خانواده مهسا امینی در دومین سالگرد او اجازه خروج از خانه را ندارند

یکشنبه, 25ام شهریور, 1403
اندازه قلم متن

رادیوفردا روز یک‌شنبه، ۲۵ شهریور، همزمان با دومین سالگرد جان باختن مهسا امینی که آغازگر اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» شد، مطلع شده است که خانواده او اجازه خروج از خانه را ندارند.

همزمان ویدئوهایی از شهر سقز به دست رادیوفردا رسیده که گشت‌زنی هلی‌کوپتر بر فراز شهر را نشان می‌دهد، و ویدئوهایی هم حاکی از تعطیلی تمام مغازه‌ها در این شهر است.

نزدیکان خانواده مهسا امینی روز یک‌شنبه به رادیوفردا خبر دادند که «صبح امروز از وزارت اطلاعات با امجد امینی تماس گرفته شده و گفته شده در صورت خروج او و همسرش از منزل بازداشت خواهند شد.»

 

امجد امینی، پدر مهسا امینی، پیش از این به رادیوفردا گفته بود که خانواده آنها قصد دارند مراسم دومین سالگرد جان باختن دخترشان در بازداشت گشت ارشاد را روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور در آرامستان آیچی برگزار کنند.

به گفته منبع رادیوفردا، مأموران حکومتی به خانواده امینی گفته‌اند که «حق خروج از خانه را ندارند».

دیاکو علوی، روزنامه‌نگار اهل سقز، زادگاه مهسا امینی، نیز روز یک‌شنبه در همین زمینه به رادیوفردا گفت که در حال حاضر «تعداد قابل توجهی» مامور لباس‌شخصی در برابر محل سکونت خانواده امینی حاضر شده‌اند و اعضای این خانواده اجازه خروج از خانه را ندارند.

این روزنامه‌نگار اهل سقز که هم‌اکنون در پاریس فرانسه ساکن است روز یک‌شنبه به رادیوفردا گفت که ماموران امنیتی حکومت در سطح شهر سقط نیز حاضرند و در شهر «حتی سطل‌های آشغال را جمع کرده‌اند».

سقز، روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور
سقز، روز یک‌شنبه ۲۵ شهریور

او گفت: «شهر در کل تعطیل است و محله‌های مرکزی مثل بلوار انقلاب، خیابان جمهوری، میدان شهناز و بلوار سیلو و محله‌های حاشیه‌ای مثل شریف‌آباد، بهارستان، استاد شیرازی و سنگ‌بران در اعتصاب هستند.»

او ادامه داد: «در منطقه قوخ که از آن به آرامستان آی‌چی دسترسی وجود دارد ایست بازرسی گذاشته‌اند. تک‌تک افرادی که قصد رد شدن دارند بازجویی می‌شوند و به برخی اجازه تردد داده نمی‌شود.»

همزمان مژگان افتخاری، مادر مهسا (ژینا) امینی، ظهر یک‌شنبه در یک استوری در شبکهٔ اجتماعی اینستاگرام نوشت عاملان جان باختن دخترش «رسوای ابدی تاریخ می‌شوند».

خانم افتخاری در ادامه نوشت: «اگر نفسی هست با نام و یاد خواهران و برادرانی که به پای مظلومیت و غریبیش خون گرمشان را تقدیم کردند و جانانه ژینا و مهسای بیشتر ایران و دنیا شوند، نامشان، یادشان را با مهسای عالم‌تابم به ابدیت سپردم که نامشان متبرک باد.»

پیام مادر مهسا امینی
پیام مادر مهسا امینی

از چندین روز پیش از دومین سالگرد آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که با جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در سال ۱۴۰۱ آغاز شد و ماه‌ها ادامه داشت، گزارش‌ها حاکی از بازداشت چندین نفر در کردستان بوده است.

روز شنبه، ۲۴ شهریور، همچنین خبر رسید که راه‌های دسترسی به آرامستان آیچی که مزار مهسا امینی در آن قرار دارد محدود شده است.

 

همزمان منابع مختلف از جمله وب‌سایت هه‌نگاو روز شنبه گزارش دادند که ماموران امنیتی با رهاسازی آب سد «چراغ ویس» بر بستر رودخانه سقز، همچون سال گذشته بخشی از مسیرهای دسترسی به آرامستان آیچی و مزار مهسا امینی را مسدود کرده‌اند.

شمار زیادی از فعالان سیاسی و مدنی و همچنین احزاب مختلف با انتشار فراخوان‌هایی، خواستار اعتصاب عمومی در شهرهای استان کردستان و دیگر شهرهای ایران در روز یک‌شنبه، همزمان با سالروز جان باختن مهسا ژینا امینی در بازداشت گشت ارشاد شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.