صدور حکم زندان برای روزنامه‌نگاران در یک ماه دولت پزشکیان ۵ برابر شد

دوشنبه, 12ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات (DeFFI) در گزارش تاره خود درباره سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در ایران نوشت از زمان آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم، صدور احکام زندان برای روزنامه‌نگاران افزایش یافت و در ماه آگوست نسبت به ماه قبل از آن، بیش از پنج برابر شد.

به نوشته این سازمان، در بازه زمانی ۱۱ مرداد تا ۱۰ شهریور، دست‌کم ۱۸ روزنامه‌نگار و رسانه در ایران در ۲۲ پرونده جداگانه، برخوردهای قضایی و امنیتی را تجربه کردند.

بر پایه این گزارش، شمار این برخوردها با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در این ماه، سه مورد نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشته است.

از میان این برخوردها، نهادهای قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم در ۱۲ مورد حقوق قانونی روزنامه‌نگاران را نقض کردند.

این ماه با ادامه حبس دست‌کم هشت روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای به نام‌های روح‌الله نخعی، کامیار فکور، پریسا صالحی، شیرین سعیدی، یاشار سلطانی، ویدا ربانی، نسرین حسنی و صبا آذرپیک در زندان‌های ایران آغاز شد.

در میانه این ماه نیز با اجرای حکم زندان فواد صادقی، شمار روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای محبوس، به ۹ تن رسید.

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات پیش‌تر و در تیر ماه گزارش داده بود در شش ماهه اول سال جاری میلادی، ۱۸۱ روزنامه‌نگار و رسانه، برخورد قضایی و امنیتی را تجربه کرده‌اند.

بر پایه این گزارش، در این مدت دست‌کم ۳۴ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای بازداشت شدند یا برای اجرای احکام حبسشان به زندان رفتند.

این سازمان در گزارش تازه خود با اشاره به موافقت مسعود پزشکیان، رییس دولت چهاردهم، با درخواست انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران برای «پس گرفتن شکایات نهادهای دولتی از اهالی رسانه‌ها»، نوشت که در یک ماه گذشته و پس از آغاز به کار رسمی دولت چهاردهم در ایران، نهادهای قضایی و دولتی از هفت روزنامه‌نگار و رسانه شکایت کردند و علیه آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شد.

در این ماه، فرماندار شوش از مهدی آل‌کثیر، روزنامه‌نگار خوزستانی و دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از شیدا حسن‌زهی و محمدیاسین جلال‌زهی شکایت کردند.

دادسراهای تبریز در یک هفته، فاطمه قلی‌پور را در سه پرونده جداگانه احضار کردند و دادستان اصفهان هم علیه مسعود سپهر، مدیر مسئول بویرنیوز، اعلام جرم کرد.

روز دهم شهریور نیز پس از واکنش‌برانگیز شدن حضور پسر محمدرضا عارف، معاون اول رییس‌جمهوری در جلسه معارفه وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت)، شماری از خبرنگاران با انتشار پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی از برگزاری مراسم معارفه وزیر ارتباطات، بدون حضور خبرنگاران خبر دادند.

صدور ۱۱ مورد قرار مجرمیت

بر پایه پرونده‌های مستند شده از سوی سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات، در بازه زمانی ۱۱ مرداد تا ۱۰ شهریور، دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی یا قضات دستگاه قضایی در ۱۱ مورد اقدام به صدور قرار مجرمیت یا حکم زندان علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها کردند.

طی این مدت دست‌کم سه روزنامه‌نگار مجموعا به ۱۰ سال و شش ماه زندان محکوم شدند و یک روزنامه‌نگار دیگر برای اجرای حکم زندان بازداشت شد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی در ماه گذشته میلادی (۱۱ تیر تا ۱۰ مرداد) چهار روزنامه‌نگار را در پرونده‌های جداگانه مجموعا به دو سال زندان، ۴۰ ضربه شلاق و ۲۸ میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد.

فواد صادقی در ماه آگوست برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان منتقل شد و دادگاه انقلاب کرج نیز امید فراغت، روزنامه‌نگار ساکن این شهرستان را به شش ماه زندان محکوم کرد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق هم در این ماه در دادگاه تجدیدنظر استان تهران هر کدام به پنج سال زندان محکوم شدند.

نگاهی به آمارهای این دو ماه نشان می‌دهد صدور حکم زندان علیه روزنامه‌نگاران بیش از پنج برابر افزایش یافته است.

ششم فروردین امسال، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، گزارش سالانه خود را از وضعیت سرکوب و فشار بر روزنامه‌نگاران ایرانی در سال ۱۴۰۲ منتشر کرد که شامل بازداشت دست‌کم ۲۷ نفر، احضار ۲۷ تن دیگر و محکومیت ۲۱ روزنامه‌نگار به مجازات‌هایی چون حبس بود.

این گزارش همچنین به موارد دیگری از جمله اخراج از محل کار، محرومیت از اشتغال شماری از روزنامه‌نگاران و توقیف، تعلیق، تعطیلی و لغو مجوز انتشار برخی روزنامه‌ها پرداخت.

بر پایه پرونده‌های مستند شده، در یک ماه گذشته، دادگاه‌های مطبوعاتی در هشت مورد به‌شکل غیرعلنی و بدون حضور هیات منصفه برگزار شدند.

دو مورد ضرب‌وجرح روزنامه‌نگاران نیز گزارش شد.

در این مدت در یک مورد لوازم حرفه‌ای یک روزنامه‌نگار بدون ارائه حکم قضایی ضبط شد و در یک مورد نیز تبعید یک عکاس-خبرنگار و فعال حقوق بشر (سهیل عربی) با وجود پایان دوران محکومیت، همچنان ادامه پیدا کرد.

اجلال قوامی، روزنامه‌نگار ساکن سنندج، روز هفتم شهریور از سوی افرادی مسلح با چاقو مورد ضرب‌وجرح قرار گرفت و پس از زخمی شدن به بیمارستان منتقل شد.

پلمب استودیوی فردای اقتصاد دو ماهه شد

سازمان دفاع از جریان آزاد اطلاعات به نقل از منابع مطلع نوشت با وجود پیگیری‌های انجام شده از سوی مدیران رسانه تصویری فردای اقتصاد، پلیس امنیت اقتصادی تهران با وجود گذشت دو ماه از پلمب استودیوی این رسانه، از فک پلمب آن جلوگیری کرد.

بر پایه این گزارش در ماه آگوست «نشر اکاذیب با هدف تشویش افکار عمومی» با ۱۲ مورد، بار دیگر پرتکرارترین اتهام منتسب‌شده به روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بود.

«تبلیغ علیه نظام» هم با سه تکرار و «اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی» با دو تکرار، دیگر اتهامات منتسب‌شده به روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در پرونده‌های مطبوعاتی بود.

جمهوری اسلامی از آغاز روی کار آمدن خود همواره روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالان مدنی و سیاسی منتقد حکومت را بازداشت، شکنجه و زندانی کرده است.

از زمان آغاز خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی از شهریور ۱۴۰۱ تاکنون، سرکوب روزنامه‌نگاران از سوی حکومت شدت گرفته و همچنان ادامه دارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.