دولت مسعود آقا و آقا زاده

جمعه, 2ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

حامد آئینه وند

🔻رویا فروشی نیروهای موسوم به خط امام برای ایجاد تغیر در اداره کشور در نیمه دوم دهه هفتاد شمسی توام شد با اقبال عمومی مردم به شعارهای انتخاباتی محمد خاتمی در سال ۷۶ که در آن برای نخستین بار از« اصلاح نظام سیاسی» سخن گفت اما هر چه بر عمر دولتش افزوده شد هویدا شد مرد این کار نیست و حتی با مجلس هماهنگ ششم هم نتوانست به وعده های خود جامه عمل بپوشاند. تهاجم به کوی دانشگاه، توقیف فله ای مطبوعات، قتل های زنجیره ای روشنفکران، تحصن دیر هنگام مجلس ششم و عدم مقاومت خاتمی و کابینه اش در برابر بیت رهبری دولت را زمین گیر و مردم را نا امید کرد و از زهدان دولت شبه اصلاح طلب خاتمی دولت شبه اقتدارگرا ی احمدی نژاد متولد شد. احساس خطر میرحسین موسوی و ورود به عرصه انتخابات بعد از دو دهه کناره گیری از عرصه رسمی سیاست با آن جنبش اجتماعی عظیمی که در پی ورودش شکل گرفت به کودتای انتخاباتی، سرکوب و حصری انجامید که تا به امروز ادامه دارد.

🔻اصلاح طلبان بی عرضگی و وادادگی خود را با آویختن به میرحسین موسوی و اعتباری که از مقاومت در حصر می گرفت جبران کردند و با شعار رفع حصر و تحریم، حسن روحانی را دو دوره پی در پی با اقناع مردم به پاستور فرستادند. اما رویای رهبری پس از خامنه ای در دل روحانی و دل دادگی کابینه اش به سفره انقلاب مانع بزرگی برای حرکت در مسیر مطالبات مردم بود. نه رفع حصری صورت گرفت نه تحریمی لغو شد و برجام هم با همه ادعا های پوچ پیرامونش مشکلی از ایران حل نکرد. با این همه اما اصلاح طلبان کوتاه نیامده و هم چنان از اصلاح پذیری نظام حاکم با شرکت در «انتخابات بازی» دفاع کردند. اصلاح طلبان که با وعده تلویحی وتصریحی تسلیم کردن رهبری نظام به اراده مردم وتغیر شیوه حکمرانی پا به میدان گذاشتند بعد از ۲۶ سال خود تسلیم رهبری شدند و با وجاهت بخشی به انتخابات مفتضح ریاست جمهوری اخیر که بیش از ۶۰ در صد مردم از شرکت درآن خود داری کردند همه ارکان سیاست ورزی اخلاقی را به لجن کشیدند.

🔻 حالا با این معاون اول و کابینه شتر گاو پلنگ پزشکیان اندک مردمان امیدوار به اصلاح طلبان از خود می پرسند چه فکر می‌کردیم چه شد. اما اکثریت فهمیده سال ۹۶ به پروسه مضحک امیدواری به این جماعت با شعار «اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا» پایان داده و هرگونه اصلاحی را «در خیابان و از خیابان» جستجو می‌کنند. قابل باور نیست آقای خامنه ای با سابقه دخالت در جزئی ترین مسائل، برای پس از مرگش برنامه ریزی نکرده باشد. قدرت به شکل اتفاقی به بیت خامنه ای رسید و محصول شرایط خاصی بود گزاره درستی است اما اینکه به شکل اتفاقی از آنجا خارج شود درست نیست چون نیازمند برنامه و همتی بود که اصلاح طبان ادعا می‌کردند دارند اما بعدا معلوم شد آقای خامنه ای خیلی بهتر از مردم با روحیات اصلاح طلبان آشناست و می‌داند درد آنها نه دموکراسی، آزادی و بیچارگی مردم که بهره مندی از سفره انقلاب است و می‌تواند با پس ماندهای سفره انقلاب هم آنها را وفادار نگاه دارد.

🔻از میدان به در کردن تمامی رقبای رهبری مجتبی خامنه ای دستور کار اصلی علی خامنه ای برای آینده پس از خودش در سالهای اخیر بوده است، به سرنوشت همه گزینه های محتمل سالهای اخیر نگاه کنید: هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی، ابراهیم رئیسی، صادق لاریجانی، حسن روحانی، سه گزینه اول به دیار باقی فرستاده شدند و دو نفر بعدی هم بی اعتبار و آبرو شده و از مجلس خبرگان کنار گذاشته شدند. حمایت تمام قد اصلاح طلبان از پزشکیانی که به اعتراف خودش همه وزیران را با صلاحدید خامنه‌ای و تائید نهادهای امنیتی پیشنهاد کرده است، عملا دولت را پیشاپیش در برابر معادلات رهبری آینده مصلوب الاختیار کرده است. پزشکیان بر خلاف لاریجانی، جهانگیری یا حتی قالیباف شخصیت مستقل سیاسی ندارد و در غیاب خامنه‌ای مزاحمتی در مسیر انتقال قدرت ایجاد نمی‌کند و می‌تواند با توزیع رانتهای کوچک میان اصلاح طلبان آنها را از براندازان به ویژه پس از جنبش زن زندگی آزادی جدا نگاه دارد.

🔻چهره های بی مسئولیت دانشگاهی با حمایت از پزشکیان و مرگ زندگی جا زدن ریاست جمهوری جلیلی، دولت پزشکیان را دولت مسعود برای ملت خواندند. حالا که پرده ها افتاده، روشن شده همه چیز از پیش هماهنگ شده بوده و ظاهرا تنها پول و وقت حرام ملت ما بوده که باید صرف این «کمدی سیاه انتخاباتی» در این شرایط اسف بار اقتصادی میشده است. وقتی سالها پیش کروبی معترضانه به خامنه ای در باره انتخابات ۸۴ گفته بود آقا زاده شما مجتبی در انتخابات دخالت می کنند پاسخی گرفته بود به این مضمون که ایشان برای خودشان آقایی هستند و حالا شواهد همه حاکی از هماهنگی جدی ارکان مختلف برای انتقال آرام قدرت به این آقاست. پزشکیان در صحن علنی جزئیات هماهنگی وزرا با بیت را نه از سادگی بلکه اتفاقا با هماهنگی خامنه ای گفت تا دوزاری کج ها هم حساب کار دستشان باشد. ساده ها کسانی هستند که منتظر برچیده شدن بساط گشت ارشاد، رفع تحریم ها، فیلترینگ وچنبره سپاه بر اقتصاد ایران با «انتخابات بازی» به جای «مبارزه تمام وقت با محوریت خیابان» هستند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.