پرسش‌های نرگس محمدی درباره آپارتاید جنسیتی در پرونده ویژه مجله سوسایِتی

جمعه, 23ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

سازمان گزارشگران بدون مرز با همکاری مجله فرانسوی سوسایتی با هشدار نسبت به «تهدیدهای فزاینده علیه آزادی مطبوعات»، شماره ویژه‌ای با عنوان «مقالات زندان» منتشر کرده‌اند که بخشی از آن به نرگس محمدی، برنده نوبل صلح و محبوس در زندان اوین، اختصاص دارد.

این شماره ویژه روز پنجشنبه ۲۲ شهریور در مجله فرانسوی سوسایتی و با تمرکز بر هشت روزنامه‌نگار که در کشورهای مختلف جهان زندانی‌اند، یا سابقه بازداشت و محکومیت داشته‌اند، یا مکان و وضعیت فعلی آنها نامعلوم است منتشر شد.

در بخش مربوط به نرگس محمدی، این روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین موضوع «آپارتاید جنسیتی» را مطرح کرده و طراحان پرونده «مقالات زندان» پرسش‌های او را با هفت زن تاثیرگذار در میان گذاشته‌اند.

هفت چهره‌ای که به پرسش‌های نرگس محمدی جواب داده‌اند شامل شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و برنده نوبل صلح، آنیس کالامار دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل، جین گودال انسان‌شناس بریتانیایی، پینار سلیک جامعه‌شناس و فعال ترکیه‌ای، تاتیانا موکانیری بندالی‌یر فعال کنگویی، آن لوئی‌یه فیزیکدان فرانسوی – سوئدی و اولکساندرا ماتویچوک وکیل و فعال اوکراینی هستند.

گزارشگران بدون مرز یادآور شده که نرگس محمدی بارها خواستار «جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی» شده و «تبعیض و ستم سیستماتیک و نهادینه شده» علیه زنان در ایران را محکوم کرده است؛ او بر این باور است که دری که به روی آزادی و حقوق زنان بسته است، هرگز به روی دموکراسی و برابری و آزادی گشوده نخواهد شد.

نرگس محمدی در خرداد ماه ۱۴۰۳ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس جدید محکوم شد. این فعال حقوق بشر طی سه سال گذشته، شش بار در دادگاه‌های انقلاب و کیفری محاکمه و در مجموع به ۱۳ سال و سه ماه حبس، ۱۵۴ ضربه شلاق، تبعید، دو سال ممنوع‌الخروجی محکوم شده است.

خانم محمدی به دلیل اعتراض، افشا و روایت تعرض و اذیت و آزار جنسی مأموران حکومت، چهار بار محاکمه و محکوم شده است. با این حال او حتی در پشت میله‌های زندان نیز فعالیت‌های خود را ادامه می‌دهد.

در ابتدای پرونده «مقالات زندان» در مجله سوسایتی یادآوری شده است که در حال حاضر بیش از ۵۸۰ روزنامه‌نگار در جهان «تنها به دلیل انجام دادن کار خود» زندانی هستند؛ به نوشته گزارشگران بدون مرز، این روزنامه‌نگاران «به ناحق و به دلیل افشای فساد، اعتراض به بی‌عدالتی، و پاسخ خواستن از دولت‌ها و حکومت‌ها» زندانی‌اند.

 

پرونده «مقالات زندان» در مجله سوسایتی با هدف «رساندن صدای» هشت روزنامه‌نگار به شیوه‌های مختلف منتشر شده است.

مقاله‌ای درباره جیمی لای، بنیانگذار چند رسانه از جمله «اپل دیلی» که در هنگ‌کنگ زندانی است بخش دیگری از پرونده منتشر شده در مجله فرانسوی سوسایتی است.

مصاحبه با مشهورترین روزنامه‌نگار زندانی در گواتمالا، خوزه روبن زامورا، یک گزارش تحقیقی و گفت‌وگو با خانواده داویت آیزاک، روزنامه‌نگار اریتره‌ای-سوئدی که بدون محاکمه در حال گذراندن حبس طولانی در نقطه‌ای دورافتاده در اریتره است از دیگر بخش‌های این پرونده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.