خسروی‌وفا، نمادهای تمدن ایران را از لباس کاروان المپیک حذف کرده بود

دوشنبه, 29ام مرداد, 1403
اندازه قلم متن

ایران وایر

خبرگزاری تابناک گزارش داده که لباس کاروان ورزشی ایران در رژه مراسم افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، آن چیزی نبوده که شرکت طراح لباس پیشنهاد داده بود، بلکه «طراحی» و «رنگ‌بندی» لباس ورزشکاران ایرانی، به پیشنهاد و دستور کمیته المپیک جمهوری اسلامی انجام شد. 

در هفته‌های گذشته، رسانه‌ها و کاربران ایرانی، بارها نسبت به موضوع طرح لباس کاروان ورزشی ایران انتقاد کردند. برخی این لباس را دور از شان ملی‌پوش‌های المپین ایران دانستند و برخی دیگر معتقد بودند چنین طرحی بیشتر شبیه به پوشش کادر درمان در مراکز بهداشتی و درمانی بوده است. 

در این بین «مهسا جاور» ملی‌‌پوش قایقرانی کاروان المپیک ایران، که به عنوان سفیر برند تولید کننده این البسه احساس می‌کرد باید حامی اسپانسر خود باشد، در روزهای پیش و پس از مسابقه‌اش با انتشار ویدیوهایی، به منتقدین تاخت و آن‌ها را «بی‌فرهنگ» نامید. او پس از پایان رقابت‌هایش و حذف از مسابقات از مردم ایران بابت استفاده از این عبارت عذرخواهی کرد. 

حالا خبرگزاری تابناک در ایران، با تیتر «تصمیمات خسروی‌وفا در پشت پرده» از حذف شدن برخی نمادهای ملی و میهنی با دستور رئیبس کمیته المپیک جمهوری اسلامی از روی البسه ایران خبر داده است. 

محمود خسروی‌وفا رئیس کمیته المپیک جمهوری اسلامی، بادیگارد سابق «علی خامنه‌ای» است و از جمله سرداران سپاه نزدیک به بیت رهبری محسوب می‌شود. 

تابناک در بخشی از گزارش خود نوشته است: «شرکت تولید کننده لباس‌های کاروان ایران در رژه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، جدا از شرکت تولید کننده و اسپانسری البسه ورزشی بود که طراحی و تولید گرمکن ورزشکاران را به عهده داشت. گویا طرح‌های اولیه و رنگ‌های پیشنهادی‌ برای لباس کاروان ایران در مراسم رژه برای کمیته ملی المپیک تهیه شده بود؛ استفاده از رنگ سبز فیروزه‌ای خلیج فارس یا رنگ‌های آبی خزر و رنگ قرمز جزیره هرمز که کد اختصاصی رنگ دارد، برگرفته از تاریخ و جغرافیای ایران بود تا لباس کاروان آمیخته با بخشی از فرهنگ و تاریخ ایران باشد. با این حال مشخص نیست کمیته ملی المپیک به چه دلیل این رنگها را تأیید نمی‌کند و در نهایت رنگ‌بندی لباس از سوی کمیته ملی المپیک پیشنهاد می‌شود.» 

تابناک تاکید کرده که رنگ‌بندی نهایی، محصول تصمیم روسای کمیته المپیک جمهوری اسلامی بود. 

محمود خسروی‌وفا پیش از این نام کاروان المپیک را به یاد «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور کشته شده در سقوط بالگرد، «خادم‌الرضا» نام نهاد و شعار این کاروان را در حمایت از «کودکان فلسطینی»، «صلح برای کودکان» برگزید. 

محمود خسروی‌وفا از جمله چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که مسئولیت حذف و سرکوب ورزشکارانی که طی سال‌های گذشته در جریان اعتراضات سراسری از مردم حمایت کرده بودند را برعهده دارد. 

او اسفندماه ۱۴۰۱ در مصاحبه‌ای صراحتا اعلام کرد که از این پس باید «تقصیر» مبارزه نکردن ورزشکاران ایرانی با حریفان اسرائیلی را به گردن ورزشکاران انداخت تا ورزش ایران دچار تعلیق نشود؛ با این روش ورزشکارانی که با حریفان اسرائیلی خود مبارزه نکرده‌اند، با محرومیت‌های بلندمدت و شاید مادام‌العمر مواجه شوند. 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.