رکورد دوازده‌ساله مرگ‌ و میر تصادفات جاده‌ای شکسته شد

یکشنبه, 18ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

بر اساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی، آمار مرگ‌ومیر تصادف‌های رانندگی پس از یک دهه روند نزولی، بار دیگر از سال ۱۴۰۰ به روند افزایشی برگشت و سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ هزار نفر در جاده‌ها جان باختند. ثبت این آمار نشان‌دهنده شکسته شدن رکورد دوازده‌ساله مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی است.

روزنامه اعتماد در گزارشی با استناد به اطلاعات سازمان پزشکی قانونی کشور نوشت که میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات حدود ۲۰ سال پیش نزدیک به ۲۸ هزار نفر در سال بوده که با اقدام‌های متعدد در سال ۱۳۹۹ به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرد.

این گزارش با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای با بازگشت روند افزایشی حالا به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده، اضافه کرد که این اتفاق آخرین بار در سال ۱۳۹۰ رخ داده بود و حالا رکورد دوازده‌ساله را شکسته است.

اعتماد با اشاره به این رکوردشکنی با وجود قوانین متعدد در کشور نوشت که طبق قانون دولت موظف شده بود تا «سازوکار قانونی لازم برای کاهش سالانه ۱۰ درصد از میزان تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌های کشور را فراهم کند.» و اگر این هدف‌گذاری تحقق پیدا می‌کرد، تعداد تلفات ناشی از تصادفات باید به کمتر از ۱۰ هزار نفر می‌رسید.

پیش از این در روز ۱۳ شهریور امسال، سیاوش محبی، جانشین فرمانده پلیس راه کشور، خبر داد که برابر آمارها، روزانه به‌طور میانگین بین ۴۵ تا ۵۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی در ایران جان خود را از دست می‌دهند و هزار نفر نیز مجروح می‌شوند.

او جان‌باختگان حوادث ترافیکی و رانندگی را «قربانیان بی‌کیفیتی خودروها و راه‌ها» دانست و با اشاره به این که از میان مجروحان، به طور میانگین ۱۰۰ نفر دچار معلولیت و ۲۰۰ خانواده دچار کاهش شدید درآمد و فقر می‌شوند، گفت:‌ «در سال گذشته حدود ۲۰ هزار و ۴۵ نفر بر اثر سانحه رانندگی جان خود را از دست دادند. متاسفانه علاوه بر عامل انسانی، برخی خودروها کیفیت لازم را ندارند و زیرساخت‌ها نیز در جاده‌ها مناسب نیستند.»

اعتماد در گزارش روز یک‌شنبه خود نوشت که میزان خسارت اقتصادی تلفات رانندگی در ایران بین دو تا هفت درصد از تولید ناخالص داخلی برآورد می‌شود و با توجه به این روند فزاینده، ممکن است این عدد بالاتر هم برود.

جان‌باختن ۳۱۴ نفر طی یک هفته

تیمور حسینی، رییس پلیس راهور فراجا روز ۱۷ شهریور در گفت‌وگو با ایسنا خبر داد که در هفته گذشته ۲۶۴ فقره تصادف منجر به فوت در کشور رخ داد که درپی این تصادفات ۳۱۴ نفر در صحنه تصادفات کشته شدند.

به گفته حسینی علاوه بر تصادفات فوتی، در هفته گذشته در مجموع هشت هزار و ۱۵۶ فقره تصادف جرحی نیز در کشور به ثبت رسیده که سرعت غیرمجاز، عدم توجه راننده به جلو و از دست دادن کنترل خودرو به عنوان سه عامل اصلی در وقوع این حوادث تلخ شناسایی شده‌اند.

او درباره علل مرگ و میر بالای تصادفات، به کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل که در سال‌های اخیر انتقادهای زیادی را برانگیخته، اشاره نکرد.

این فرمانده انتظامی درباره نقش خرابی جاده‌ها در تصادفات جاده‌ای نیز توضیحی نداد.

بسیاری از کارشناسان علاوه بر این عوامل انسانی، استاندارد و ایمن نبودن خودروهای ایرانی و وضعیت نامناسب جاده‌ها را عاملی موثر در بروز تصادفات عنوان می‌کنند.

نکته‌ای که کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور هم در سال ۱۴۰۱ آن را به صورت تلویحی تایید کرد و گفت: «پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که از بین آن‌ها تقریبا ۸۷۷ نقطه پر حادثه هستند و باید با اولویت برطرف شوند.»

همچنین به گفته مقامات رسمی، حدود ۹۰ درصد موتورسیکلت‌ها و ۴۰ درصد خودروهای سواری در کشور در سن فرسودگی قرار دارند و بخشی از ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز دچار فرسودگی است.

 

ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.