رییس هیات‌ مدیره انجمن فوریت‌های پزشکی: مشکل پرستاران با پرداخت معوقات حل نمی‌شود

یکشنبه, 11ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

رضا قره‌باغی، رییس هیات‌ مدیره انجمن فوریت‌های پزشکی کشور با برشمردن دلایل اعتراض پرستاران اورژانس گفت تقلیل مشکلات به معوقات پاک کردن صورت مسئله است. او فشار کاری روی این افراد را بالا دانست و گفت خیلی‌ها استعفا کرده و رفته‌اند و یکی از نیروهای بخش فوریت‌ها الان کولبری می‌کند.

ایلنا در گزارشی با اشاره به اینکه از زمان شروع اعتراضات پرستاران حدود به یک ماه می‌گذرد، از سختی کار، اضافه کار اجباری با ساعتی ۲۰ هزار تومان، اجرا نشدن صحیح قانون تعرفه‌گذرای، پرداخت ناچیزِ‌ کارانه و معوقاتِ مزدی به عنوان مهم‌ترین دلایل اعتراضات پرستاران نام برد.

این گزارش با تاکید بر اینکه در بین گروه‌های مختلف پرستاری، پرستاران اورژانس پیش‌بیمارستانی نیز در طول این مدت چندین بار در شهرهای مختلف دست به اعتراض زده‌اند، به بررسی خواسته‌های آن‌ها پرداخت.

از روز ۱۵ مرداد و به دنبال درگذشت پروانه ماندنی، پرستار جوان، اعتصاب گسترده پرستاران در شهرهای مختلف کشور آغاز شد.

این اعتراض‌ها به سرعت به بسیاری از شهرهای کشور گسترش یافت و پرستاران بیش از ۴۰ شهر و حدود ۷۰ بیمارستان ایران دست از کار کشیدند و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

رییس هیات مدیره انجمن فوریت‌های پزشکی کشور در گفت‌وگو با ایلنا کمبود نیروهای اورژانس و تحمیل اضافه‌کار اجباری را یکی از مهم‌ترین مشکلات نیروهای اورژانس دانست و گفت که مهم‌ترین مشکل‌ نبود تناسب تعداد پرستاران و بیماران است.

قره‌باغی با بیان اینکه این مشکل به دلیل کمبود آمبولانس، تجهیزات و پایگاه‌ها در مورد نیروهای اورژانس چند برابر است، گفت که این وضعیت، فشار کاری مضاعفی به نیروهای فوریت و بیمارستان وارد می‌کند و جان بیماران را به خطر می‌اندازد.

او در مورد مشکلات پرستاران اورژانس پیش‌بیمارستانی هم گفت که نبود تجهیزات لازم یکی از مهم‌ترین مشکلات است که باید حل شود در غیر این‌صورت فشار کار این پرستاران حل نخواهد شد.

قره‌باغی با بیان اینکه طبق استانداردها در استان تهران ۷۲۱ آمبولانس موردنیاز است گفت: «در حال حاضر کمتر از یک سوم این مقدار را داریم، آن هم در کلان شهری مثل تهران که حادثه‌خیز است. در جاده‌ها هم به ازای هر ۴۰ کیلومتر باید آمبولانس فعال داشته باشیم، اما نداریم.»

او تاکید کرد: «فشار کاری روی نیروها زیاد است و خیلی‌ها استعفا کرده و رفته‌اند. ما نیرویی داشتیم که از فوریت بیرون رفت و الان کولبری می‌کند.»

بیش از ۲۲۰ هزار پرستار در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در ایران مشغول کار هستند.

در سراسر کشور به ازای هر هزار نفر جمعیت، به طور میانگین ۱.۵ نفر پرستار وجود دارد.

میانگین جهانی پرستار به ازای هر هزار بیمار، سه نفر است.

در حال حاضر به استناد گفته‌های شمار زیادی از پرستاران و کادر درمان، آنان نه تنها دچار فرسودگی می‌شوند بلکه خدمات کامل پرستاری نیز به بیماران ارائه نمی‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن فوریت‌های پزشکی کشور با اشاره به تجمع نیروهای اورژانس پیش‌بیمارستانی گفت: «بیشتر مشکلات پرستاران شامل حال نیروهای اورژانس پیش‌بیمارستانی نیز می‌شود، با این تفاوت که این نیروها مشکلات مختص خود را هم دارند و باید به نادیده گرفته شدن این نیروها در تعرفه‌گذاری و کارانه نیز اشاره کرد.»

قره‌باغی در مورد ادعای اجرای فوق‌العاده خاص پرستاران نیز گفت: «مبلغی که بابت فوق‌العاده خاص داده‌اند بسیار ناچیز است که حتی نام آن را تغییر داده‌اند و ترمیم حقوق گذاشته‌اند.»

او با بیان اینکه در حال حاضر فوق‌العاده خاص قوه قضاییه با ضریب سه درصد پرداخت می‌شود، گفت که فوق‌العاده خاص برای نیروهای کادر درمان با ضریب ۰.۴ درصد و به نام ترمیم حقوق اعمال می‌شود.

به گفته قره‌باغی این افزایش چیزی حدود یک میلیون ۴۰۰ تومان می‌شود که با توجه به تورم و گرانی و حقوق ناچیز کادر درمان رقم بسیار ناچیزی است.

دستمزد بسیار پایین و شرایط سخت کاری، تقاضا برای شغل شغل پرستاری را کاهش داده و نظام درمان ایران را با وضعیتی پیچیده مواجه کرده است.

اعتراضات نظام پرستاری و به طور کلی کادر درمان در ایران محدود به اعتصابات اخیر نبوده است؛ تیر ماه امسال نیز پرستاران دست به اعتراض زدند. فریدون مرادی، عضو شورای عالی نظام پرستاری، در همین ماه اعلام کرد ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از پرستاران مهاجرت می‌کنند.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.