«طوفان ۲۰۳۵» حکومت ایران برای مداخله در انتخابات آمریکا به‌روش روسی

شنبه, 3ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

مایکل اسکولون

هکرهای ایرانی متهم شده‌اند که برای دسترسی به حساب‌های پست الکترونیک دونالد ترامپ و کامالا هریس اقدام کرده‌اند

هکرهای ایرانی متهم شده‌اند که برای دسترسی به حساب‌های پست الکترونیک دونالد ترامپ و کامالا هریس اقدام کرده‌اند

حکومت ایران، در تلاش برای مداخله در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا، از هکرها کمک گرفته و از طریق فیشینگ و با ایجاد پایگاه‌های اینترنتی حاوی مطالب جعلی به دو طرف ضربه می‌زند.

به‌گفتهٔ مقامات اطلاعاتی آمریکا و کارشناسان امنیت سایبری، هدف از کمپین گسترده جمهوری اسلامی ایران، تشدید بی‌اعتمادی به سیستم دموکراتیک ایالات متحده و سوءاستفاده از تعمیق شکاف‌های اجتماعی در این کشور است.

با نزدیک شدن موعد انتخابات آمریکا در آبان ماه پیش رو، هکرهای ایرانی متهم شده‌اند که برای دسترسی به حساب‌های پست الکترونیکِ هم دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهور سابق، و هم کامالا هریس، رقیب دموکرات او، اقدام کرده‌اند و یک گروه که ظن این می‌رود با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط است، ستادهای انتخاباتی هر دو حزب را هدف حملات فیشینگ قرار داده است.

همچنین به‌گفتهٔ کارشناسان، شبکه‌ای از عوامل جمهوری اسلامی موسوم به «طوفان ۲۰۳۵» با به‌کارگیری چت‌‌جی‌پی‌تی (هوش مصنوعی) محتوای گمراه‌کننده و جنجال‌برانگیز به‌ویژه برای افراد محافظه‌کار یا چپ‌گرا تولید می‌کند و این خبرهای جعلی را از طریق شماری از پایگاه‌های اینترنتی و در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند.

سیمین کارگر، کارشناس ارشد «لابراتوار تحقیقات قانونی دیجیتال» (DFRLab) مستقر در واشینگتن، گفته است: «هدف اصلی این کارزار ایران ایجاد اختلاف و هرج‌ومرج و تضعیف یکپارچگی سیستم انتخاباتی آمریکا است.»

او در یادداشتی افزود: «اگر آن‌ها حتی در مقیاسی بسیار کوچک بتوانند موفق شوند، استدلالی برای ادعای دیرینه خود به دست خواهند آورد که گویا دموکراسی، “مفهوم معیوب غربی” است و حتی ایالات متحده که اغلب ایران را به تقلب در انتخابات متهم کرده، با جنجال‌های انتخاباتی روبه‌رو است».

موضوعات جنجالی

مرکز تحلیل تهدیدهای دیجیتال شرکت مایکروسافت (MTAC) دست‌کم چهار پایگاه اینترنتی را شناسایی کرده که در چارچوب «طوفان ۲۰۳۵» عمل می‌کنند تا «رأی‌دهندگان آمریکایی که از لحاظ عقاید سیاسی در مقابل هم قرار دارند را با مطالب تحریک‌کننده درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا، حقوق دگرباشان و مناقشه اسرائیل و حماس درگیر کند».

آمریکا و اتحادیه اروپا گروه حماس را یک سازمان تروریستی می‌دانند.

پایگاه اینترنتی «ایوِن پولیتیک» بر جنگ جاری در غزه، تهدیدهای ادعایی علیه دموکراسی و نفوذ گروه‌های مذهبی متمرکز است و به نظر می‌رسد که بسیاری از مطالب آن علیه ترامپ است
پایگاه اینترنتی «ایوِن پولیتیک» بر جنگ جاری در غزه، تهدیدهای ادعایی علیه دموکراسی و نفوذ گروه‌های مذهبی متمرکز است و به نظر می‌رسد که بسیاری از مطالب آن علیه ترامپ است

نام سه پایگاه اینترنتی که در گزارش مایکروسافت به تاریخ ۱۴ مرداد علنی شده، عبارت است از: Even Politics (evenpolitics.com)، Nio Thinker (niothinker.com) ، Savannah Time (savannahtime.com).

در میان رقابت تنگاتنگ بین دونالد ترامپ و کامالا هریس، پایگاه اینترنتی «ایوِن پولیتیک» بر موضوعاتی شامل جنگ جاری در غزه، تهدیدهای ادعایی علیه دموکراسی و نفوذ گروه‌های مذهبی متمرکز است و به نظر می‌رسد که بسیاری از مطالب آن علیه ترامپ است.

