رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران: از هر دو پرستار یکی برای مهاجرت آلمانی می‌خواند

یکشنبه, 28ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

تشییع جنازه زهرا موسوی، نخستین پرستار فوت شده در دوره کرونا در بیمارستان سینا در همدان

هم‌زمان با ادامه اعتصاب پرستاران، علی جعفریان، مسئول کمیته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شورای راهبردی دولت مسعود پزشکیان، از موج مهاجرت پرستاران به آلمان خبر داد و میزان مهاجرت یا ترک کار آنان را «وحشتناک» توصیف کرد.

رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران و مسئول کمیته وزارت بهداشت شورای راهبردی پزشکیان، خبر داد که در سال‌های اخیر ۳۰ هزار نفر از اعضای هیات علمی بیمارستان‌ها مهاجرت کرده‌اند.

جعفریان در مصاحبه با روزنامه هم‌میهن گفت که بسیاری از بخش‌های بیمارستان‌های جدید به‌دلیل نبود پرستار، فعال نشده‌اند.

او در ادامه گفت: «پرستاران یکی در میان، آلمانی یاد می‌گیرند تا بتوانند از کشور خارج شوند. آن‌ها با یک مدرک زبان آلمانی می‌توانند از کشور خارج شوند.»

آلمان از حدود ۱۲ سال پیش قوانینی را تصویب کرده که بر اساس آن، متخصصان غیراروپایی نیز می‌توانند در این کشور مشغول به کار شوند.

در سال‌های گذشته گروهی از متخصصان ایرانی با استفاده از این قوانین و دریافت اقامت مشهور به «کارت آبی»، به آلمان مهاجرت کرده‌اند.

برخی موسسات در ایران از جمله انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی، تفاهم‌نامه‌هایی با موسسات آلمانی برای اعزام نیروی کار در رشته کمک پرستاری امضا کرده‌اند.

روزنامه هم‌میهن در گزارش خود با اشاره به معرفی محمدرضا ظفرقندی به عنوان وزیر بهداشت، به مهاجرت گسترده کادر درمان پرداخت.

ظفرقندی خود در سمت رییس سازمان نظام پزشکی، اعلام کرده بود که در سال ۱۳۹۹، سه‌ هزار پزشک برای مهاجرت درخواست گواهی‌نامه «گوداستندینگ» (تاییدیه حسن انجام کار) کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا پیش از این با اشاره به آمار‌های سازمان نظام پزشکی اعلام کرد تعداد اعضای سازمان نظام پزشکی که برای مهاجرت این گواهی را دریافت کرده‌اند، از حدود ۷۵۰ نفر در سال ۱۳۹۷ به بیش از شش هزار نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است که افزایش بیش از هشت برابری را نشان می‌دهد.

امیدی به آینده نیست

علی جعفریان گفت: «خیلی از پزشکان از همان دوره عمومی از کشور خارج می‌شوند. مساله این نیست که دانشجو به تعداد کافی تربیت نمی‌شود بلکه شرایطی برای ماندن آن‌ها وجود ندارد که مهم‌ترین دلیلش هم امید است؛ امید به آینده.»

تعداد کل دانشجویان رشته پرستاری حدود ۱۰ هزار نفر است و مقامات وزارت بهداشت از تدوین طرح «بسته ماندگاری پرستاران» برای جلوگیری از مهاجرت آنان خبر داده‌اند.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، اردیبهشت ماه وعده داده بود که این طرح به زودی اجرا خواهد شد.

به گفته مقامات وزارت بهداشت، در این بسته هم‌زمان بر «معیشت و کرامت» پرستاران تمرکز و پیشنهاداتی از جمله درباره فرمول محاسبه اضافه‌کار پرستاران مطرح شده است.

پرستاران در سال‌های گذشته با درخواست رسیدگی به خواسته‌های صنفی خود بارها اعتصاب کرده‌اند و دور جدید اعتصاب آنان از روز ۱۵ مرداد آغاز شده است.

اعتصاب‌کنندگان خواهان افزایش فوری دستمزدها، حذف اضافه‌کاری اجباری، اجرای صحیح و فوری تعرفه پرستاری، پرداخت معوقات، اصلاح شرایط شغلی مشقت‌بار و پایان یافتن برخوردهای امنیتی با پرستاران معترض شدند.

در ماه‌های گذشته گزارش‌هایی نیز درباره خودکشی پرستاران و فوت آنان به دلیل سختی کار منتشر شده است.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار با اشاره به کمبود پرستار در ایران به روزنامه اعتماد گفت: «طی یک ماه گذشته سه نفر از پرستاران در خواب فوت کردند و دلیل فوتشان سندروم کاروشی و مرگ بر اثر کار زیاد بود.»

به گفته شریفی مقدم، یک پرستار استخدام رسمی با ۱۵ سال سابقه کار حدود ۱۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد که ۱۰ درصد از این مبلغ یعنی یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم بابت حق بیمه کم می‌شود.

او گفت که با این وضعیت، پرستار ترجیح می‌دهد در خانه بنشیند تا چنین کار سختی را انجام دهد.

رسانه‌ای شدن خودکشی ۱۳ پرستار در سه ماه اول امسال واکنش چندانی از سوی مقام‌های مسئول در جمهوری اسلامی برای حل مشکلات معیشتی پرستاران در پی نداشته است.

ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.