دیوان عالی ایران حکم قصاص نفس یک بسیجی قاتل محمد جامه‌بزرگ را تایید کرد

دوشنبه, 12ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

بنا به اعلام پیام درفشان و محمدرضا کارگر، وکلای خانواده محمد جامه‌بزرگ، دیوان عالی کشور، حکم قصاص نفس یک بسیجی را به خاطر قتل محمد جامه‌بزرگ، از جان باختگان خیزش «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱، تایید کرده است.

این وکلا در گفت‌وگو با وبسایت مدارا، با اشاره به این‌که حکم اولیه متهمان این پرونده در شعبه پنج دادگاه نظامی یک استان تهران صادر شده بود، گفتند شعبه ۲۹ دیوان عالی کشور «نظر به شکایت شکات، نظریه پزشکی قانونی درباره شیوه مرگ آقای محمد جامه بزرگ و همچنین گزارش کارشناسان اسلحه و مهمات به علاوه تحقیقات صورت گرفته از سوی مراجع انتظامی و‌ قضائی، حکم متهم ردیف اول پرونده و دیگر متهمان این پرونده را عینا تایید کرد.»

این وکلا، به نام بسیجی محکوم در این پرونده اشاره نکرده‌اند، اما تاکید کرده‌اند در دادنامه صادره از او با عنوان بسیجی یاد شده و علاوه بر او «دیگر متهمان پرونده که از آن‌ها با عناوینی چون «پاسدار» و… خطاب شده‌اند، حسب عناوین اتهامی‌شان، با مجازات‌های حبس مختلفی نظیر شش ماه و ۹۱ روز مواجه شده‌اند.»

پیام درفشان، پیشتر در ۲۵ مهر ۱۴۰۲ با اشاره به برگزاری دومین جلسه دادگاه شکایت از قاتلان محمد جامه‌بزرگ، به «امتداد» گفت: «متهمان خودشان را نماینده برحق نظام می‌دانند.»

گزارش یک قتل حکومتی

محمد جامه‌بزرگ، ۵۹ ساله، صاحب یک مغازه فرش‌فروشی در ملارد، دوم مهر ۱۴۰۱، دو روز پس از نخستین اعتراضات در این شهر در جریان خیزش «زن، زندگی، با ورود شبانه نیروهای سپاه به منزلش با شلیک با سلاح ساچمه‌ای از فاصله یک متری به چشمش» کشته شد.

به گفته مسعود جامه‌بزرگ، فرزند این جان‌باخته، غروب چهارشنبه ۳۱ شهریور، محمد جامه‌بزرگ در برابر مامورانی که وارد حیاط خانه‌اش شده بودند و تلاش می‌کنند دو پسرش را بازداشت کنند، مقاومت کرده و آن‌ها را از خانه‌اش بیرون انداخته است.

صبح روز یکم مهر، یک مامور لباس شخصی با یادآوری واقعه شب پیش، به این شهروند هشدار می‌دهد که قرار شده خودش یا یکی از فرزندانش بازداشت شود.

محمد جامه‌بزرگ در آن زمان نمی‌دانسته که در شب واقعه، دیوار کنار در منزلش برای «پناه دادن به معترضان» علامت گذاری شده بوده است.

ساعت سه بامداد دوم مهر، شش مامور سپاه و بسیج به خانه محمد جامه‌بزرگ هجوم برده و می‌خواهند او را با خود ببرند اما با مقاومت او مواجه می‌شوند و درخواست نیروی کمکی می‌کنند.

به گفته مریم جعفری، همسر محمد جامه‌بزرگ، این ماموران، آن‌ها را تهدید می‌کنند که اگر همسرش با آن‌ها نرود، تیم دوم، او را در همان خانه خواهند کشت.

مریم جعفری می‌گوید دقایقی بعد تیم دوم می‌رسند و او را در طبقه بالای خانه محبوس می‌کنند و سراغ همسرش می‌روند که در پشت‌بام در محاصره ماموران تیم اول بوده است.

ماموران تیم دوم، همسرش را همان‌جان به زمین می‌زنند و از فاصله یک متری به چشمش شلیک می‌کنند و پس از اطلاع به همسرش، او را همان جان رها می‌کنند.

 

گزارش پزشک قانونی و بعدتر کارشناس اسلحه تایید کردند تیر از فاصله حدود یک متری و به شکل مستقیم و از جلو به سمت مقتول و به قصد کشتن به او شلیک شده ‌است.

پس از پیگیری‌های زیاد خانواده جامه‌بزرگ، دادگاه متهمان برگزار شده و ۲۰ دی‌ماه حکم قصاص مامور شلیک‌کننده و محکومیت چند متهم دیگر در این پرونده صادر شد.

مسعود جامه‌بزرگ، پسرِ این جان‌باخته جنبش ژینا پیشتر گفته بود بازپرس شعبه اول دادسرای نظامی غرب تهران در به نتیجه‌رسیدن پرونده و بازداشت متهمان و مقاومت در برابر اعمال نفوذ نقش زیادی داشته است.

الهه جامه‌بزرگ، دختر محمد جامه‌بزرگ، هم پیشتر در هشتم مرداد ۱۴۰۳ با اشاره به برگزاری انتخابات، در اینستاگرام نوشت: «فراموش‌کار نباشیم، نه به انتخابات.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.