استقرار ۱۵۰ تیم امدادی در اصفهان هم‌زمان با روزهای پایانی تابستان

پنجشنبه, 22ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

ایسنا/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان از استقرار ۱۵۰ تیم امدادی به‌منظور ارائه خدمات پشتیبانی، فوریتی و ترافیکی در روزهای پایانی تابستان خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: تیم‌های اخیر هم‌زمان با افزایش تردد در محورهای جاده‌ای، سفرهای تابستانی و اعلام هشدار زرد هواشناسی از روز جمعه تا یکشنبه (۲۳ تا ۲۵ شهریورماه) در مناطق تحت‌تأثیر استقرار یافته‌اند.

وی ادامه داد: در این مدت، وزش تندبادهای فصلی و خیزش کانون‌های گرد و غبار در شمال و شرق و مرکز، همچین بارش‌های رگباری در مناطق غرب و جنوب استان پیش‌بینی شده است.

این مقام استانداری توضیح داد: به‌منظور پیشگیری و کنترل به‌موقع حوادث و خدمات‌رسانی به تیم‌ها و دستگاه‌های امدادی استان اعلام آماده‌باش داده شده است.

شیشه‌فروش افزود: با افزایش گرادیان فشاری در جو طی این چند روز دما کاهش خواهد یافت. البته همچنان پیش‌بینی می‌شود که تا آخر شهریور و پاییز نیز دما نسبت به نرمال و مدت مشابه در سال‌های قبل، ۱ تا ۲ درجه افزایش داشته باشد. به‌علاوه براساس پیش‌بینی‌ها بارش‌های پاییزی نیز با تأخیر آغاز می‌شود.

وی با اشاره به همین بازه جمعه تا یکشنبه، افزود: در این مدت، شاهد کاهش کیفیت هوا و کاهش میدان دید به‌علت وزش تندباد در مناطق شمال و شرق استان و خیزش کانون‌های گرد و خاک در ۱۸ شهرستان شرق، شمال و مرکز خواهیم بود.

این مقام استان اصفهان بیان کرد: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید به‌علت خیزش کانون‌های فرسایش بادی درون و برون استانی از پیامدهای وزش باد است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: این تندبادها در مناطق شمال، شرق و کویرهای مجاور سمنان و نیز دشت سجزی و کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان به ایجاد گرد و خاک منجر می‌شود.  ماندگاری گرد و غبار در مناطق شرقی، شمالی و شهرستان‌های مرکزی استان اصفهان نیز پیش‌بینی می‌شود.همچنین در این مدت، به‌علت فعالیت سامانه بارشی در مناطق غرب و ارتفاعات شمال‌شرقی و جنوب استان وزش باد شدید خواهد بود. بارش‌های رگباری نیز برقرار می‌شود.

شیشه‌فروش با تأکید بر اهمیت رعایت اصول ایمنی در هنگام تردد جاده‌ای افزود: توجه به هشدارهای ترافیکی پلیس برای پیشگیری از تصادفات نیز مهم است.


وی افزود: استقرار و تردد در مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی در مناطق غرب و دامنه و ارتفاعات رعایت نکات ایمنی برای تمامی افراد به‌ویژه برای مسافران، عشایر و دامداران توصیه می‌شود.


این مقام استانداری یادآور شد: استحکام بخشی از سازه‌های موقت، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغی در برابر تندبادها باید مورد توجه قرار بگیرد. در این مدت از روشن‌کردن آتش در عرصه‌های طبیعی، مرتعی و جنگلی باید خودداری کرد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها شود، ممنوع است. بنابراین، فعالیت‌های خاک‌ورزی، خاکبرداری، آتش‌زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز، امور معدنی و حمل و نقل خاک و گچ ممنوعیت دارد.

وی افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون و با محاسبه شاخص ازن و فعال‌شدن کانون‌های گرد و غبار بیش از ۱۰۰ روز هوای ناسالم در اصفهان ثبت شده است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری بیان کرد: مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی است. تاکنون یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده که چنین وضعیتی دارد. ۱۵۰ هزار هکتار آن در اولویت اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی هستند.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در ۱۴ کانون مطالعه‌شده در شهرستان‌های خور و بیابانک، نایین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزن، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه، سجزی کانون‌های فرسایشی وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه استان اصفهان در شمال و شرق، کانون‌های فرسایش بادی دارد، توضیح داد: در مناطق هم‌مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان نیز براثر خشکی رودخانه زاینده‌رود و اراضی رها و کشت‌نشده به‌علت نبود آب، اصفهان تحت‌تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای قرار دارد.

این مقام استانداری درخصوص کانون‌های فرسایشی اخیر گفت: از این مناطق بادهایی با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه می‌وزد و موجب خیزش گرد و خاک می‌شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: ضروری است که وزارت نیرو  و سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست، منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی خود در تأمین حقابه‌های قانونی، زیست‌محیطی، کشاورزی و فضای سبز در حوضه‌ زاینده‌رود توجه کنند.
 

شیشه‌فروش یادآور شد: جلوگیری از بارگذاری‌های مصارف غیرمجاز آب در بالادست رودخانه زاینده‌رود و سایر مناطق باید در دستور کار باشد. اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم‌های پیش‌بینی نیز نباید فراموش شود.

او ادامه داد: تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی و بحرانی، اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، نهال‌کاری و آبخیزداری بخشی از راهکارهایی است که باید در دستور کار باشد.
این مقام استانداری در ادامه توضیح داد: شدت موج‌های گرمایی و سرمایی، افزایش وقوع پدیده‌های جوی ازجمله سیل، طوفان و خشکسالی از پیامدهای تغییر اقلیم است. این پیامدها به‌علت انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو بروز می‌کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: با افزایش دما اقلیم مناطق مختلف و برهم‌کنش بین جو و اقیانوس تغییر می‌کند که از آثار آن وقوع مخاطرات جوی است.
شیشه‌فروش گفت: طی مردادماه سال جاری در مناطق مختلف استان، یعنی شمال، شرق، مرکز و شهر اصفهان بالاترین دما را طی ۵۰ سال گذشته داشته‌ایم که ۴ تا ۵ درجه نسبت به نرمال افزایش یافته است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی تغییرات اقلیمی بیان کرد: بررسی پیامدها و تغییرات پارمترهای جوی دما در بخش‌های انرژی، مخاطرات جوی، کشاورزی، محیط‌زیست، سلامت و بخش اقتصادی به برنامه‌ریزی نیاز دارد.

این مقام مسئول استان اصفهان خاطرنشان کرد: تدابیر لازم به‌منظور سازگاری با پیامدهای تغییرات اقلیمی و کاهش تأثیرات آن‌ها یک ضرورت است. کاهش انتشار آلاینده‌ها و بررسی آسیب‌پذیری جامعه در برابر تغییرات اقلیمی نیز باید مورد عنایت قرار بگیرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.