فاطمه مهاجرانی؛ نخستین زنی که سخنگوی دولت در ایران شد

چهارشنبه, 7ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم ایران شد. به این ترتیب، برای نخستین بار یک زن، آن هم بدون چادر در پستی ظاهر می‌شود که ویترین دولت جمهوری اسلامی ایران است.

خبر انتصاب خانم مهاجرانی امروز ۷ شهریور/۲۸ اوت همزمان با انتصاب الیاس حضرتی به‌عنوان رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت مسعود پزشکیان اعلام شد.

خانم مهاجرانی ریاست مرکز استعدادهای درخشان را به عهده داشته و آقای حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد و دبیرکل حزب اعتمادملی است.

«شیرزن» یا «حامی فتنه»

فاطمه مهاجرانی

منبع تصویر،Irna

شاید پررنگ‌ترین تصویری که از فاطمه مهاجرانی به خاطر مانده، تجمع انتخاباتی مسعود پزشکیان در اراک باشد. خانم مهاجرانی که خود متولد این شهر است، در گردهمایی انتخاباتی آقای پزشکیان حضور یافت و سخنرانی کرد؛ سخنرانی که به دلیل اشاره به مهرزاد شهیدی، معترض کشته شده در اراک، خبرساز شد.

تصاویری که از سخنرانی فاطمه مهاجرانی منتشر شده، او را در حالی نشان می‌دهد که محمدجواد ظریف پشت سرش ایستاده و می‌گوید: «من به عنوان یک مادر اجازه نخواهم داد مهرزاد شهیدی دیگری بر خاک بیفتد. اجازه نمی‌دهیم اندکی تمامیت‌خواه، کوچه‌های ما را پر از خون جوانان‌مان کنند.»

با استناد به این اظهارات خانم مهاجرانی، پس از انتصابش به عنوان سخنگوی دولت، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی او را «شیرزن» و برخی کاربران نزدیک به جناح اصولگرا او را «حامی فتنه» دانستند.

امیر شهیدی، پدر مهرشاد شهیدی در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس، این صحبت‌ها را «سوءاستفاده از نام» فرزندش و « بی‌اخلاقی سیاسی» خواند.

اما با نگاهی به چند سال دورتر، اظهارات دیگری از خانم مهاجرانی می‌توان یافت که در حمایت از ایدئولوژی حکومت ایران است؛ هنگامی که او در قامت رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان سخنرانی و مصاحبه‌ کرده بود.

از جمله این اظهارات می‌توان به سخنرانی در سال ۱۳۹۸ در مراسمی که برای قاسم سلیمانی در آموزش و پرورش برگزار شد اشاره کرد. فاطمه مهاجرانی در آن مراسم گفت: «امیدوارم بتوانیم دانش‌آموزانی را تربیت کنیم که برای حفظ تمامیت ارضی کشورشان و ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی ایران به سرمشق سردار سلیمانی نگاه کنند.»

علاوه بر این، در دوران ریاست او بر مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان بود که ایران در المپیاد جهانی فیزیک سال ۲۰۱۹ به میزبانی اسرائیل، شرکت نکرد. خانم مهاجرانی در مصاحبه‌ای گفت: «به دلیل اینکه نظام غاصب صهیونیستی میزبانی آن را به عهده دارد، ایران شرکت نمی‌کند و در یک مسابقه دیگر آسیایی شرکت خواهد کرد.»

در چند ساعتی که از اعلام مصوبه هیئت دولت مبنی بر انتصاب فاطمه مهاجرانی گذشته، همه این موارد در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها یادآوری شده است. اما با انتصاب خانم مهاجرانی وضعیت حضور زنان در کابینه چطور می‌شود؟

وعده پزشکیان در استفاده از زنان و اقلیت‌ها تا کجا پیش رفته؟

فاطمه مهاجرانی

منبع تصویر،president.ir

مسعود پزشکیان وعده داده بود که دست‌کم ۲۰ درصد از نامزدهای پیشنهادی برای اعضای کابینه دولت، از «زنان و اقلیت‌ها» باشند. اما در عمل تا کنون تنها چهار زن به هیئت دولت راه یافته‌اند: فرزانه صادق مالواجرد، به عنوان وزیر راه و شهرسازی و زهرا بهروز آذر به عنوان معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در کابینه حضور دارند. ریاست سازمان محیط زیست ایران هم به شینا انصاری هم سپرده شده است.

انتصاب خانم مهاجرانی به عنوان سخنگوی دولت در حالی صورت گرفته که پس از انتصاب زهرا بهروز آذر، روزنامه هم‌میهن به نقل از «دو منبع آگاه» نوشت: «داشتن پوشش چادر و متاهل بودن، دو شرط اصلی برای انتخاب معاون امور زنان و شرکت در جلسات کابینه بوده است.» حالا زنی سخنگوی دولت شده که یکی از این شرط‌ها، که پوشیدن چادر است، را ندارد.

مسعود پزشکیان روز پنجم شهریور هم با صدور حکمی، عبدالرحیم حسین‌زاده،‌ نماینده کُرد و اهل‌سنت مجلس را به سمت معاون خود در امور «توسعه روستایی و مناطق محروم کشور» منصوب کرده بود اما همچنان تا تحقق وعده‌هایش درباره حضور زنان و اقلیت‌های مذهبی در دولتی که «وفاق ملی» نامیده، فاصله دارد.

با انتصاب فاطمه مهاجرانی ۵۴ ساله و الیاس حضرتی ۶۳ ساله، کاربران بار دیگر به وعده جوان‌گرایی دولت مسعود پزشکیان هم اشاره کرده‌اند که محقق نشده است.

فاطمه مهاجرانی کیست؟

فاطمه مهاجرانی

منبع تصویر،Tasnim

فاطمه مهاجرانی در فهرست اعضای شورای راهبری محمدجواد ظریف هم حضور داشت.

او متولد مرداد ماه سال ۱۳۴۹ در شهر اراک است. در سال ۱۳۶۸ با رتبه ۷۰۰ وارد رشته مهندسی مکانیک شد، مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشدش را در رشته مکانیک ومهندسی از دانشگاه باهنر کرمان گرفت و از سال ۱۳۷۴ پس از اتمام تحصیلات در مقطع کارشناسی ارشد به تدریس مشغول شد.

خانم مهاجرانی بعد در دانشگاه هریوت وات اسکاتلند فوق لیسانس در رشته استراتژی تحصیل کرد و دکترای خود را در رشته مدیریت کسب‌وکار ادامه داد.

او از سال ۱۳۹۶ رئیس مرکز استعدادهای درخشان بوده و پیش از آن، ریاست دانشکده فنی و حرفه‌ای دختران شریعتی را به عهده داشت.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.