به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

نهایتا خانم ها حامدی و محمدی در تاریخ بیست و چهارم دی ماه سال گذشته، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شدند. کوتاه مدتی پس از آزادی این روزنامه نگاران، مرکز رسانه قوه قضاییه از تشکیل یک پرونده قضایی دیگر علیه آنها در دادسرای عمومی و انقلاب تهران خبر داد و دلیل گشایش این پرونده را کشف حجاب نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعلام کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.