پایگاه اینترنتی «نیو تینکر» که اندکی پس از آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر راه‌اندازی شد، اکنون کمتر به این مناقشه می‌پردازد و بیشتر انتخابات آمریکا را در کانون توجه خود دارد.

به‌گفتهٔ کارشناسان مایکروسافت، این پایگاه «مقالات طولانی در تمسخر ترامپ و توهین به او» برای «مخاطبان لیبرال» منتشر می‌کند. اما همین پایگاه حمایت قاطعانهٔ هریس از اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده و مدعی‌ است‌ تیم والز، نامزد دموکرات‌ها برای معاونت ریاست‌جمهوری، «ارتباطات دیرینه» با دولت چین دارد.

مطالب جنجالی همچون نفوذ ابرشرکت‌ها و یا مهاجرت نیز در صدر موضوعات این سایت است.

«ساوانا تایم» به ظاهر از سوانا، یکی از شهرهای کلیدی برای رأی‌گیری در ایالت جورجیا، مطالب خود را منتشر می‌کند. به‌گفته دارن لینویل، یکی از مدیران «مرکز نوآوری و تحقیقات رسانه‌های خانواده وات»، این پایگاه با انتقادهای تند از کامالا هریس به‌ویژه سیاست‌های اقتصادی‌اش مشخصاً گروه‌های راست‌گرا را مخاطب قرار می‌دهد.

بیشتر مقالات منتشرشده در این سه پایگاه توسط «تیم خبرنگاران» نوشته شده، اما شرکت «اوپن‌ای‌آی» ۲۶ مرداد گزارش داد که «طوفان ۲۰۳۵» تولید اکثر مطالب خود را به هوش مصنوعی سپرده است.

ساوانا تایم با انتقادهای تند از کامالا هریس به‌ویژه سیاست‌های اقتصادی‌اش مشخصاً گروه‌های راست‌گرا را مخاطب قرار می‌دهد
ساوانا تایم با انتقادهای تند از کامالا هریس به‌ویژه سیاست‌های اقتصادی‌اش مشخصاً گروه‌های راست‌گرا را مخاطب قرار می‌دهد
«جعلی اما جذاب»

صاحب‌نظران معتقدند که از بسیاری جهات، راهبرد ایران برای اعمال نفوذ بر انتخابات آمریکا، دنباله‌روی از رویکرد روسیه است. مسکو در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به کمک ترول‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی را با اطلاعات جعلی و محتوای تفرقه‌برانگیز پر کرده بود تا از دونالد ترامپ در برابر هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها حمایت کند.

به گفته دارن لینویل، «مطالب پایگاه‌های اینترنتی ایرانی شبیه کمپین تبلیغاتی روسیه است که افرادی با گرایش‌های سیاسی چپ و راست را هدف قرار می‌دهد».

این کارشناس همچنین گفته است پایگاه‌های اینترنتی ایرانی از آنچه روس‌ها ایجاد کرده بودند پیشرفته‌تر است و با گذشت زمان بهبود یافته: «پایگاه‌های اینترنتی ایرانی با کیفیت قابل‌توجه درست شده. آن‌ها به وضوح با خلاقیت از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا محتوایی جذاب برای مخاطبان خود تولید کنند».

او افزود: «آن‌ها در این پایگاه‌ها اطلاعات دروغین منتشر می‌کنند تا اختلاف‌های اجتماعی، تشدید و زمینه مساعدی برای دعواهای داخلی ایجاد شود».

به برآورد کارشناسان تهدیدهای سایبری «ماندینت»، اقدامات ایران برای اعمال نفوذ بر روند انتخابات آمریکا دست‌کم از سال ۲۰۱۸ و با استفاده از شخصیت‌های غیرواقعی برای جعل هویت خبرنگاران یا نامزدهای مجلس نمایندگان آمریکا آغاز شد و پس از ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، در ژانویه ۲۰۲۰ در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ گسترش یافت.

مطالب پایگاه‌های اینترنتی ایرانی شبیه کمپین تبلیغاتی روسیه است که افرادی با گرایش‌های سیاسی چپ و راست را هدف قرار می‌دهد
مطالب پایگاه‌های اینترنتی ایرانی شبیه کمپین تبلیغاتی روسیه است که افرادی با گرایش‌های سیاسی چپ و راست را هدف قرار می‌دهد

به عنوان مثال، دو شهروند ایرانی به اتهام دست داشتن در عملیات سایبری برای اعمال نفوذ بر انتخابات سال ۲۰۲۰ که طی آن، دونالد ترامپ در مقابل جو بایدن شکست خورد، در آمریکا محاکمه شده‌اند؛ گفته می‌شود آن‌ها به رای‌دهندگان ای‌میل‌های تهدیدآمیزی ارسال کرده بودند.

«ماندینت» و کارشناسان دیگر می‌گویند ایران از طریق پایگاه‌های اینترنتی خود نظیر «ایون پولیتیک» کوشیده بود بر انتخابات میان‌دوره‌ای در سال ۲۰۲۲ نیز تاثیر بگذارد.

آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و کارشناسان تهدیدات سایبری می‌گویند که ایران در حال حاضر علاوه بر پلتفرم‌های رسانه‌ای از حملات هکری و فیشینگ برای ایجاد اختلال در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی استفاده می‌کند.

کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ روز دهم اوت دولت ایران را به هک برخی از ارتباطات داخلی‌شان متهم کرد که باعث آغاز تحقیقات فدرال شده است.

ارزیابی مشترک سه نهاد اطلاعاتی ایالات متحده که ۱۹ اوت منتشر شد، «فعالیت تخریبی فزاینده ایران در این دوره از انتخابات» را تایید کرد؛ در این گزارش از جمله به «تلاش‌ها برای به خطر انداختن کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق» اشاره می‌شود.

این گزارش در پی آن منتشر شده که مدیر اطلاعات ملی آمریکا در ماه ژوئیه احتمال داد که تلاش‌های تهران برای اعمال نفوذ بر انتخابات آمریکا «به آن دلیل است که رهبران ایران می‌خواهند از نتیجه‌ای که تصور می‌کنند تنش‌ها با ایالات متحده را افزایش می‌دهد اجتناب کنند».

با توجه به ترور قاسم سلیمانی، خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و تیره شدن روابط بین دو کشور طی ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، بسیاری از کارشناسان معتقدند که تهران تمایلی برای بازگشت وی به کاخ سفید ندارد.

کمپین انتخاباتی ترامپ، هک‌هایی که ایران مقصر آن اعلام شده را «ناشی از خصومت‌های گذشته» دانست.

مهم‌ترین سوال این است که آیا مداخله ایران بر انتخاباتی که در میان تضادهای شدید اجتماعی برگزار می‌شود، تاثیری داشته است؟
مهم‌ترین سوال این است که آیا مداخله ایران بر انتخاباتی که در میان تضادهای شدید اجتماعی برگزار می‌شود، تاثیری داشته است؟
«فضای به‌شدت متشنج»

سیمین کارگر در یادداشت خود می‌نویسد که «متوجه شواهد کافی دال بر ارجحیت یک نامزد بر دیگری نشده است». اما به نوشته او، «با توجه به سیاست‌های دوره اول ترامپ در قبال ایران، منطقی است که تهران بخواهد به هر قیمتی از پیروزی او برای دومین بار جلوگیری کند».

در عین حال کمپین انتخاباتی هریس نیز هدف قرار گرفته است. براساس گزارش مشترک نهادهای اطلاعاتی آمریکا در ماه جاری، «مطمئناً ایرانی‌ها با اتکا به مهندسی اجتماعی و از راه‌های دیگر به دنبال افرادی بوده‌اند که مستقیماً به رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری هر دو حزب دسترسی دارند».

گروه تحلیلی تهدیدات سایبری شرکت گوگل در ۲۴ مرداد اعلام کرد که گروه هکری «ای‌پی‌تی ۴۲» از فیشینگ استفاده کرده تا به «ای‌میل‌های شخصی افراد وابسته به رئیس‌جمهور بایدن، معاون رئیس‌جمهور هریس و رئیس‌جمهور سابق ترامپ، از جمله کارکنان فعلی و پیشین دولتی» دسترسی پیدا کند.

به باور سیمین کارگر، تهران همزمان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را هدف قرار می‌دهد «تا در فضای به‌شدت متشنج بین گروه‌های اجتماعی مختلف تفرقه بیندازد و بر اختلاف‌ها بیفزاید».

او افزود: روسیه در سال ۲۰۱۶ از همین رویکرد استفاده کرده بود.

اما مهم‌ترین سؤال این است که آیا مداخلهٔ ایران بر انتخاباتی که در میان تضادهای شدید اجتماعی برگزار می‌شود، تأثیری داشته است؟

اطلاعات اندکی در مورد حملات هکری تأییدشده توسط نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده وجود دارد و رسانه‌های آمریکایی اسنادی را که ظاهراً از درون کمپین انتخاباتی ترامپ ارسال شده بود، منتشر نکرده‌اند.

خود دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی نوشته است که این هکرها تنها اطلاعاتی به دست آورده‌اند که در معرض دید عموم بوده است.

دارن لینویل با اشاره به این‌که «هیچ‌کس در مورد پایگاه‌های مرتبط با طوفان ۲۰۳۵ صحبت نمی‌کند»، گفت: «به نظر می‌رسد که این پایگاه‌ها برای اهدافی راه‌اندازی شده‌اند تا به انتشار روایات‌هایی در آینده کمک کنند و هنوز نمی‌دانیم هدف مورد نظر چیست».

او افزود احتمالاً این هدف با نزدیک شدن به موعد انتخابات روشن خواهد شد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.