اعتراض معیشتی بازنشستگان مخابرات در دست‌کم ۵ استان ایران؛ پرستاران یزد اعتصاب کردند

دوشنبه, 22ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

اعتراضات بازنشستگان مخابرات ـ آرشیو

صدای آمریکا

اعتراضات بازنشستگان شرکت مخابرات ایران روز دوشنبه ۲۲ مرداد دست‌کم در پنج استان ایران برگزار شد. هم‌زمان، اعتصاب و اعتراض پرستاران و کادر درمان بیمارستان‌ها از جمله در یزد جریان داشت.

بنا بر گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در روز دوشنبه ۲۲ مرداد، اعتراضات هفتگی بازنشستگان شرکت مخابرات که هر هفته دوشنبه‌ها ادامه دارد، امروز دست‌کم در استان‌های گیلان، خوزستان، اصفهان، کردستان، و کرمانشاه بر پا بود.

معترضان بازنشسته در رشت، مرکز استان گیلان، شعار دادند: «عدالتی ندیدیم، از بس دروغ شنیدیم.»

 

 

شماری از بازنشستگان مخابرات استان خوزستان نیز با دعوت از حاضران در محل این تجمع برای پیوستن به صف معترضان شعار دادند: «ما مرد میدان می‌خوایم، تماشاگر نمی‌خوایم.»

 

 

معترضان بازنشسته در اصفهان نیز خواستار پایبندی مقامات مسئول به آیین‌نامه شدند و شعار دادند: «مخابرات حیا کن، آیین‌نامه رو اجرا کن.»

 

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۴ قانون خدمات کشوری مصوبه سال ۱۳۸۹ در خصوص وظایف قابل واگذاری و نحوه خرید خدمات از بخش خصوصی است که به موجب آن «تا برطرف شدن موانع واگذاری»، ارائه خدمات به نیروی کار کماکان به عهده دستگاه اجرایی، یعنی دولت، است. اما با گذشت ۱۴ سال از تصویب این آیین‌نامه، و با توجه به اعتراضات مکرر و مداوم این بازنشستگان، به نظر می‌رسد نه «موانع واگذاری» برطرف شده و نه دستگاه اجرایی به وظایف خود در قبال معترضان عمل کرده است.

در تجمع بازنشستگان مخابرات استان کردستان نیز معترضان شعار دادند: «سهام‌دار ظالم، ننگت باد ننگت باد.»

 

بازنشستگان معترض در کرمانشاه نیز شعار دادند: «سهام‌دار حیا کن، حق ما را ادا کن.»

 

اعتراضات هفتگی بازنشستگان مخابرات ماه‌ها است که به طور مستمر در جریان است. به‌روز نشدن کمک هزینه‌های رفاهی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بی‌توجهی مدیریت به آیین‌نامه ۸۹، مشکلات بیمه تکمیلی، و پرداخت نشدن مطالبات سال‌های گذشته به نرخ روز، از جمله دلایل اعتراضات این بازنشستگان است.

هم‌زمان با اعتراضات هفتگی بازنشستگان مخابرات، گزارش‌ها حاکی از تداوم اعتصاب و اعتراض پرستاران در ۱۵ بیمارستان شهرهای مختلف ایران است.

از جمله پرستاران و کادر درمان سه بیمارستان در یزد در روز دوشنبه ۲۲ مرداد با اعتراض به وضعیت معیشت و کم بودن حقوق و دستمزد اعتصاب کرده‌اند.

 

 

بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران، پرستاران ۹ بیمارستان در شیراز نیز همچنان در اعتصاب به سر می‌برند و در کرج هم کارکنان یکی از بیمارستان‌ها در اعتراض به «اضافه‌کار اجباری، اجرا نشدن قوانین، حقوق پایین، کار سخت، و توهین و تهدید» از کار دست کشیده‌اند و اعتصاب کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، با اعتصاب پرستاران، بخش‌های مختلف این بیمارستان، از جمله اتاق عمل، تعطیل شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.