فیلمِ محمد رسول‌اف یکی از گزینه‌های آلمان برای معرفی به جوایز اسکار است

چهارشنبه, 24ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

سهیلا گلستانی و میثاق زارع در نمایی از فیلم «درخت انجیر معابد» که اولین بار در جشتواره کن به نمایش درآمد

رادیو فردا

آلمان نام سیزده فیلم سینمایی برای معرفی به جوایز اسکار سال ۲۰۲۵ را معرفی کرده که یکی از آنها «دانه انجیر معابد» آخرین ساخته محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی، است.

این فیلم در دوره اخیر جشنواره کن در بخش مسابقه رسمی حاضر بود و جایزه ویژه هیئت داوران را به دست آورد.

هرچند «دانه انجیر معابد» در تهران و با حضور بازیگران و عوامل ایرانی ساخته شده است، اما به عنوان محصول مشترک ایران، آلمان و فرانسه عرضه شده است.

بر اساس فهرستی که روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد منتشر شد، «از هیلده، با تقدیم عشق» ساخته آدریاس درسن و «مردن» به کارگردانی ماتیاس گلاسنر -که هردو در دوره آخر جشنواره برلین حاضر بودند- از دیگر نامزدهای آلمان برای معرفی به عنوان نماینده این کشور در رقابت رشته بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار هستند.

نامزدهای این رشته از میان فیلم‌هایی که نهادهای صنفی و سینمایی کشورها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا معرفی می‌کنند، انتخاب می‌شود.

محمد رسول‌اف «دانه انجیر معابد» را به شکل زیرزمینی در ایران ساخت و سپس در آستانه نمایش آن در جشنواره کن اعلام کرد در حالی که حکم زندانش قرار بود اجرا شود،‌ از یکی از مرزهای زمینی ایران و به شکل مخفی خارج شده است.

همچنین در آستانه اکران عمومی این فیلم در فرانسه،‌ نخستین تریلر آن منتشر شده که شامل صحنه‌هایی از فیلم است.

 

سهیلا گلستانی، میثاق زارع، مهسا رستمی و ستاره ملکی از بازیگران این فیلم هستند.

محمد رسول‌اف پیش‌تر گفته بود «دانه انجیر معابد» که داستانش در مورد خانواده یک قاضی در بحبوبه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» است و در آن بازیگران زن حجاب اجباری ندارند، حاصل تجارب شخصی او از نظام قضایی ایران است.

این کارگردان مخالف جمهوری اسلامی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز در حاشیه جشنواره کن گفت فکر اولیه فیلم جدیدش پس از چند بار بازداشت و تحمل زندان به ذهن او خطور کرد.

او در ایران توسط قوه قضائیه به ارتکاب جرایم گوناگونی از تولید فیلم بدون مجوز گرفته تا «اقدام علیه امنیت ملی» متهم شده بود.

«دانه انجیر معابد» یکشنبه شب نیز در جشنواره فیلم لوکارنو سوئیس به نمایش درآمد و محمد رسول‌اف بعد از اکران آن، با تماشاگران صحبت کرد و گفت این فیلم درباره «سرسپردگی» است.

او همچنین تأکید کرد جنبش اعتراضی در ایران همچنان زنده است و منتظر فرصتی دوباره برای ظهور است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.